Μετασχηματισμός και Βιωσιμότητα στο επίκεντρο των εργασιών του 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Συλλόγων Εστίασης – Αισιοδοξία Θάνου Πλεύρη, Βασίλη Κικίλια

 

Την αισιοδοξία του για το μέλλον του κλάδου της εστίασης σε επίπεδο τζίρου, με την άρση των μέτρων για την αποφυγή διάδοσης του κορονοϊού, σε συνδυασμό και με την σημαντική αύξηση του τουριστικού ρεύματος στη χώρα μας, εξέφρασε ο Υπουργός Υγείας, Αθανάσιος Πλεύρης, σε διαδικτυακή του παρέμβαση στο διήμερο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συλλόγων Εστίασης που ξεκίνησε σήμερα στη Θεσσαλονίκη, με τίτλο «Εστίαση: Μετασχηματισμός & Βιωσιμότητα». Το συνέδριο συνδιοργανώνουν η EstiasiGreece και η Πρωτοβουλία Εστίασης Θεσσαλονίκης, ενώ τελεί υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΚΜ).


Αναγνωρίζοντας ότι ο κλάδος της εστίασης «έβαλε πλάτη» στη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού, ο κ. Πλεύρης τόνισε ότι ο συγκεκριμένος κλάδος δέχτηκε ισχυρό πλήγμα λόγω των μέτρων που ελήφθησαν για την αποφυγή διάδοσης της covid-19 ενώ υπενθύμισε ότι καθόλη τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης λειτουργούσε με προσαρμογές.

Πλέον όμως, όπως είπε, με τη λήξη του συναγερμού σε επίπεδο υγειονομικής κρίσης για την covid-19 τα καταστήματα να λειτουργούν πια χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Στην τοποθέτησή του, ο ίδιος μίλησε για το κενό που φαίνεται σε εξειδικευμένες θέσεις εργασίας σε τουρισμό και εστίαση και απαντώντας σε πρόταση για αντικατάσταση της κάρτας υγείας των υπαλλήλων με ψηφιακή κάρτα υγειονομικού υπαλλήλου, ο κ. Πλεύρης επανέλαβε ότι εντός του 2023 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ο ψηφιακός ιατρικός φάκελος που θα λύνει πολλά από τα θέματα που σήμερα δημιουργούν προβλήματα.

Ο τουρισμός είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την εστίαση

Τη θέση του ότι ο τουρισμός είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την εστιάση, διατύπωσε ο Υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας στη διαδικτυακή του παρέμβαση στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συλλόγων Εστίασης, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «όσα γεύονται οι ξένοι στις πατρίδες τους όπου εξάγονται ελληνικά προϊόντα, εδώ στην πατρίδα μας τα έχουν την ευκαιρία να τα καταναλώσουν στην πηγή».


Ο κ Κικίλιας είπε ότι το 2023 τα έσοδα από τον τουρισμό αναμένονται ακόμη μεγαλύτερα σε σχέση με το 2022, σημείωσε ότι φέτος η Ελλάδα θα δέχεται τουρίστες καθόλη τη διάρκεια του χρόνου και τόνισε ότι η Πιερία θα «δει φέτος μια εξαιρετική χρονιά από πλευράς εισροής τουριστών».


Αναφορικά με το πάγιο αίτημα που κατέθεσαν εκ νέου οι εκπρόσωποι του κλάδου της εστίασης για τη δημιουργία γενικής γραμματείας εστίασης, ο κ. Κικίλιας διερωτήθηκε εάν η δημιουργία μιας ακόμη δομής θα βοηθήσει στην επίλυση προβλημάτων του χώρου, τη στιγμή που όπως είπε «γίνεται αγώνας για τον περιορισμό ή και την πάταξη ακόμη της γραφειοκρατίας».

Σε παγίδα χρέους η πλειονότητα των επιχειρήσεων του κλάδου της εστίασης

Τις σοβαρές επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις εστίασης, αλλά και την ένταση των προβλημάτων το κλάδου λόγω της ακριβείας, παρουσίασε στη διάρκεια του συνεδρίου ο πρόεδρος του συλλόγου καταστημάτων εστίασης και αναψυχής Καλαμάτας, Νίκος Μαλαπέτσας.

Η εστίαση, όπως επισήμανε ο ίδιος, αν και πλέον λειτουργεί χωρίς περιοριστικά μέτρα, δεν έχει επιστρέψει στην κανονικότητα, ενώ αντιθέτως, βιώνει την υπέρμετρη αύξηση των διεθνών τιμών ενέργειας και τις υπέρογκες αυξήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, εκτοξεύοντας τον πληθωρισμό και το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων.


