Σοκαριστική μελέτη: Τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα αυξάνουν έως και 47% τον κίνδυνο για έμφραγμα και εγκεφαλικό

12 Ιουνίου 2026, 22:10
Χρόνος ανάγνωσης 7 λεπτά

Από τα αναψυκτικά και τα έτοιμα σνακ μέχρι τα επεξεργασμένα κρέατα και τα τυποποιημένα γλυκά, τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα έχουν κυριαρχήσει στην καθημερινότητά μας λόγω ευκολίας, χαμηλού κόστους και επιθετικού μάρκετινγκ.

Ωστόσο, η ευρεία διαθεσιμότητά τους κρύβει σοβαρούς κινδύνους για την υγεία. Σύμφωνα με μια νέα, ανατρεπτική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό The American Journal of Medicine, η υψηλή κατανάλωση αυτών των προϊόντων συνδέεται άμεσα με μια δραματική αύξηση της τάξης του 47% στον κίνδυνο εμφάνισης εμφράγματος του μυοκαρδίου ή εγκεφαλικού επεισοδίου.

Το πρόβλημα λαμβάνει πλέον διαστάσεις πανδημίας. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα αποτελούν σχεδόν το 60% της διατροφής των ενηλίκων και το ανησυχητικό 70% της διατροφής των παιδιών.

Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι τα ποσοστά αυτά δεν αφορούν μόνο την αμερικανική αγορά, αλλά αντικατοπτρίζουν μια επικίνδυνη παγκόσμια διατροφική τάση που επηρεάζει άμεσα και την Ευρώπη.

Τα δεδομένα της έρευνας και οι κλινικές επιπτώσεις

Για τη διεξαγωγή της μελέτης, οι επιστήμονες ανέλυσαν λεπτομερή δεδομένα από 4.787 ενήλικες (ηλικίας 18 ετών και άνω), στο πλαίσιο της Εθνικής Έρευνας Υγείας και Διατροφής των ΗΠΑ (NHANES).

Οι συμμετέχοντες κατέγραψαν με ακρίβεια κάθε τροφή που κατανάλωσαν επί ένα διήμερο, επιτρέποντας στους ερευνητές να υπολογίσουν το ποσοστό των θερμίδων που προέρχονταν από υπερεπεξεργασμένα προϊόντα και να τους χωρίσουν σε τέσσερις ομάδες ανάλογα με τη συχνότητα κατανάλωσης.

Αφού απομονώθηκαν άλλοι επιβαρυντικοί παράγοντες – όπως η ηλικία, το φύλο, το κάπνισμα και το οικονομικό εισόδημα – τα συμπεράσματα ήταν ξεκάθαρα: η ομάδα με τη μεγαλύτερη κατανάλωση παρουσίασε στατιστικά και κλινικά σημαντική αύξηση των καρδιαγγειακών νοσημάτων κατά 47% σε σχέση με εκείνους που απέφευγαν αυτά τα τρόφιμα.

Όπως υπογράμμισε ο Δρ. Charles H. Hennekens, κύριος συγγραφέας της μελέτης, τα ευρήματα αυτά έχουν τεράστια σημασία για τη μελλοντική έρευνα, την κλινική πρακτική, αλλά και τη χάραξη πολιτικών δημόσιας υγείας παγκοσμίως, δεδομένου ότι η καρδιαγγειακή νόσος παραμένει η πρώτη αιτία θανάτου στον πλανήτη.

Μια απειλή ανάλογη με το κάπνισμα: Τι συνιστούν οι ειδικοί

Οι επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, παρομοιάζοντας την τρέχουσα άγνοια γύρω από τα επεξεργασμένα τρόφιμα με την πορεία που είχε το κάπνισμα τον προηγούμενο αιώνα, όταν χρειάστηκαν δεκαετίες μέχρι η κοινωνία να αναγνωρίσει τις θανατηφόρες συνέπειές του.

Παράλληλα, τονίζεται ότι η αυξημένη κατανάλωσή τους συνδέεται με την παχυσαρκία, το μεταβολικό σύνδρομο, την αντίσταση στην ινσουλίνη, καθώς και με τη ραγδαία αύξηση του καρκίνου του παχέος εντέρου σε νεότερες ηλικίες.

Η συν-συγγραφέας της μελέτης, Δρ. Allison H. Ferris, πρόσθεσε ότι τα προϊόντα αυτά επιβαρύνουν σημαντικά και ένα ευρύ φάσμα σοβαρών γαστρεντερικών παθήσεων.

Η αντιμετώπιση του προβλήματος, σύμφωνα με τους ειδικούς, δεν μπορεί να βασίζεται αποκλειστικά στην ατομική βούληση, καθώς πολλοί άνθρωποι δεν έχουν εύκολη ή οικονομική πρόσβαση σε φρέσκες τροφές.

Απαιτείται μια συνολική κρατική προσέγγιση που θα καθιστά την υγιεινή διατροφή την πιο εύκολη και προσιτή επιλογή για τον πολίτη.

Μέχρι να υπάρξουν περαιτέρω κλινικές μελέτες, οι γιατροί συστήνουν την άμεση μείωση των υπερεπεξεργασμένων τροφίμων και τη στροφή σε μια φυσική, ισορροπημένη διατροφή, σε συνδυασμό με έναν ενεργό τρόπο ζωής.

 

Επιμέλεια: Συντακτική ομάδα

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published.


ΣΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ

Άδωνις Γεωργιάδης: «Υπερήφανοι για το νέο Ολοκληρωμένο Σύστημα Φροντίδας Ογκολογικών Ασθενών»

Σε μια κοινή και ιδιαίτερα σημαντική παρουσίαση προχώρησαν την Παρασκευή,

Νοσοκομείο Παπαγεωργίου: Δημιουργία του πρώτου Κέντρου Θεραπείας Πρωτονίων για ογκολογικούς ασθενείς με ορίζοντα πενταετίας

Τη δημιουργία Κέντρου Θεραπείας Πρωτονίων σχεδιάζει το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου, φιλοδοξώντας

Το «Προλαμβάνω» συνεχίζεται – Νέα φάση του προγράμματος από τον Σεπτέμβριο 2026 έως το 2030

Σε νέα φάση περνά το πρόγραμμα «Προλαμβάνω» από 1η Σεπτεμβρίου,

Άδ. Γεωργιάδης για εκλογές: «Δεν υπάρχει περίπτωση συνεργασίας κανενός με κανέναν – Ο ελληνικός λαός πρέπει να ξέρει την αλήθεια»

«Δεν μου αρέσει να χάνουμε χρόνο στον κόσμο λέγοντας ψέματα.

Η κατανάλωση αλκοόλ θα περιοριστεί μέσα στην επόμενη δεκαετία

Η παγκόσμια κατανάλωση αλκοόλ πρόκειται να μειωθεί μέσα στην επόμενη