Το α΄ εξάμηνο του 2022 η ψηφιακή κάρτα εργασίας

Σε πιλοτική λειτουργία τέθηκε σήμερα η νέα υπηρεσία του υπουργείου Εργασίας myergani.gov.gr, που αποτελεί το πρώτο βήμα για την υλοποίηση της ψηφιακής κάρτας εργασίας, και δίνει τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να έχουν άμεση πρόσβαση στα στοιχεία που δηλώνουν για την απασχόλησή τους οι εργοδότες/επιχειρήσεις στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ.


Όπως ανέφερε σε δηλώσεις του ο υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης, η νέα υπηρεσία, που από τον Φεβρουάριο του 2022, θα είναι διαθέσιμη και σε mobile app, «παρέχει για πρώτη φορά στους εργαζόμενους άμεση, γρήγορη και εύκολη πρόσβαση στα στοιχεία που δηλώνει ο εργοδότης τους, δίνοντας έτσι στον εργαζόμενο ένα σημαντικό εργαλείο ελέγχου απέναντι στη ‘μαύρη’ και την υποδηλωμένη εργασία».

Παράλληλα προχωρά η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας. Τις προηγούμενες μέρες όλα τα στάδια του διαγωνισμού ολοκληρώθηκαν και ο ανάδοχος πιάνει άμεσα δουλειά, με στόχο η αξιοποίηση του εργαλείου να ξεκινήσει σε ορισμένους κλάδους μέσα στους ερχόμενους μήνες. Υπενθυμίζεται ότι μέσω της ψηφιακής κάρτας θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο (real time) η καταγραφή της απασχόλησης των εργαζομένων (βασικό ωράριο, υπερωρίες κ.λπ.), κάτι που – σύμφωνα με το υπουργείο – αποτελεί εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου. Με την εφαρμογή της το υπουργείο Εργασίας φιλοδοξεί να αποτρέψει την παραβατικότητα στην αγορά εργασίας, επιβάλλοντας παράλληλα ίσους όρους ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων.

Πώς λειτουργεί το myergani.gov.gr

Ειδικότερα, η αναζήτηση των πληροφοριών στο myergani.gov.gr από τον εργαζόμενο γίνεται μέσα από τρεις βασικές επιλογές:

Με την επιλογή «Οι Εργοδότες μου» μπορεί να έχει πρόσβαση σε όλες τις σχέσεις εργασίας με τους εργοδότες που έχει απασχοληθεί (εφόσον έχουν δηλωθεί στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ). Επίσης μπορεί να δει τα τελευταία καταγεγραμμένα στοιχεία της κάθε εργασιακής σχέσης, όπως έχουν καταχωρηθεί στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ από τις δηλώσεις των υπόχρεων εργοδοτών.


Με την επιλογή «Δηλώσεις» μπορεί να αναζητήσει όλες τις δηλώσεις (έντυπα) που έχουν υποβληθεί στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ από τους εργοδότες του, ταξινομημένες στις παρακάτω κατηγορίες:


  • Έναρξη/Λήξη Απασχόλησης
  • Μεταβολές Απασχόλησης (υπερωρίες, υπερεργασία, τηλεργασία)
  • Άδειες
  • Ειδικά Καθεστώτα Απασχόλησης
  • Μέτρα COVID-19
  • Λοιπά

Με την επιλογή «Πληρωμές Covid-19» έχει πρόσβαση σε όλες τις πληρωμές που έχει λάβει από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στο πλαίσιο των μέτρων COVID-19.

Το χρονοδιάγραμμα για την ψηφιακή κάρτα εργασίας

Η υλοποίηση της ψηφιακής κάρτας θα ξεκινήσει από μεγάλες επιχειρήσεις που ήδη χρησιμοποιούν συστήματα ωρομέτρησης για τους εργαζόμενους, συνήθως ηλεκτρονικά, και θα επεκταθεί γρήγορα σε όλη την αγορά.

Το σύστημα θα υλοποιηθεί ως εξής:

α) Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 θα είναι έτοιμος ο ηλεκτρονικός «εγκέφαλος» της κάρτας εργασίας, δηλαδή το ηλεκτρονικό σύστημα, το οποίο θα υποδέχεται τις πληροφορίες που θα καταχωρούν ψηφιακά τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι εργοδότες. Παράλληλα, καταργείται μια σειρά γραφειοκρατικών διαδικασιών με στόχο τη διευκόλυνση εργαζομένων και επιχειρήσεων.


β) Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022 θα ξεκινήσει η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας με παρακολούθηση της πραγματικής απασχόλησης σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, όπως είναι οι τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ. Θα ακολουθήσουν γρήγορα και οι άλλες επιχειρήσεις, μεγαλύτερες και μικρότερες.

Η ψηφιακή κάρτα δεν θα είναι απαραίτητα μια κάρτα σε φυσική μορφή όπως αυτές που διαθέτουν ήδη σήμερα πολλές επιχειρήσεις που εφαρμόζουν συστήματα ωρομέτρησης του χρόνου εργασίας. Μπορεί να είναι μια εφαρμογή στο κινητό και ένα πρόγραμμα στους υπολογιστές της επιχείρησης, διασυνδεδεμένα αμφότερα με το ΕΡΓΑΝΗ. Φυσικά τα συστήματα ωρομέτρησης όπου υπάρχουν θα διατηρηθούν και θα διασυνδεθούν με το νέο σύστημα, προκειμένου να λειτουργήσουν με ψηφιακό τρόπο.

Σημειώνεται ακόμη ότι:

  • Το σύστημα θα διαθέτει απεικόνιση όλων των νόμιμων ορίων υπερωριών, ημερήσιου χρόνου ανάπαυσης κ.λπ. όπως προβλέπονται από τη νομοθεσία ώστε να δημιουργείται ασφάλεια σε εργαζόμενους και εργοδότες.
  • Το σύστημα θα διαθέτει «κόφτες», ώστε να εμποδίζονται οι παράτυπες δηλώσεις.
  • Θα υπάρχουν προβλέψεις σε τεχνικό επίπεδο για όλες τις ειδικές συνθήκες που καταγράφηκαν κατά τη διαβούλευση, όπως ενδεικτικά εργασίες εκτελούμενες έξω από την έδρα της επιχείρησης, επαγγελματικά ταξίδια, έκτακτη απουσία του εργαζόμενου για προσωπικούς λόγους κ.λπ.

Ολοκληρώνεται το ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ το πρώτο εξάμηνο του 2022

Στο σχέδιο του υπουργείου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της αγοράς εργασίας περιλαμβάνεται και η αναβάθμιση και μετεξέλιξη του Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ σε ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Η υλοποίηση του έργου είναι ήδη σε εξέλιξη από τον περασμένο Ιούνιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του α΄ εξαμήνου του 2022.

Τα βασικά αντικείμενα που θα καλύψει η εν λόγω δράση είναι τα εξής:

  • Αλλαγή σχεδιαστικής φιλοσοφίας στις διαδικασίες υποβολής στοιχείων από τις επιχειρήσεις με προσανατολισμό στις απαιτούμενες λειτουργίες (process oriented) και όχι με βάση τα έντυπα που ήδη χρησιμοποιούνται
  • Βελτίωση / Επέκταση Μηχανισμού Υποβολών
  • Μελέτη διάθεσης στοιχείων προετοιμασίας ΑΠΔ
  • Διεύρυνση Πεδίου Εφαρμογής για την πληρέστερη χαρτογράφηση της Απασχόλησης στην Αγορά Εργασίας
  • Δημιουργία Εργαλειοθήκης Εργοδοτών και Εργαζομένων
  • Δημιουργία Διεπαφής Ανοικτών Δεδομένων
  • Ευθυγράμμιση με Gov.gr

Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, κύριοι στόχοι της αναβάθμισης του συστήματος είναι: η μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις, η απλοποίηση διαδικασιών με την κατάργηση των πολλαπλών δηλώσεων για το ίδιο αντικείμενο που υποχρεώνονται να υποβάλλουν σήμερα οι εργοδότες, η ψηφιοποίηση διαδικασιών που μέχρι σήμερα πραγματοποιούνται χειρόγραφα όπως η υποβολή εκπρόθεσμων και τροποποιητικών δηλώσεων ΟΑΕΔ και η διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής ώστε να καλύψει επιπλέον κατηγορίες απασχολούμενων.

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *