Πόλεμο κατά της ηχορύπανσης από την Ε.Ε.

Με στόχο την καταπολέμηση της ηχορύπανσης από την κυκλοφορία των οχημάτων, η οποία ταλαιπωρεί κάθε χρόνο 18 εκατ. ευρωπαίους πολίτες, η Ε.Ε. είχε θέσει ως στόχο να μειωθούν έως το 2030 τα επίπεδα ηχορύπανσης από την κυκλοφορία στην ξηρά και στον αέρα κατά 30% σε σχέση με το 2017. 


Σήμερα υποφέρουν κάθε χρόνο από τη μάστιγα της ηχορύπανσης στην ΕΕ περίπου 18 εκατομμύρια πολίτες και όλα δείχνουν ότι ακόμα και με βάση το αισιόδοξο σενάριο θα μειωθεί ο συγκεκριμένος αριθμός των πολιτών μόνο κατά 19%. Ακόμα χειρότερες είναι οι προβλέψεις με βάση το απαισιόδοξο σενάριο, επειδή τότε θα έχουμε αύξηση της ηχορύπανσης έως το 2030 κατά 3%.

Το αισιόδοξο σενάριο προβλέπει θέσπιση και εφαρμογή χαμηλότερων ορίων ταχύτητας εντός των πόλεων, εξηλεκτρισμό του 50% του στόλου των οχημάτων, καλή συντήρηση του δικτύου των μέσων σταθερής τροχιάς, πιο αθόρυβα αεροπλάνα και απαγόρευση των νυκτερινών πτήσεων. Πιο ρεαλιστικό είναι, δυστυχώς, το απαισιόδοξο σενάριο, σύμφωνα με το οποίο θα έχει εξηλεκτριστεί έως το 2030 μόνον ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα, θα ελέγχονται απλώς αποτελεσματικότερα τα ισχύοντα σήμερα όρια εκπομπής ήχου των οχημάτων και θα βελτιωθεί το κεντρικό σύστημα ελέγχου και προγραμματισμού των πτήσεων.

Σε αυτό το πλαίσιο, πραγματοποιούνται σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και πόλεις ενδιαφέροντα πιλοτικά προγράμματα που θα συμβάλλουν στη χάραξη μιας νέας πολιτικής με έναν συνδυασμό μέτρων, όπως αυστηρότερα όρια εκπομπής ήχου για την κυκλοφορία, πολεοδομικές παρεμβάσεις, μείωση του αριθμού των οχημάτων στα κέντρα των πόλεων, κ.λπ. Ας δούμε πέντε τέτοιες προσπάθειες για τη μείωση της ηχορύπανσης σε διάφορα σημεία της Ευρώπης, oι οποίες έχουν, μάλιστα, διπλό όφελος, επειδή συμβάλλουν ταυτόχρονα και σε χαμηλότερη ρύπανση της ατμόσφαιρας.

Στη Mαδρίτη υλοποιείται ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον εγχείρημα στο πλαίσιο του προγράμματος ΝΕΜΟ (Noise and Emissions Monitoring and Radical Mitigation), με στόχο τη μείωση της ηχορύπανσης κατά τουλάχιστον 20% και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης κατά 30%. Στο κέντρο της ισπανικής πρωτεύουσας θα τοποθετηθούν καινοτόμα ηχοπετάσματα μήκους 30 έως 40 m, που μειώνουν τον θόρυβο και διαθέτουν εξωτερική επιφάνεια με φωτοκαταλυτική επένδυση για απορρόφηση των οξειδίων του αζώτου. Η εσωτερική πλευρά των πετασμάτων περιέχει ένα βιοφίλτρο που εξουδετερώνει, εκτός από οξείδια του αζώτου, και καρκινογόνα αιωρούμενα σωματίδια. Τα πρώτα τέτοια πετάσματα θα τοποθετηθούν σε σημεία της πόλης με υψηλή έκθεση στοn θόρυβο και στους ρύπους, όπως είναι, για παράδειγμα, οι εξωτερικοί χώροι με τραπεζοκαθίσματα κεντρικών καταστημάτων εστίασης, όπου κάθονται παρέες για αρκετή ώρα. Επίσης, προορίζονται και για περιοχές στις οποίες διαμαρτύρονται οι κάτοικοι για τον ενοχλητικό θόρυβο και την έντονη ατμοσφαιρική ρύπανση από την πυκνή κυκλοφορία των οχημάτων.


Σε έναν δρόμο της πόλης της Φλωρεντίας θα δοκιμαστεί πιλοτικά ένας ασφαλτοτάπητας με πορώδη επιφάνεια, η οποία θα απορροφά ένα μέρος του θορύβου κύλισης των διερχόμενων οχημάτων. Η συγκεκριμένη σύνθεση της ασφάλτου θα προσφέρει και άλλο ένα όφελος, καθώς εκτιμάται ότι θα μειώνει και την ποσότητα των μικροπλαστικών στο περιβάλλον.


Στο Βερολίνο εκτίθενται τη νύχτα πάνω από 500.000 κάτοικοι σε ηχορύπανση έντασης άνω των 50 Ντεσιμπέλ, εξαιτίας της κυκλοφορίας των οχημάτων. Γι’ αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη ένα πρόγραμμα ανασχεδιασμού ορισμένων κεντρικών δρόμων, με μείωση του διαθέσιμου χώρου κίνησης μηχανοκίνητων οχημάτων. 

Εδώ και αρκετά χρόνια υπάρχουν σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων LEZ (Low Emission Zones), οι οποίες εστιάζουν κατά κύριο λόγο στην ποιότητα του αέρα και δεν περιλαμβάνουν συνήθως τον θόρυβο. Στη Μόντσα της Ιταλίας υλοποιείται, ωστόσο, από το 2016 ένα πιλοτικό πρόγραμμα δημιουργίας τέτοιων ζωνών στον οικιστικό ιστό της πόλης, με αντικείμενο τη μείωση του θορύβου. 

Η Ζυρίχη εφαρμόζει σε ένα δίκτυο δρόμων της συνολικού μήκους 230 km ανώτατο όριο ταχύτητας τα 30 km/h αντί 50 km/h, με στόχο τη μείωση των θορύβων, την προστασία της υγείας και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της. Η καθιέρωση του χαμηλότερου ορίου ταχύτητας των 30 km/h γίνεται σταδιακά σε τρία βήματα και μόλις ολοκληρωθεί το τελευταίο θα ανακουφιστούν δεκάδες χιλιάδες πολίτες την ημέρα και τη νύχτα από τις παρενέργειες του υψηλού θορύβου. Η υλοποίηση του συγκεκριμένου εγχειρήματος καλύπτει μία περίοδο μεταξύ 2008 και 2030 και τα μέχρι τώρα αποτελέσματα έδειξαν, ότι μία μείωση του ορίου ταχύτητας από 50 km/h σε 30 km/h κατεβάζει τον μέσο όρο του θορύβου έως 5 Ντεσιμπέλ.

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *