Ο πρέσβης του Ισραήλ στις ΗΠΑ, Γέσιελ Λάιτερ δήλωσε ότι η χώρα του επιθυμεί να στεφθεί με επιτυχία το μνημόνιο κατανόησης που επιτεύχθηκε την περασμένη εβδομάδα μεταξύ των ΗΠΑ και του Ιράν.
«Όλοι υποστηρίζουμε το όραμα του προέδρου Τραμπ να διασφαλιστεί ότι το Ιράν δεν θα διαθέτει πλέον πυρηνικές δυνατότητες, βαλλιστικούς πυραύλους ή την ικανότητα να διοχετεύει χρήματα στους εκπροσώπους του, προκειμένου να απειλεί τους γείτονές του και να διατηρεί την περιφερειακή του ηγεμονία», ανέφερε ο Λάιτερ σε δήλωσή του.
Ο Τραμπ, όπως είναι γνωστό, απέρριψε την περασμένη εβδομάδα τις εκκλήσεις να απαγορευτεί στο Ιράν η κατοχή όλων των βαλλιστικών πυραύλων, υποστηρίζοντας ότι θα πρέπει να του επιτραπεί να διαθέτει ορισμένους, εφόσον και άλλες χώρες της περιοχής διαθέτουν, δημιουργώντας ανησυχία στο Ισραήλ.
Η ανησυχία αυτή κορυφώθηκε χθες, όταν οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν τη δημιουργία μιας νέας ομάδας διαχείρισης συγκρούσεων, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεών τους με το Ιράν, η οποία θα έχει ως αποστολή να αποτρέψει περαιτέρω κλιμακώσεις στο Λίβανο. Η ομάδα διαχείρισης συγκρούσεων φέρεται να περιορίζει την ικανότητα του Ισραήλ να αναλάβει δράση κατά της Χεζμπολάχ και θα αντικαταστήσει έναν ήδη υπάρχοντα μηχανισμό στον οποίο η Ιερουσαλήμ διαδραματίζει πιο ενεργό ρόλο.
«Φοβάμαι ότι η έννοια της “διαχείρισης συγκρούσεων” είναι άστοχη», είπε ο Λάιτερ. «Το Ισραήλ δεν βρίσκεται σε σύγκρουση με τον Λίβανο. Επομένως, η αποφυγή συγκρούσεων δεν αποτελεί ζήτημα. Το μόνο που απαιτείται είναι συντονισμός με τον Λίβανο», δήλωσε. «Το μοναδικό ζήτημα είναι η Χεζμπολάχ. Η Χεζμπολάχ πρέπει να ηττηθεί και να εξαλειφθεί από την εξίσωση. Αντ’ αυτού, υπάρχει ο κίνδυνος η Χεζμπολάχ να έχει λάβει νέα ώθηση. Σίγουρα φαίνεται ισχυρότερη και πιο τολμηρή».
Παράλληλα, σημείωσε ότι η προηγούμενη συνάντηση κατέληξε σε κοινή δήλωση των ΗΠΑ, του Ισραήλ και του Λιβάνου σχετικά με την ανάγκη αποστρατιωτικοποίησης της Χεζμπολάχ και αναρωτήθηκε αν αυτή εξακολουθεί να αποτελεί τη βάση των συνομιλιών στην Ουάσινγκτον.
«Για εμάς, πρέπει να παραμείνει έτσι», λέει. «Συμφωνήσαμε σε κατάπαυση του πυρός που εξαρτιόταν από την απόσυρση της Χεζμπολάχ προς τα βόρεια. Εξακολουθεί να ισχύει αυτή η συμφωνία;», πρόσθεσε.
«Δεν μπορούμε να αντέξουμε δεσμεύσεις που ξεθωριάζουν. Και είναι σημαντικό να είμαστε σαφείς: το Ισραήλ θα αναλάβει δράση ενάντια σε άμεσες και εξελισσόμενες απειλές προς τους πολίτες και τους στρατιώτες του», πρόσθεσε.
«Το Ιράν αναμένεται να επωφεληθεί από τη ροή κεφαλαίων στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας. Πώς διασφαλίζουμε ότι αυτά τα κεφάλαια δεν θα καταλήξουν στη Χεζμπολάχ;», ανέφερε ο Λάιτερ.
«Αν δεν μπορούμε να το εγγυηθούμε αυτό, τότε όλα όσα συμφωνούμε εδώ δεν θα έχουν καμία σημασία, διότι η Χεζμπολάχ απλώς θα ανασυγκροτηθεί», προειδοποίησε.