Με βάση τα ευρήματα της μελέτης που πραγματοποίησε η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), ένα στα τέσσερα καταστήματα, κινδυνεύει με λουκέτο το επόμενο διάστημα. Στο πλαίσιο αυτό, προκειμένου να κρατηθούν όρθιοι οι επαγγελματίες του κλάδου, ζητούν την άμεση και περαιτέρω στήριξη της κυβέρνησης το επόμενο διάστημα.

Όσον αφορά το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων της εστίασης, σύμφωνα με την μελέτη, αυτό αυξήθηκε κατά 41,7% τους τελευταίους 12 μήνες. Τον τελευταίο χρόνο, μάλιστα, το συνολικό κόστος λειτουργίας σημείωσε άνοδο πάνω από 40% για μία στις τρεις επιχειρήσεις, ενώ σε υψηλό ποσοστό βρίσκεται η ενέργεια η οποία αυξήθηκε κατά 87% στον κλάδο. Επιπλέον, το κόστος για τις πρώτες ύλες καταγράφεται σήμερα αυξημένο κατά 37,9%, τα έξοδα για τα καύσιμα κατά 63,2%, το κόστος εργασίας κατά 15% και για τα ενοίκια κατά 6,8%.

Επιπλέον, με βάση τη μελέτη, η ακρίβεια επηρέασε και τις εξόδους των πολιτών, με αποτέλεσμα οι επιχειρηματίες του κλάδου της εστίασης, να καταγράφουν στο πρώτο 6μηνο του 2022 μείωση κατά 52,9% στον αριθμό πελατολογίου τους και κατά 63,7% στις παραγγελίες.

Συνέπεια όλων των προαναφερομένων ήταν οι ιδιοκτήτες των περισσοτέρων καταστημάτων να προχωρήσουν σε αυξήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, το 81,7% των επιχειρήσεων προχώρησε σε αυξήσεις των τιμών τους τελευταίους 12 μήνες προκειμένου να επιβιώσουν, αν και όπως υποστηρίζουν, η ανατίμηση στην οποία προέβησαν δεν είναι ανάλογη της ανόδου του κόστους λειτουργίας των καταστημάτων τους.

Συγκεκριμένα, το 49,4% έχει προχωρήσει σε αυξήσεις των τιμών κατά 10%, ενώ μόλις το 6,7% αύξησε τις τιμές πώλησης κατά 20%. Λόγω ακόμη και των επιπτώσεων της πανδημίας, το 2021, έξι στις δέκα επιχειρήσεις (63,9%) έβαλαν οριστικό λουκέτο στα καταστήματά τους.

Ένα ακόμη πρόβλημα που ανέδειξε η μελέτη, είναι ότι οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις έχουν καθυστερημένες οφειλές προς το δημόσιο, με το 83,2% να έχουν δημιουργηθεί στη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού.

Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία της μελέτης, μία στις δύο επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν ακόμη σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας, ενώ τέσσερις στις δέκα δεν έχουν καθόλου ταμειακά διαθέσιμα, τη στιγμή μάλιστα που πάνω από τους μισούς επιχειρηματίες έχουν οφειλές ως και 20.000 ευρώ.Σε ό,τι αφορά το προσωπικό, οκτώ στους δέκα επαγγελματίες του χώρου δήλωσαν ότι λειτουργούν τα καταστήματα τους με ως και τρία άτομα λιγότερο προσωπικό.

 «Η κρατική στήριξη που λάβαμε έχει αναλωθεί», αναφέρουν οι επαγγελματίες του κλάδου, με έναν στους δύο να σημειώνει ότι τα μέτρα στήριξης δεν επαρκούν με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας. Με βάση τη μελέτη, το 25% των επιχειρήσεων κάλυψε τις ανάγκες του στηριζόμενο στα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης, ενώ ένα ποσοστό 63,2%, τόνισε ότι τα μέτρα ήταν προς τη λάθος κατεύθυνση.

Μεταξύ άλλων, από την μελέτη προέκυψε ότι στη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού οι επαγγελματίες του κλάδου προχώρησαν σε επενδύσεις, με το 32,4% σε ανανέωση του μηχανολογικού του εξοπλισμού, το 35,3% σε κτιριακές εγκαταστάσεις και το 33,2% σε ψηφιακές συσκευές, λογισμικό και ψηφιακό Marketing. Το 65,1% ανέφερε ότι προχώρησε σε επενδύσεις με ιδία κεφάλαια, το 17% ότι δαπάνησε πάνω από 30.000 ευρώ και το 49% «έβαλε» στην επιχείρησή του 10.000 ευρώ.

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, εκπρόσωποι του κλάδου, άνθρωποι από την γαστρονομία, το μάρκετινγκ, τη διαφήμιση και την πολιτεία, έθεσαν επί τάπητος ζητήματα που αφορούν τον πληθωρισμό και τις συνέπειες του, το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων, την φορολογική συμμόρφωση και τις νέες τάσεις και τις νέες τεχνολογίες που έρχονται να δημιουργήσουν νέες ανάγκες.

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *