Ο οδικός χάρτης για το ξεπάγωμα των τριετιών: Τα παραδείγματα – «Δεν τίθεται θέμα αναδρομικότητας», ξεκαθάρισε ο Άδωνις Γεωργιάδης

 


Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Άδωνις Γεωργιάδης και το επιτελείο του υπουργείου παρουσίασαν σήμερα (18.9.2023) σε συνέντευξηΤύπου το το τεράστιο θέμα του «ξεπαγώματος» των τριετιών που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από την ΔΕΘ.


Η σχετική ρύθμιση μάλιστα αναμένεται να κατατεθεί ως το τέλος της εβδομάδας.

«Πολλοί θα σταθείτε στην αναδρομικότητα: Η πράξη υπουργικού συμβουλίου του 2012 προχώρησε σε αναστολή της εφαρμογής των τριετών έως ότου η οικονομία θα επέτρεπε αυτή την άρση της αναστολής. Ουδέποτε η αναστολή δημιουργεί ζητήματα αναδρομικότητας γιατί δεν θα είχε νόημα» ξεκαθάρισε το πρωί της Δευτέρας ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Άδωνις Γεωργιάδης έχοντας δίπλα του στη συνέντευξη τύπου τους υφυπουργούς Βασίλη Σπανάκη, Πάνο Τσακλόγλου και τους γενικούς γραμματείς Άννα Στρατινάκη και Νίκο Μηλαπίδη.

Όπως ξεκαθάρισε ο Άδωνις Γεωργιάδης «δεν τίθεται θέμα αναδρομικότητας», ενώ τόνισε ότι «η ρύθμιση αυτή θα ψηφιστεί μέσα στην εβδομάδα μαζί με το εργασιακό νομοσχέδιο έως το τέλος της εβδομάδας»

Εξηγώντας πώς ελήφθη η απόφαση αυτή ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι «η ανεργία βαίνει μειούμενη με ταχείς ρυθμούς. Έχουμε ρεκόρ μείωσης της ανεργίας» προσθέτοντας ότι «είμαστε αισιόδοξοι ότί η πορεία πτώσης της ανεργίας θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες».


Όπως τόνισε με την απόφαση αυτή «η κυβέρνηση στέλνει ένα σαφές σήμα προς όλους ότι η προεκλογική δέσμευση δεν ήταν έπεα πτερόεντα αλλά πολιτική βούληση».

«Σε συνδυασμό με το εργασιακό νομοσχέδιο που θα είναι νόμος του κράτους μέχρι το τέλος αυτής της εβδομάδας, πιστεύω ότι κάνουμε ένα πολύ μεγάλο βήμα για την επιστροφή της Ελλάδας στην κανονικότητα» κατέληξε στην εισαγωγή του ο υπουργός Εργασίας.

Τι αλλάζει

Η ΓΓ του υπ. Εργασίας, Άννα Στρατινάκη εξήγησε τι αλλάζει και ποιους αφορά και από πότε το ξεπάγωμα και είπε ότι «αυτοί που είχαν προσληφθεί πριν τις 14 Φεβρουαρίου του 2012 είχαν τρέξει ένα μέρος ή ολοκληρωμένα ίσως την προυπηρεσία σε έναν εργοδότη. Αυτή έρχεται και ξεπαγώνει και έρχετια να τρέξει ο χρόνος από την 1η Ιανουαρίου 2024»

«Αν είχαμε εργαζόμενο που είχε προσληφθεί πριν τις 14/2/2012 και είχε συμπληρωμένες για παράδειγμα 2,5 τριετίες, σημαίνει ότι θα έρθει στο σήμερα και θα ξεκινά να συμπληρώσει τον χρόνο που του υπολείπεται από την 1η Ιανουαρίου 2024. Άρα έρχεται και τακτοποιείται χωρίς ενδιάμεσο υπολογισμό από 13/2/2012 έως 31/12/2023 έρχεται και τακτοποιείται ο ομαλός χρόνος προυπηρεσίας».

«Για όσους είχαν προσληφθεί μετά τις 14/2/2012 έρχονται πλέον και θα το χτίσουν για πρώτη φορά από 1η Ιανουαρίου 2024. Όταν πάγωσε αυτή η διαδικασία υπήρξαν ερωτήματα για την έννομη συνέπεια: Από εκεί που το επίδομα ωριμάνσεων εκεί που ήταν υποχρεωτικά, να γίνουν μια οικεία παροχή του εργοδότη εφόσον και αν το ήθελε. Άρα ο χρόνος από τη μια δεν έτρεχε, υπήρξαν όμως και αρκετοί εργοδότες που έδιναν αυτό το συγκεκριμένο επίδομα είτε γιατί το ήθελαν δια των ατομικών συμβάσεων είτε γιατί το είχαν συμφωνήσει σε συλλογικές συμβάσεις».

«Η επαναφορά σημαίνει ότι υποχρεώνεται ο εργοδότης να το καταβάλλει το συγκεκριμένο επίδομα. Η υποχρέωση του εργοδότη έρχεται εμπροσθοβαρώς για τους νεοπροσληθφέντες μετά την 14η Φεβρουαρίου του 2012».

«Εάν έχουμε συλλογική σύμβαση εργασίας που είναι σε ισχύ τώρα και μετά την 1/1/2024, γιατί αυτό είναι και το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς βλέπε επισιτισμό, ξενοδοχεία, λιανεμπόριο, έρχονται και καλύπτονται μέσα από τη συλλογική σύμβαση. Αν ο εργοδότης είναι μέρος και μέλος της οργάνωσης της συνδικαλιστι΄κης που έχει υπογράψει συλλογική σύμβαση εργασίας αυτόματα θα πρέπει να καταταχθεί σε αντίστοιχο κλιμάκιο προυπηρεσίας ο εργαζόμενος και να καταβάλλονται ό,τι προβλέπονται. Αν έχει επεκταθεί η συλλογική σύμβαση αφορά όλους τους εργοδότες του κλάδου.

Όσον αφορά τις συλλογικές συμβάσεις που έχουν ανασταλεί και άρα οδηγούμαστε στην ατομική σύμβαση μπορούμε αν η ατομική σύμβαση είναι γενναία, έχουν απορροφηθεί δηλαδή προσαυξήσεις που είναι σημαντικές και απορροφώντας την προυπηρεσία, θα συμψηφιστεί με τον κατώτατο. Αν κάποιος βρεθεί σε τέτοιο περιβάλλον θα πρέπει να δουμε με τον νομοθετημένο κατώτατο και την προυπηρεσία πού θα ήταν την 1/1/2024. Εάν έχουμε καταβαλλόμενα που μπορούν να δώσουν πλεόνασμα μπορούμε να μιλήσουμε για συμψηφιστική διαδικασία που είτε ο εργοδότης θα τα καταβάλλει είτε θα έχει ήδη καταβληθεί οπότε θα είναι μηδενικό αποτέλεσμα.

Τα παραδείγματα

  1. Υπάλληλος που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό και έχει προσληφθεί στις 14/9/2012. Έχουν περάσει 8 χρόνια και 5 μήνες έως 14/2/2012. Από την 1η Ιανουαρίου του 2024, την 1η Αυγούστου εμπροσθοβαρώς θα έρθει κανονικά με το 30% γιατί θα συμπληρώσει την 3η τριετία θα έρθει με μια αύξηση στα 234 ευρώ.

Αν τον Απριλίο υπάρξει νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, θα έχουμε καινούργια διαμόρφωση.

  1. Υπάλληλος με τον κατώτατο που έχει προσληφθεί την 1η Μαίου 2006. Στις 31/12/2023 θα έπρεπε να έχει συμπληρώσει 17 χρόνια και 8 μήνες. Τα 5 χρόνια και 9 μήνες και 13 ημέρες ήταν μέχρι τις 14/2/2012. Στις 18 Μαρτίου του 2013 θα πάρει αύξηση 156 ευρώ καθώς θα συμπληρωθεί τότε η δεύτερη 3ετια (από 780 ευρώ αύξηση 20% με αποτέλεσμα να πάρει 936 ευρώ). Αν την 1η Ιανουαρίου 2024 του έδινε ο εργοδότης 1.000 ευρώ τότε θα γίνει ο συμψηφισμός
  2. Υπάλληλος με κατώτατο μισθό και πρόσληψη 14.10.2009. Εδώ έχουμε μια μόνο τριετία καθώς από τον χρόνο που πάγωσε το μέτρο έχει 2 χρόνια και 4 μήνες. Αυτός από την 1 Σεπτεμβρίου θα πάρει αύξηση 10% και από τα 780 ευρώ θα πάει στα 858 ευρώ.
  3. Υπάλληλος που προσελήφθη μετά την 14η Φεβρουαρίου του 2012 καθώς προσελήφθη 1/10/2020. Αυτός θα προσμετρήσει τριετία μετά την 1η Ιανουαρίου 2024 θα έχει το αποτέλεσμά του την 1η Ιανουαρίου 2027 με αύξηση 10%. Αν υπάρχει νέα αύξηση 5% στον κατώτατο τότε ο μισθός θα φτάσει τα 1.081 ευρώ.
  4. Μάγειρας που αμείβεται με την Κλαδική ΣΣΕ των ξενοδοχουπαλλήλλων και πρόσληψη 1/10/2005. Οι αποδοχές του στις 31 Δεκεμβρίου 2023 ήταν βασικός μισθός 911,34 ευρώ και επίδομα πολυετίας 33,6 ευρώ. Την 17η Αυγούστου 2024 οι αποδοχές διαμορφώνονται στα 956,91 ευρώ με 39,2 επιδόμα πολυετία, άρα αύξηση συνολικά 51,17 ευρώ ή 5,4%.

Αναλυτικά όλες οι τοποθετήσεις

Ο Υπουργός Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε:

«Όπως γνωρίζετε από την ομιλία του κυρίου Πρωθυπουργού η Κυβέρνηση αποφάσισε άμεσα, από 1/1/2024, να ξεπαγώσουν οι τριετίες και κάθε επίδομα προϋπηρεσίας που παρέμεναν σε αναστολή από τον Φεβρουάριο του 2012. Πρακτικά φέρνουμε μπροστά κατά 1 με 1,5 χρόνο περίπου μία διαδικασία που σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία θα ξεκλείδωνε όταν η ανεργία θα έφτανε να έχει 4 συνεχόμενα τρίμηνα κάτω από 10%. Η διεθνής ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, οι καλοί μισθοί και το εσωτερικό επίπεδο τιμών αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες για να έχουμε μια ισορροπημένη και Ευρωπαϊκή αγορά εργασίας. Προχωράμε συνεπώς μπροστά, με σταθερά βήματα υπέρ των πολλών και της νόμιμης αυτής εργασίας, αλλά και μαθαίνοντας από τα λάθη του παρελθόντος. Η ανεργία βαίνει μειούμενη με ταχείς ρυθμούς. Η οικονομία πηγαίνει πάρα πολύ καλά. Έχουμε ρεκόρ μείωσης της ανεργίας πια και τον περασμένο μήνα η ανεργία ήταν στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και 15 χρόνια. Η πίεση για εξεύρεση νέων εργαζομένων από τους διάφορους κλάδους της οικονομίας είναι διαρκώς εντεινόμενη και είμαστε εξαιρετικά αισιόδοξοι ότι η καλή πορεία της πτώσης της ανεργίας θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες. Η Κυβέρνηση, με προεκλογική της δέσμευση, στο πέρας της τετραετίας, επιδιώκει να έχει φτάσει ο μέσος μισθός στην Ελλάδα τα 1.500 ευρώ. Στέλνει με την απόφαση αυτή ένα πολύ σαφές σήμα προς όλους, ότι η προεκλογική μας δέσμευση δεν ήτανε «έπεα πτερόεντα», αλλά ήταν πραγματική πολιτική βούληση. Σε συνδυασμό με το εργασιακό νομοσχέδιο που ήδη βρίσκεται στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής και θα είναι νόμος του κράτους καλώς εχόντων των πραγμάτων μέχρι το τέλος αυτής της εβδομάδας, όπου δίνουμε πολύ περισσότερες δυνατότητες για την νόμιμη εργασία των εργαζομένων στους διάφορους κλάδους και με τις τριετίες και όλα τα συνεπακόλουθα του ξεπαγώματος αυτού στον ιδιωτικό τομέα, πιστεύουμε ότι κάνουμε ένα πολύ μεγάλο πρώτο βήμα στην επιστροφή της Ελλάδος στην κανονικότητα».

«Ο λόγος που μπορούμε τώρα να προχωρούμε νωρίτερα στο «ξεπάγωμα» της τριετίας, ή που έχουμε αυξήσει το βασικό μισθό ήδη δύο φορές και θα αυξηθεί μέσα στην τετραετία σίγουρα και άλλες φορές, είναι γιατί η οικονομία μας έχει μπει σε μία σειρά και έχει μπει σε μία τάξη. Γιατί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας έχει επανέλθει, οι εξαγωγές μας αυξάνονται, η προσέλκυση ξένων επενδύσεων πηγαίνει από ρεκόρ σε ρεκόρ. Θα ήταν μεγάλη ανοησία εκ μέρους του πολιτικού συστήματος αλλά και της κοινωνίας από την άλλη πλευρά, εάν τινάζαμε στον αέρα αυτή μας την καλή πορεία, για να ακουστούμε ευχάριστοι και τελικά να διακινδυνεύσουμε και όλα τα προηγούμενα τα οποία με τόσες μεγάλες θυσίες του ελληνικού λαού έχουμε επιτύχει. Η ρύθμιση λοιπόν που φέρουμε είναι ισορροπημένη, προστατεύει τα δικαιώματα των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα και επιταχύνει τη μισθολογική τους εξέλιξη, αλλά λαμβάνει υπόψιν και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και τη βιωσιμότητα των ιδιωτικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα και άρα τη συνέχεια της καλής πορείας που έχουμε μέχρι σήμερα. Με αυτά τα δύο κριτήρια φτάσαμε σε αυτή τη ρύθμιση, η οποία θα νομοθετηθεί άμεσα μέσα σε αυτή την εβδομάδα, στο τρέχον εργασιακό νομοσχέδιο και θα ψηφιστεί μαζί με το υπόλοιπο νομοσχέδιο στο τέλος αυτής της εβδομάδος».

Ο Υφυπουργός Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Παναγιώτης Τσακλόγλου δήλωσε:

«Όταν θεσπίστηκε το «πάγωμα», η κατάσταση στην ελληνική οικονομία ήταν πολύ άσχημη. Ήταν ένα μέτρο το οποίο ουσιαστικά αποσκοπούσε σε κάποια μείωση του μισθολογικού κόστους και ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας εκ μέρους των ελληνικών επιχειρήσεων. Ακριβώς επειδή η οικονομία μας πάει καλά έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε στην αναστολή του μέτρου, ακόμα και πριν από αυτό το οποίο όριζε ο νόμος. Ο νόμος όριζε ότι αυτή η διαδικασία θα ξεκινούσε, όταν η ανεργία θα έπεφτε κάτω από το 10 %. Έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε και νωρίτερα και αυτό δείχνει ακριβώς αυτή τη δέσμευσή μας, ότι πραγματικά θέλουμε να αυξηθούν οι πραγματικοί μισθοί των εργαζομένων στην οικονομία και μάλιστα να αυξηθούν σημαντικά».

Ο Υφυπουργός Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Βασίλης Σπανάκης δήλωσε:

«Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης έρχεται δυο χρόνια νωρίτερα να ανακοινώσει το «ξεπάγωμα» των τριετών μετά τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στην 87η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Η 14η Φεβρουαρίου του 2012 ήταν μια ημερομηνία που την θυμόμαστε όλοι που ήταν το «πάγωμα» των τριετών ή του επιδόματος προϋπηρεσίας. Σήμερα λοιπόν βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να μιλάμε για «ξεπάγωμα» των τριετών. Θέλω να αναλογιστείτε κάτι, ότι το Μάιο είχαμε τις εθνικές εκλογές. Τώρα ερχόμαστε μέσα Σεπτεμβρίου να ανακοινώσουμε ένα μέτρο το οποίο θα μπορούσε η Κυβέρνηση να το έχει εξαγγείλει και νωρίτερα αν ήθελε να το εκμεταλλευτεί πολιτικά. Αντιθέτως, ερχόμαστε τώρα που μπορούμε και που η οικονομία, οι δείκτες ανεργίας, οι προοπτικές για το μέλλον της ανεργίας, της μείωσης της ανεργίας είναι τέτοιες ώστε να μπορέσουμε από 1/1/24 να υλοποιήσουμε ένα μέτρο το οποίο είναι προς το συμφέρον όλων των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα».

Τέλος, η Γενική Γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων κ. Άννα Στρατινάκη, παραθέτοντας παραδείγματα, ανέλυσε μια σημαντική περιπτωσιολογία, όπως αυτή αναπτύσσεται κατά την εφαρμογή του «ξεπαγώματος» των τριετιών. Διευκρίνισε έτσι, πώς θα εφαρμοστεί η σχετική τροπολογία:

Α. Στην περίπτωση εργαζομένων που είχαν προσληφθεί πριν τη 14.2.2012 και αμείβονται με τον κατώτατο μισθό.

Β. Εκείνων που προσλήφθηκαν μετά την 14.2.2012.

Γ. Τι θα συμβεί με εκείνους που έχουν σήμερα ενεργές κλαδικές συμβάσεις ή επιχειρησιακές.

Δ. Πως θα λειτουργήσει ο συμψηφισμός αν υπάρχουν υπερβάλλουσες καταβαλλόμενες αποδοχές.

Ε. Πως θα εφαρμοστεί για εργαζόμενους που δεν έχουν σήμερα ΣΣΕ.

Ακολουθούν όλες οι ερωτήσεις:

Δημοσιογράφος: Υπάρχουν στοιχεία πόσους αφορά στη χώρα; Και δεύτερον, αν έχετε εικόνα για τους εργοδοτικούς φορείς..

Άδωνις Γεωργιάδης: 600 χιλιάδες περίπου είναι αυτοί που τους αφορά σχεδόν άμεσα, συν όλους τους υπόλοιπους που το χτίζουν. 600 χιλιάδες είναι αυτοί που έχουν υπόλοιπο από το παρελθόν.

Δημοσιογράφος: Αφορά μόνο όσους αμείβονται με τον κατώτατο ή αφορά ας πούμε όσους είναι εργαζόμενοι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, κατ΄ επέκταση που μπορεί να πιάνει και τις ΔΕΚΟ;

Άννα Στρατινάκη:

Βεβαίως και οι ΙΔΑΧ είναι μέσα.

Άδωνις Γεωργιάδης: Οι ΙΔΑΧ και οι ΙΔΟΧ είναι μέσα φυσικά, αφού είναι ιδιωτικού δικαίου.

Δημοσιογράφος: Και οι ΔΕΚΟ που έχουν ειδικά μισθολόγια, που είναι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου;

Άννα Στρατινάκη: Εκεί έχουμε ειδικά περιβάλλοντα ούτως ή άλλως, αλλά επί της αρχής οι ΙΔΑΧ και οι ΙΔΟΧ είναι κομμάτι του ιδιωτικού εργατικού δικαίου.

Άδωνις Γεωργιάδης: Για τις εργοδοτικές εισφορές, έχουμε μιλήσει για την ανάγκη να βρεθεί λύση στις τριετίες. Δεν είχαν πλήρη γνώση της πολιτικής μας πως θα το κάναμε ακριβώς αλλά ήταν ένα θέμα που είχε συζητηθεί ότι είναι κάτι που πρέπει να το λύσουμε αργά ή γρήγορα. Άρα δεν είναι κάτι που τους είναι άγνωστο. Άλλωστε όλοι γνωρίζανε ότι η Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου του 2012 είχε ημερομηνία λήξης τον δείκτη ανεργίας 10%, αυτό δεν είναι κρυφό, αυτό ήταν φανερό. Είμαστε ήδη σε ανεργία 10,8% άρα πηγαίνουμε προς τα εκεί.

Δημοσιογράφος: Είχαν προσφύγει όμως στη δικαιοσύνη για την εγκύκλιο.

Άδωνις Γεωργιάδης: Άλλο είναι η εγκύκλιος. Η εγκύκλιος ήταν της κυρίας Αχτσιόγλου. Η κυρία Αχτσιόγλου προσπάθησε να ξεπαγώσει τις τριετίες σε προηγούμενο οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον με εγκύκλιο. Δεν μπορεί η εγκύκλιος να καταργήσει το νόμο, αυτό είναι προφανές. Εδώ θα πάμε σε νομοθεσία.

Δημοσιογράφος: Η επιχειρηματολογία όμως που χρησιμοποίησαν κατά την διάρκεια της εκδίκασης της υπόθεσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας ήταν ότι ο κατώτατος μισθός από την υπογραφή της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου και μετά είναι ένα καθαρό ποσό στο οποίο δεν συμπεριλαμβάνονται τα επιδόματα τριετίας.

Άννα Στρατινάκη: Για αυτό ακριβώς, αν μου επιτρέπετε, μέσα στο νομοθετικό πλαίσιο θα γίνεται τακτοποίηση και αυτού του θέματος. Ώστε να μην έχουμε κανένα ζήτημα αμφιβολιών του τι περιλαμβάνει.

Άδωνις Γεωργιάδης: Έχουμε πάρει πρόνοια της αποφάσεως του Συμβουλίου της Επικρατείας επί της σχετικής προσφυγής στην εγκύκλιο Αχτσιόγλου και στο νόμο όλα αυτά θα λυθούν. Υπενθυμίζω όμως το βασικό. Ο πυρήνας του προβλήματος είναι ότι τότε κρίθηκε στο δικαστήριο ότι η εγκύκλιος δεν μπορεί να υπερβαίνει του νόμου. Εδώ θα έχουμε νόμο, άρα αυτό θεραπεύεται.

Άννα Στρατινάκη: Εδώ όμως θα συμπληρώσω εγώ ότι η εγκύκλιος Αχτσιόγλου και η συνέχιση επί υπουργίας Γιάννη Βρούτση ουσιαστικά στο νομοθετημένο κατώτατο κατά εθιμικό δίκαιο πλέον και σε συνέχεια των εγκυκλίων φέρνει τη νομοθετική τακτοποίηση την οποία θα τη δείτε με ρητό τρόπο.

Δημοσιογράφος: Στη μερική απασχόληση υπάρχει το αντίστοιχο;

Άννα Στρατινάκη: Η μερική απασχόληση είναι σύστημα τακτοποίησης οργάνωσης του χρόνου εργασίας. Ό,τι ισχύει για την πλήρη ισχύει και για τη μερική. Αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει εδώ είναι οι μισθωτοί εργαζόμενοι εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού τομέα.

Δημοσιογράφος: Μετά από αυτό σκέφτεστε να επαναφέρετε και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις;

Άδωνις Γεωργιάδης: Για την εθνική συλλογική μιλάτε. Έχω πει στην πρώτη μου συνέντευξη στην κυρία Κοψίνη στην «Εφημερίδα των Συντακτών» ότι κατά τη διάρκεια της θητείας μου είναι ένα θέμα που με ενδιαφέρει. Όλα πρέπει να γίνονται όμως στον κατάλληλο χρόνο και μέσα στα πλαίσια που δεν βλάπτουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.

Να θυμάστε η απόφαση είναι ισορροπημένη. Το λέω για να μην δημιουργηθεί ανησυχία μιας τρομακτικής επιβάρυνσης στον ιδιωτικό τομέα. Δεν πάμε σε κάτι τέτοιο. Πάμε σε μια πιο δίκαιη εφαρμογή του μέτρου σταθμίζοντας και την ανάγκη της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Για αυτό σας είπα και στην αρχή ότι ρητά θα προβλέπουμε τη μη αναδρομικότητα.

Δημοσιογράφος: Η δέσμευση της χώρας για μονοψήφιο ποσοστό ανεργίας έτσι ώστε να γίνει το ξεπάγωμα παραμένει έναντι των δανειστών…

Άδωνις Γεωργιάδης: Η δέσμευση ήταν στο νόμο ο οποίος αλλάζει.

Δημοσιογράφος: Αλλάζει ο νόμος, το ποσοστό αυτό παραμένει μονοψήφιο; Ή δεν παραμένει;

Άδωνις Γεωργιάδης: Εάν δούμε την ανεργία να ανεβαίνει προφανώς η απόφαση θα πρέπει να επανεξεταστεί. Είναι απολύτως προφανές σας είπα ότι λαμβάνουμε υπόψη την ανταγωνιστικότητα της εθνικής οικονομίας. Η εκτίμηση του Υπουργείου Εργασίας και του Πρωθυπουργού είναι ότι η ανεργία θα συνεχίσει να πέφτει. Και εφόσον θα συνεχίσει να πέφτει δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα. Εάν είχαμε έκρηξη της ανεργίας προφανώς μέτρα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητα θα έπρεπε να ληφθούν.

Δημοσιογράφος: Η εφαρμογή των επιδομάτων, η έναρξη εφαρμογής των επιδομάτων θα προκύψει από τη στιγμή που θα δούμε και επίσημα μονοψήφιο..

Άδωνις Γεωργιάδης: Σας είπαμε ότι από 1/1/24 ξεκινάει η εφαρμογή. Όποιος έχει υπόλοιπο, είδατε τα παραδείγματα, θα συμπληρώνει τον αριθμό του. Φυσικά η μεγάλη μάζα των εργαζομένων είναι αυτή που προσελήφθησαν μετά το ’12 οι οποίοι θα χτίσουν τώρα την τριετία τους.

Αυτό που γίνεται για αυτούς είναι ότι το χτίζουν γρηγορότερα. Δηλαδή αν περιμέναμε να φτάσουμε στην 1/1/24 όταν θα πληρούτο η προϋπόθεση των 4 συνεχομένων τριμήνων του κάτω από το 10%, αυτοί οι άνθρωποι θα άρχιζαν να χτίζουν το δικαίωμά τους μετά από δυο χρόνια. Άρα να πάρουν την αύξηση, το επίδομα ας πούμε της προϋπηρεσίας σε 5 χρόνια από σήμερα.

Αντί να το πάρουν σε 5 χρόνια από σήμερα θα το πάρουν σε τρία χρόνια από σήμερα. Αυτή είναι η διαφορά».

Δημοσιογράφος: Ερώτηση μακριά από το μικρόφωνο.

Άδωνις Γεωργιάδης: Κάπου εκεί, μέσα στο ’25 λογικά θα το πιάσουμε. Άρα υπολογίστε ακριβώς ότι οι άνθρωποι αυτοί κερδίζουν περίπου δυο χρόνια.

