Ξεκίνησε σήμερα (20.3.2023) το πρωί η συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, στην οποία έχουν κληθεί σχετικά με την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση – σηματοδότηση των σιδηροδρόμων, ο τέως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής, οι πρώην υπουργοί Χρήστος Σπίρτζης και Μιχάλης Χρυσοχοΐδη, καθώς ο νυν υπουργός Επικρατείας αρμόδιος και για ζητήματα Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης.
Η συνεδρίαση άρχισε με διαδικαστικά θέματα που τέθηκαν από τις κοινοβουλευτικές ομάδες, ενώ κατά την έναρξη της, οι τέσσερις τέως, πρώην και νυν υπουργοί κάθισαν στις θέσεις των υπουργικών εδράνων της Γερουσίας.
Επί της οργάνωσης της συνεδρίασης, ο πρόεδρος της Επιτροπής Αθανάσιος Μπούρας πρότεινε η ακρόαση των τεσσάρων να αρχίσει με τη σειρά που διαχειρίστηκαν τη σύμβαση με αριθμό 717 κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Σχετικά με τις κλητεύσεις και άλλων προσώπων για ακρόαση φορέων που έχουν ζητηθεί και από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, ο κ. Μπούρας πρότεινε αυτό να απασχολήσει την Επιτροπή στο τέλος της σημερινής συνεδρίασης.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος, ανέφερε ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης είχαν ζητήσει η σημερινή συνεδρίαση να αφιερωθεί των αιτιών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα με την ακρόαση των τεσσάρων παριστάμενων υπουργών, αλλά και άλλων προσώπων. Είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να αξιοποιήσουμε την παρουσία στην Επιτροπή των κυρίων Καραμανλή και Γεραπετρίτη για τη σύμβαση 717, αλλά και για τα όλα τα υπόλοιπα θέματα και εμείς θα το πράξουμε. Ζήτησε -επειδή η σημερινή δεν έχει συγκληθεί με την δυνατότητα που δίνει ο ΚτΒ στην Αντιπολίτευση αλλά ήταν ομόφωνη απόφαση- η επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής για την ακρόαση και άλλων προσώπων να γίνει εντός του μήνα και να μη χρειαστεί η πάροδος ενός μήνα για να συγκληθεί η Επιτροπή εκ νέου με τη διαδικασία της χρήσης του αιτήματος των 2/5 από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Χάρης Καστανίδης, υπενθύμισε ότι το κόμμα του είχε ζητήσει να κληθούν στην Επιτροπή και άλλα πρόσωπα και θεσμοί για να διερευνηθεί το σιδηροδρομικό δυστύχημα, όπως η ΡΑΣ, οι εκπρόσωποι εργαζομένων, διευθύνοντες και πρώην διοικητές του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train. Σωστά εκκλήθηκαν, εν αρχή αυτών των συνεδριάσεων είναι η ακρόαση των τεσσάρων πρώην Υπουργών αλλά δεν μπορεί να μην υπάρξουν και άλλες ακροάσεις. Πρόκειται για τεράστιο ζήτημα. Η σημερινή μας συνεδρίαση να θεωρηθεί η αρχή μιας συνεχιζόμενης διαδικασίας, προκειμένου μετά από λίγες ημέρες να έχουμε προσκλήσεις για νέες ακροάσεις για το θέμα σύμφωνα με τα αιτήματα που έχουν καταθέσει τα κόμματα.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, ανέφερε ότι εμείς έχουμε ζητήσει να κληθούν όλοι οι υπουργοί Μεταφορών από το 2007 που άρχισε η απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως επίσης και οι διοικήσεις του ΟΣΕ από τότε της Hellenic Train και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων.
Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Γιώργος Μυλωνάκης, συμφώνησε με την συνέχιση της διαδικασίας λέγοντας ότι θα πρέπει στην Επιτροπή να κληθούν και οι υφυπουργού Υποδομών , υπεύθυνοι για τους σιδηροδρόμους και οι γενικοί γραμματείς και όχι μόνο η συζήτηση να περιοριστεί στην σύμβαση 717 αλλά και στις υπόλοιπες συμβάσεις. Η εθνική αυτή τραγωδία είπε «θα μας στοιχειώνει όλους»
Η βουλευτής του ΜέΡΑ 25 Σοφία Σακοράφα ανέφερε ότι το κόμμα της πιστεύει ότι θα πρέπει να κληθούν οι αρμόδιοι υφυπουργοί του Υπουργείου Μεταφορών, την ΕΡΓΟΣΕ, την ΓΕΟΣΕ, η ΡΑΣ , οι εκπρόσωποι των σωματείων εργαζομένων.
Ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης ζήτησε να διεξαχθούν όσες συνεδριάσεις χρειάζονται και να μην ακολουθεί η διαδικασία των αιτημάτων της Αντιπολίτευσης (των 2/5) ώστε εντός του μήνα η Βουλή σε επίπεδο Επιτροπής να έχει ολοκληρώσει το έργο της πριν από την έκδοση του πορίσματος των Εμπειρογνωμόνων. Θα πρέπει είπε να μην μείνουμε στο στενός γράμμα του ΚτΒ ώστε το Κοινοβούλιο να ολοκληρώσει τις ακροάσεις του
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας Αθανάσιος Μπούρας, έκλεισε τον κύκλο των παρεμβάσεων επί της διαδικασίας λέγοντας ότι «μετά το πέρας της σημερινής συνεδρίασης θα επεξεργαστώ όλα όσα αναφέρθηκαν αλλά και τυχόν άλλα που μπορεί να προκύψουν. Καθώς σήμερα ξεκινάμε αυτή την διαδικασία με την σύμβαση 717.Και θα σας ενημερώσω σύμφωνα με τον ΚτΒ».
Πρώτος κατέθεσε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης
Αποτελεί καθήκον μας η εξακρίβωση της αλήθειας, είπε ξεκινώντας την τοποθέτησή του ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Είπε ότι επί των ημερών του είχαν συγκροτηθεί ομάδες εργασίας έτσι ώστε να κριθεί η σκοπιμότητα του έργου και η χρηματοδότηση εγκρίθηκε από το Ταμείο Συνοχής. Εγκρίθηκε από όλα τα εθνικά και ευρωπαϊκά όργανα και πήρε τον δρόμο της δημοπράτησης στις 4 Φεβρουαρίου του 2014. Ανάδοχος αναδείχθηκε ο υποψήφιος με την χαμηλότερη προσφορά.
Ακολούθησε η διαδικασία της ενημέρωσης της Βουλής και ο έλεγχος νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Τέλη Σεπτεμβρίου του 2014 η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε την σύμβαση για τον σιδηροδρομικό άξονα, Αθήνα Θεσσαλονίκη προμαχώνα και έτος παράδοσης ήταν το 2016.
Πρόσθεσε ότι το έργο αυτό ήταν απολύτως αναγκαίο γιατί εν μέσω μνημονίων η Ελλάδα αποφάσισε να ολοκληρώσει την υποδομή στον βασικό άξονα από το Ρίο έως τον Προμαχώνα, έργα πολλά εκ των οποίων έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα και περιλαμβάνουν και την ηλεκτροκίνηση.
Το έργο ονομάζεται ανάταξη και αναβάθμιση σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης.
Είναι γνωστό, τόνισε ότι τις δεκαετίες 1990 και 2000 εγκαταστάθηκαν συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που έγιναν αντικείμενα δολιοφθορών κλοπών και φυσικών φθορών. Αποφασίστηκε για λόγους ασφάλειας να επιδιορθωθούν γρήγορα οι ζημιές. Το έργο της ανάταξης έπρεπε να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν.
Είπε ακόμα ότι πολλά από τα σημεία ήταν άλλης τεχνολογίας και έπρεπε να εξασφαλιστεί η λειτουργία τους ως ενιαίο σύνολο. Ο ανάδοχος έπρεπε να τα αναβαθμίσει με βάση τις πιο πρόσφατες ευρωπαϊκές οδηγίες. Τα συστήματα αυτά δεν είχαν πιστοποίηση. Τηλεδιοίκηση είναι η απεικόνιση και οι εξ αποστάσεως εντολές χειρισμού. Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός που κρίθηκε αναγκαίος για να αναβαθμιστεί η ασφάλεια και η λειτουργικότητα του δικτύου. Τον Ιανουάριο του 2015 ανέλαβε η νέα κυβέρνηση για να υλοποιήσει τέλος του 2016 την σύμβαση αυτή.
Σπίρτζης: Ο λαός περιμένει απαντήσεις από όλους μας
Ο λαός περιμένει απαντήσεις από όλους μας για το τι έγινε και τι όχι για το δυστύχημα. Είναι προφανές ότι υπήρξε μεθόδευση να διαχυθούν ευθύνες πριν καν ταφούν οι αδικοχαμένοι συμπολίτες μας, είπε ο Χρήστος Σπίρτζης. Μίλησε για άθλια δημοσιεύματα και στο διαδίκτυο και σε εφημερίδες και η συζήτηση μόνο για την σύμβαση 717 πιστεύω ότι αδικεί το κοινοβούλιο.
Είπε ακόμα ότι υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες αλλά και ευθύνες που είναι προσωποποιημένες. Ζήτησε να προσκληθούν και άλλοι άνθρωποι που είχαν ευθύνη στον σιδηρόδρομο.