Άννα Στρατινάκη: Οι πιο ευνοημένοι είναι οι παλιοί.

Άδωνις Γεωργιάδης: Θα χτίζουν το επίδομά τους από την 1/1/24.

Δημοσιογράφοι: Πόσοι είναι οι παλιοί;

Άννα Στρατινάκη: Είναι ουσιαστικά όλος ο ιδιωτικός τομέας. Κοιτάξτε, αντικειμενικά εγώ δεν μπορώ να το μετρήσω αυτό διότι η ΕΡΓΑΝΗ..

Δημοσιογράφος: Σας ρωτώ διότι έτσι όπως είναι σχεδιασμένη, ουσιαστικά συμπίπτει με μια επόμενη προεκλογική περίοδο, για τη μεγάλη μάζα του κόσμου εννοώ. Δηλαδή το ’27 και μετά. Τότε θα αρχίσει να φαίνεται στην τσέπη..

Άδωνις Γεωργιάδης: Μάζες είναι και οι δύο. Εμάς η δέσμευσή μας η προεκλογική είναι ότι μέχρι το πέρας της δικής μας θητείας οι εργαζόμενοι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα θα δουν σοβαρή αύξηση στα εισοδήματά τους. Ο παρόν νόμος αποδεικνύει ότι αυτά δεν ήταν λόγια του αέρα αλλά ήταν πραγματική πολιτική βούληση. Και πράγματι το 2027 εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι θα πάρουν υποχρεωτικά αύξηση λόγω αυτού του νόμου που θα ψηφιστεί τώρα. Άρα στη δέσμευσή μας την προεκλογική θα είμαστε συνεπείς.

Δημοσιογράφος: Δεδομένου ότι η μεγάλη μάζα, η μεγαλύτερη μάζα των μισθωτών δεν αμείβεται με κατώτατο μισθό.

Άδωνις Γεωργιάδης: Δεν αφορά μόνο τον κατώτατο, αφορά και πενταετίες και αφορά και όλα τα άλλα που συνδέονται με τον κατώτατο.

Δημοσιογράφος: Ακριβώς. Είναι πέραν του προφανέστερου αναγκαίου να υπογραφούν κλαδικές ή άλλες συμβάσεις. Το είπατε και εσείς.

Άννα Στρατινάκη: Σήμερα πάντως με το επίπεδο στο οποίο βρισκόμαστε σήμερα αν προσμετρήσουμε… Να μιλήσω λίγο πάνω σε αυτό και καλά κάνετε και το ρωτάτε.

Δημοσιογράφος: Να θέσω το ερώτημα. Το ερώτημά μου είναι το εξής: εσείς ως ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας θα παροτρύνετε, συνεργάζεστε συνέχεια με εργοδοτικές οργανώσεις, θα παροτρύνετε τους εργοδότες και τους εκδότες μας, εμείς είμαστε χωρίς σύμβαση..

Άδωνις Γεωργιάδης: Θέλω να είμαι απολύτως σαφής ως προς αυτό. Δεν έχω καμία θεσμική αρμοδιότητα να υποχρεώσω σε τέτοιου τύπου κλαδικές συμβάσεις. Εγώ το μόνο που μπορώ να κάνω όταν υπογράφονται τέτοιες συμβάσεις και εφόσον εκπροσωπούν πάνω από το 51% ενός κλάδου σύμφωνα με την πιστοποίηση που κάνει το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας να την καταστήσω υποχρεωτική σε όλο τον κλάδο.

Όμως πολιτικά μιλώντας τώρα, βεβαίως και το ενθαρρύνουμε. Εμείς θέλουμε έναν τακτοποιημένο χώρο της εργασίας. Και οι κλαδικές συμβάσεις αποτελούν ένα σημαντικό όπλο στα χέρια των εργαζομένων.

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *