Ο Τάκης Θεοδωρικάκος, μέσα από το έργο του στο υπουργείο Ανάπτυξης, έχει αναλάβει ενεργό ρόλο στην αντιμετώπιση των αυξημένων τιμών στα ράφια. Με μια σειρά στοχευμένων κινήσεων, δίνει λύσεις στην ακρίβεια, επιτυγχάνοντας με τις πρωτοβουλίες του υπουργείου τη μείωση τιμών σε πάνω από 2.000 κωδικούς σημαντικών προϊόντων, μεταξύ άλλων, προσφέροντας κάποια ανακούφιση στα νοικοκυριά.
Σημειώνεται ότι στην πρωτοβουλία για τη μείωση τιμών από τις εταιρείες λιανεμπορίου και προμηθευτές έχουν ενταχθεί περισσότεροι από 2.000 κωδικοί, αριθμός που ξεπερνά σημαντικά τον αρχικό στόχο.
«Μέσα σε ένα δύσκολο παγκόσμιο περιβάλλον, δίνουμε συνεχή μάχη σε ό,τι περνά από το χέρι μας, για τη συγκράτηση των τιμών, ιδιαίτερα στα βασικά είδη διαβίωσης», δήλωσε σχετικά ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος και πρόσθεσε:
«Στοχεύουμε στην διασφάλιση υγιούς ανταγωνισμού και ταυτόχρονα πιέζουμε την αγορά με κάθε νόμιμο τρόπο να μειώσει το μεσοσταθμικό της κέρδος, προς όφελος της κοινωνίας και ιδιαίτερα όσων δοκιμάζονται. Μειώνοντας τις τιμές σε όσα προϊόντα αυτό είναι εφικτό.
Σε αυτό το πλαίσιο, σήμερα ανακοινώνεται από τις αλυσίδες του λιανεμπορίου και τους προμηθευτές μεσοσταθμική μείωση 8% σε πάνω από 2.000 κωδικούς σημαντικών προϊόντων.
Είναι μία θετική και αναγκαία πρωτοβουλία, που θέλουμε να επεκταθεί ακόμα περισσότερο. Λεπτομέρειες θα δώσουν οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ.
Εμείς συνεχίζουμε την προσπάθεια και όπως έχουμε δεσμευτεί, ξεκινά τις επόμενες ημέρες η διαβούλευση για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή και Εποπτείας της Αγοράς.
Με τη λειτουργία της οποίας ενισχύεται ο ελεγκτικός μηχανισμός και αποσαφηνίζεται πλήρως το νομικό πλαίσιο με την κωδικοποίηση της καταναλωτικής νομοθεσίας.
Μια μεταρρύθμιση που καλούμε όλη την κοινωνία και ασφαλώς και όλα τα κόμματα να τη στηρίξουν».
«Με πολύ σταθερό τρόπο έχουμε ετοιμάσει μια πολιτική μεταρρύθμισης του συστήματος προστασίας του καταναλωτή και εποπτείας της αγοράς», είχε αναφέρει σε συνέντευξή του ο κ. Θεοδωρικάκος, στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ 100,3.
«Στο υπουργείο Ανάπτυξης κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για τη μείωση των τιμών, σε συνεργασία με τη βιομηχανία τροφίμων και τα σούπερ μάρκετ. Αυτό θα βοηθήσει σημαντικά στην αποκλιμάκωση του πληθωρισμού», υπογράμμισε ο κ. Θεοδωρικάκος και μίλησε για την πρωτοβουλία μείωσης τιμών σε κωδικούς, τουλάχιστον μέχρι τα Χριστούγεννα. «Είναι μία έμπρακτη απόδειξη ότι νοιαζόμαστε για κάθε άνθρωπο, για κάθε οικογένεια», ανέφερε στη συνέχεια, ενώ ερωτηθείς για την Επιτροπή Ανταγωνισμού σημείωσε: «Θέλω να κάνει πιο αποτελεσματικά τη δουλειά της η Επιτροπή Ανταγωνισμού και για αυτό την ενισχύουμε με τα μέσα που απαιτούνται».
«Κάνουμε πραγματικότητα τις μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη η αγορά, με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας», τόνισε ο υπουργός και επεσήμανε ότι έχουμε πετύχει τον δεύτερο χαμηλότερο πληθωρισμό στην ΕΕ. Υπενθύμισε ότι «η ΝΔ κέρδισε το 2023 τις εκλογές με 16% πληθωρισμό, αλλά τώρα κάποιοι θέλουν να δημιουργήσουν εικόνα καταστροφής στη χώρα, παρά τους σημαντικούς στόχους που έχουν επιτευχθεί στα χρόνια διακυβέρνησης της χώρας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κοινωνικά ζητήματα». «Η κυβέρνηση δουλεύει με σχέδιο για μια πιο παραγωγική οικονομία», υπογράμμισε.
Η νέα ανεξάρτητη Αρχή, με διοικητή πενταετούς θητείας, ανεξάρτητα από τους πολιτικούς κύκλους, θα στελεχωθεί με 300 ελεγκτές και ισχυρά ψηφιακά μέσα, όπως επεσήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης.
Η νέα Ανεξάρτητη Αρχή Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή
Την ίδια ώρα με σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης αναμένεται η δημιουργία μιας νέας ανεξάρτητης αρχής για την εποπτεία της αγοράς και την προστασία του καταναλωτή, καθώς και ρυθμίσεις που αφορούν την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Η αποστολή της Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που τέθηκε σε διαβούλευση από το υπουργείο Ανάπτυξης έως τις 11 Νοεμβρίου συνίσταται στα εξής:
- στην ενίσχυση της διαφάνειας της αγοράς,
- στην αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου,
- στην αποτελεσματική προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών,
- στην προάσπιση των οικονομικών τους συμφερόντων και
- στη διαμόρφωση μίας υγιούς καταναλωτικής συνείδησης.
Κατά την επιδίωξη της αποστολής της, η Αρχή ασκεί τις παρακάτω αρμοδιότητες:
α) Αναφορικά με την εποπτεία και τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς:
αα) διενεργεί ελέγχους για την αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου κατά την παραγωγή, αποθήκευση, διακίνηση και εμπορία των προϊόντων στην αγορά και την παροχή υπηρεσιών,
αβ) ελέγχει την τήρηση του ν. 4177/2013 (Α’ 173), περί των κανόνων ρύθμισης της αγοράς προϊόντων και της παροχής υπηρεσιών, του ν. 4849/2021 (Α’ 207), περί αναμόρφωσης και εκσυγχρονισμού του ρυθμιστικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας του υπαίθριου εμπορίου, του άρθρου 65, περί υποχρέωσης αποδοχής μέσων πληρωμής με κάρτα και της παρ. 1 του άρθρου 66 του ν. 4446/2016 (Α’ 240), περί της υποχρέωσης ενημέρωσης του καταναλωτή, κατά την άσκηση της εμπορικής δραστηριότητας για προϊόντα και υπηρεσίες, της καταπολέμησης φαινομένων παραπλάνησης των καταναλωτών σε όλα τα στάδια της διακίνησης και εμπορίας αγαθών, καθώς και παροχής υπηρεσιών,
αγ) εκπονεί, από κοινού με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο και Προγραμματισμό, για την αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου των προϊόντων και υπηρεσιών,
αδ) συγκροτεί και συντονίζει μεμονωμένα ή μικτά κλιμάκια ελέγχου σε τοπικό, περιφερειακό ή εθνικό επίπεδο, για τον έλεγχο της αγοράς, την πάταξη του παράνομου εμπορίου και την εποπτεία της εφαρμογής των κανόνων διακίνησης εμπορίας προϊόντων και παροχής υπηρεσιών, με τη συμμετοχή των υπηρεσιών που ασκούν ελεγκτικό έργο, δηλαδή της αρμόδιας υπηρεσίας της Α.Α.Δ.Ε., της Δημοτικής Αστυνομίας, καθώς και των υπηρεσιών του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και των φορέων που εποπτεύονται από αυτό, της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας και των διευθύνσεων Ελέγχου του υπουργείου Υγείας, όποτε αυτό απαιτείται,
αε) τηρεί ψηφιακό σύστημα διαχείρισης των δεδομένων,
αστ) εκπονεί μελέτες, έρευνες και αναλύσεις για την αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης της αγοράς,
αζ) ελέγχει τη συμμόρφωση των παρόχων επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης και επιγραμμικών μηχανών αναζήτησης, με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/1150 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 20ής Ιουνίου 2019, για την προώθηση της δίκαιης μεταχείρισης και της διαφάνειας για τους επιχειρηματικούς χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (L 186) και τον ν. 4753/2020 (Α’ 227),
αη) διενεργεί τακτικούς και έκτακτους ελέγχους και ελέγχους κατόπιν καταγγελίας, για τη διαπίστωση παραβάσεων που αφορούν στα έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας,
αθ) διαπιστώνει παραβάσεις, συντάσσει σχετικές εκθέσεις ελέγχου και επιβάλλει τις προβλεπόμενες κυρώσεις.
β) Αναφορικά με την παρακολούθηση και την εποπτεία εφαρμογής της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή:
βα) λαμβάνει και εξετάζει καταγγελίες και αναφορές καταναλωτών και ενώσεων καταναλωτών για παράβαση των κανόνων που αποβλέπουν στην προστασία των καταναλωτών στους τομείς των αγαθών και των υπηρεσιών, καθώς και των κανόνων που αφορούν στην προστασία των οφειλετών από αθέμιτες πρακτικές ενημέρωσης,
ββ) διενεργεί ελέγχους, περιλαμβανομένων των σαρώσεων (sweeps) σε ιστοσελίδες ηλεκτρονικών καταστημάτων, μετά από καταγγελία ή αυτεπαγγέλτως, της παραβίασης των κανόνων προστασίας του καταναλωτή στους τομείς των αγαθών και των υπηρεσιών,
βγ) επιβάλλει διοικητικές κυρώσεις και διοικητικά μέτρα στους παραβάτες της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή,
βδ) ελέγχει τη συμμόρφωση με τους κανόνες για την προστασία των καταναλωτών στους τομείς των αγαθών και των υπηρεσιών, ιδίως του ν. 2251/1994 (Α’ 191) (Α’ 191), ή άλλων ειδικών διατάξεων που προβλέπουν αρμοδιότητα της Αρχής σε σχέση με αγαθά και υπηρεσίες,
βε) αναπτύσσει δράσεις ενημέρωσης και εκπαίδευσης του καταναλωτικού κοινού για τα δικαιώματα και τα μέσα προστασίας των συμφερόντων του για την πρόληψη φαινομένων παραβίασης της κείμενης νομοθεσίας για την προστασία αυτών,
βστ) συμμετέχει σε ομάδες εργασίας, επιτροπές, δίκτυα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διεθνών οργανισμών στα οποία συμμετέχουν αρχές εφαρμογής της νομοθεσίας προστασίας των οικονομικών συμφερόντων των καταναλωτών στους τομείς των αγαθών και υπηρεσιών και ιδίως στο Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών (Consumer Protection Cooperation Network-CPC) ή σε αρχές εφαρμογής της νομοθεσίας σχετικά με την εποπτεία της αγοράς ή φορείς εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών,
βζ) λειτουργεί ως Αρμόδια Αρχή και ως Ενιαίο Γραφείο Σύνδεσης σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2017/2394 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 12ης Δεκεμβρίου 2017, σχετικά με τη συνεργασία μεταξύ των εθνικών αρχών που είναι αρμόδιες για την επιβολή της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών και με την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) 2006/2004 (L 345) και συνεργάζεται στο πλαίσιο αυτού με άλλες αρμόδιες εθνικές αρχές, καθώς και με τις αρμόδιες αρχές άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την εφαρμογή του,
βη) συγκαλεί την Επιτροπή Προστασίας Ανήλικων Καταναλωτών του άρθρου 7α του ν. 2251/1994,
βθ) τηρεί σε ηλεκτρονική μορφή και διαχειρίζεται τα Μητρώα Διοικητικών Κυρώσεων και Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών.
γ) Αναφορικά με την εξώδικη επίλυση των καταναλωτικών διαφορών:
γα) επιλαμβάνεται της συναινετικής επίλυσης των διαφορών μεταξύ προμηθευτών και καταναλωτών ή ενώσεων καταναλωτών, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αναφοράς ενός τουλάχιστον εκ των ενδιαφερομένων μερών, εκδίδοντας πορίσματα – συστάσεις,
γβ) εποπτεύει τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας (ECC-Net),
γγ) παρακολουθεί την εφαρμογή στον ιδιωτικό τομέα της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών στην πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες και την παροχή αυτών, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 4 του ν. 3769/2009 (Α’ 105).
δ) Αναφορικά με την υποστήριξη των καταναλωτών, παρέχει νομική συνδρομή στους καταναλωτές και συγκεκριμένα:
δα) ασκεί ένδικα βοηθήματα για την προστασία των συλλογικών συμφερόντων των καταναλωτών (αντιπροσωπευτικές αγωγές) και συμμετέχει σε δίκες που αφορούν στην προστασία αυτών,
δβ) παραλαμβάνει τις αιτήσεις των καταναλωτών σε περίπτωση αμετάκλητης απόφασης επί αντιπροσωπευτικής αγωγής για επανόρθωση ή αποκατάσταση και επιβάλλει κυρώσεις, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 10ια του ν. 2251/1994.
ε) Προβαίνει σε κάθε άλλη συναφή ενέργεια και πράξη για την εκτέλεση του έργου της.
Αρμοδιότητες
Σημειώνεται ότι στην Αρχή συστήνεται πενταμελές Συμβούλιο Διοίκησης, αποτελούμενο από τον πρόεδρο και τέσσερα ακόμη τακτικά μέλη. Η θητεία των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης ορίζεται πενταετής και μπορεί να ανανεωθεί μία φορά, με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης.
Ο πρόεδρος και τα μέλη του Συμβουλίου Διοίκησης είναι πρόσωπα εγνωσμένου κύρους και υψηλής επιστημονικής συγκρότησης και επαγγελματικής εμπειρίας σε τομείς που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες της Αρχής και του Συμβουλίου Διοίκησης.
Στην Αρχή συστήνονται 500 θέσεις, πέραν των καλυπτόμενων από μετακλητούς, εκ των οποίων, 300 τουλάχιστον θέσεις καταλαμβάνονται από Ελεγκτές.
Στη νέα Αρχή συνενώνονται το προσωπικό και οι αρμοδιότητες των παρακάτω υφισταμένων υπηρεσιών:
- της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς του υπουργείου Ανάπτυξης, εκτός του τμήματος Χημικών Αναλύσεων,
- της διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή, που υπάγεται στη γενική διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της γενικής γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης,
- του τμήματος Γ’ Επικοινωνίας και Εξωστρέφειας, που υπάγεται στη διεύθυνση Πολιτικής και Ενημέρωσης Καταναλωτή της γενικής διεύθυνσης Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της γενικής γραμματείας Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης και
- της ανεξάρτητης αρχής «Συνήγορος του Καταναλωτή».
Μεταβατικές διατάξεις
Για την πλήρη λειτουργία του νέου σχήματος προβλέπονται και οι παρακάτω μεταβατικές διατάξεις:
- Μέχρι τον διορισμό των οργάνων διοίκησης της Αρχής, σύμφωνα με το άρθρο 12, περί διαδικασίας επιλογής των οργάνων διοίκησης της Αρχής, τα όργανα διοίκησης διορίζονται, με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης, μετά από σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
- Μέχρι τον διορισμό των οργάνων διοίκησης της Αρχής, η διοικητική υποστήριξη και η δικαστική εκπροσώπηση της Αρχής παρέχονται από τις αντίστοιχες οργανικές μονάδες του υπουργείου Ανάπτυξης.
- Μέχρι τη λειτουργία της διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Αρχής και το αργότερο μέχρι την 31η.12.2027, η οικονομική υποστήριξη παρέχεται από τις αντίστοιχες οργανικές μονάδες του υπουργείου Ανάπτυξης.
- Μέχρι τη συγκρότηση του Υπηρεσιακού και του Πειθαρχικού Συμβουλίου της Αρχής και πάντως όχι για περισσότερο από έξι μήνες, το προσωπικό της Αρχής εξακολουθεί να υπάγεται στο Υπηρεσιακό και Πειθαρχικό Συμβούλιο στο οποίο υπαγόταν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.
- Μέχρι τη λειτουργία της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Αρχής και πάντως το αργότερο μέχρι την 31η.12.2027, το συνολικό κόστος μισθοδοσίας βαρύνει τους προϋπολογισμούς των φορέων προέλευσης των Ελεγκτών και του λοιπού προσωπικού της Αρχής και καταβάλλεται από αυτούς.
- Μέχρι τη λειτουργία της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Αρχής, οι απαραίτητες δαπάνες για τη μισθοδοσία και τη λειτουργία της Αρχής καλύπτονται από πιστώσεις που έχουν εγγραφεί στον ειδικό φορέα του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Γενικές Κρατικές Δαπάνες», κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, και μόνο στην περίπτωση που αυτές δεν καλύπτονται από τις ήδη εγγραφείσες πιστώσεις στον Κρατικό Προϋπολογισμό για τις καταργούμενες υπηρεσίες της παρ. 4 του άρθρου 3, περί αποστολής και αρμοδιοτήτων της Αρχής, ή σε κάθε περίπτωση από το αποθεματικό. Για κάθε ένα από τα επόμενα έτη, οι απαραίτητες πιστώσεις εγγράφονται στον ετήσιο προϋπολογισμό της Αρχής.
- Κατά τον πρώτο χρόνο της λειτουργίας της Αρχής οι υπάλληλοί της αξιολογούνται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
- Η απόσπαση των υπαλλήλων της Αρχής, οι οποίοι κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της Αρχής αξιολογούνται ως ανεπαρκείς ή ακατάλληλοι, λύεται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου της Αρχής.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού
Ενισχύεται το πλαίσιο λειτουργίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού, με τις τροποποιήσεις του ν. 3959/2011 που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου για την Ανεξάρτητη Αρχή Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή το οποίο τέθηκε σε διαβούλευση από το υπουργείο Ανάπτυξης.
Οι μεταβολές αποσκοπούν στη διοικητική ευελιξία, τη θεσμική διαφάνεια και την ενδυνάμωση του ρόλου της Επιτροπής Ανταγωνισμού ως εγγυήτριας της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς.
Επανακαθορίζεται η διαδικασία γνωστοποίησης συγκεντρώσεων επιχειρήσεων, διευκρινίζονται οι κυρωτικές διατάξεις με ρητή πρόβλεψη για την επιβολή προστίμων έως 1% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών σε περιπτώσεις μη παροχής, καθυστέρησης ή παραπλανητικής παροχής πληροφοριών, καθώς και παρεμπόδισης επιτόπιων ελέγχων, σε εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/1. Επιπλέον, αποσαφηνίζεται το ισχύον τέλος 1‰ υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού επί του μετοχικού κεφαλαίου ανωνύμων εταιρειών, καθώς και οι σχετικές διαδικαστικές και δημοσιονομικές ρυθμίσεις.
Προβλέπεται η αξιοποίηση τεχνολογικών εργαλείων και εφαρμογών, συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης.
Παράλληλα, ρυθμίζονται εκ νέου ζητήματα πρακτικής άσκησης φοιτητών και ασκουμένων δικηγόρων, ενισχύοντας τη διασύνδεση της Αρχής με την ακαδημαϊκή και νομική κοινότητα.
Αναλυτικά τα άρθρα έχουν ως εξής:
– Γνωστοποίηση συγκεντρώσεων επιχειρήσεων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού – Τροποποίηση άρθρου 6 ν. 3959/2011
Στο άρθρο 6 του ν. 3959/2011 (Α΄ 93), περί προηγούμενης γνωστοποίησης συγκεντρώσεων επιχειρήσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, οι λέξεις «μέσα σε τριάντα (30) ημέρες» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πριν από την πραγματοποίησή της και μετά», β) η παρ. 2 καταργείται, και το άρθρο 6 διαμορφώνονται ως εξής: «’Αρθρο 6 Προηγούμενη γνωστοποίηση συγκεντρώσεων επιχειρήσεων 1. Κάθε συγκέντρωση επιχειρήσεων πρέπει να γνωστοποιείται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού πριν από την πραγματοποίησή της και μετά από τη σύναψη της συμφωνίας ή τη δημοσίευση της προσφοράς ή ανταλλαγής ή την ανάληψη υποχρέωσης για την απόκτηση συμμετοχής, που εξασφαλίζει τον έλεγχο της επιχείρησης, όταν ο συνολικός κύκλος εργασιών όλων των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στη συγκέντρωση κατά το άρθρο 10 ανέρχεται στην παγκόσμια αγορά τουλάχιστον σε εκατόν πενήντα εκατομμύρια (150.000.000) ευρώ και δύο (2) τουλάχιστον από τις συμμετέχουσες επιχειρήσεις πραγματοποιούν, η καθεμία χωριστά, συνολικό κύκλο εργασιών άνω των δεκαπέντε εκατομμυρίων (15.000.000) ευρώ στην ελληνική αγορά. 2. [Καταργείται]. 3. Υποχρεούνται σε γνωστοποίηση: α) όταν οι συγκεντρώσεις συνίστανται σε συγχώνευση κατά την έννοια της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 5 ή σε απόκτηση κοινού ελέγχου κατά την έννοια της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 5 από κοινού οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στις πράξεις αυτές, β) σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, το πρόσωπο ή η επιχείρηση που αποκτά τον έλεγχο στο σύνολο ή σε τμήματα μιας ή περισσότερων επιχειρήσεων. 4. Σε περίπτωση υπαίτιας παράβασης της υποχρέωσης προς γνωστοποίηση η Επιτροπή Ανταγωνισμού επιβάλλει στον καθένα από τους υπόχρεους προς γνωστοποίηση κατά την παρ. 3 πρόστιμο ύψους τουλάχιστον τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ, το οποίο δεν υπερβαίνει το δέκα τοις εκατό (10%) του συνολικού κύκλου εργασιών, όπως αυτός ορίζεται στο άρθρο 10. Κατά την επιμέτρηση του προστίμου λαμβάνονται ιδίως υπόψη η οικονομική ισχύς των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στη συγκέντρωση, το πλήθος των επηρεαζόμενων αγορών και το επίπεδο του ανταγωνισμού σε αυτές, καθώς και η εκτιμώμενη επίδραση της συγκέντρωσης στον ανταγωνισμό. 5. Με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού καθορίζεται το ειδικότερο περιεχόμενο της γνωστοποίησης και ρυθμίζεται κάθε άλλο σχετικό με αυτή θέμα. 6. Οι υπόχρεοι σε γνωστοποίηση, αμέσως μετά τη γνωστοποίηση, υποχρεούνται να δημοσιεύσουν τη γνωστοποιούμενη συγκέντρωση σε μία ημερήσια οικονομική εφημερίδα, πανελλαδικής κυκλοφορίας, με έξοδά τους. Το κείμενο της δημοσίευσης κοινοποιείται αμέσως στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και δημοσιεύεται στον διαδικτυακό τόπο που διατηρεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλλει παρατηρήσεις ή να παρέχει στοιχεία επί της γνωστοποιούμενης συγκέντρωσης. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού λαμβάνει υπόψη το εύλογο έννομο συμφέρον των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στη συγκέντρωση για διατήρηση του επιχειρηματικού απορρήτου. Με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού καθορίζεται το ειδικότερο περιεχόμενο της δημοσίευσης και ρυθμίζεται κάθε άλλο σχετικό με αυτή θέμα. 7. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, η οποία εκδίδεται κατόπιν δημόσιας διαβούλευσης, μπορεί να τροποποιούνται τα κατώτατα όρια και τα κριτήρια που προβλέπονται στην παρ. 1. Με την ίδια απόφαση, μπορεί να ορίζονται διαφορετικά κατώτατα όρια και κριτήρια ανά κλάδους της οικονομίας. Η απόφαση αυτή βασίζεται σε στατιστικά στοιχεία, τα οποία συγκεντρώνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, μετά από χαρτογράφηση των αγορών, κάθε τριετία και αφορούν στην εφαρμογή του παρόντος και την κατάσταση του ανταγωνισμού κατά την προηγούμενη τριετία.».
– Μη εκκίνηση προθεσμιών της διαδικασίας προληπτικού ελέγχου συγκεντρώσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού – Αντικατάσταση παρ. 11 άρθρου 8 ν. 3959/2011
Η παρ. 11 του άρθρου 8 του ν. 3959/2011 (Α΄ 93), περί της διαδικασίας προληπτικού ελέγχου συγκεντρώσεων και αποφάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αντικαθίσταται ως εξής: «11. Οι προθεσμίες που προβλέπονται στις παρ. 2, 3, 4 και 4Α, δεν εκκινούν, αν το έντυπο της γνωστοποίησης δεν έχει συμπληρωθεί πλήρως ή ορθώς, με αποτέλεσμα να μην μπορεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού να προβεί στην αξιολόγηση της γνωστοποιούμενης συγκέντρωσης. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, εντός επτά (7) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία της γνωστοποίησης, αιτείται από τις γνωστοποιούσες επιχειρήσεις τη διόρθωση ή συμπλήρωση της αρχικής γνωστοποίησης. Η ως άνω προθεσμία ισχύει και για κάθε μεταγενέστερη υποβολή στοιχείων από τις γνωστοποιούσες επιχειρήσεις προς τον σκοπό συμπλήρωσης ή διόρθωσης της αρχικής γνωστοποίησης και έως τη συμπλήρωση ή διόρθωση αυτής. Ως χρονικό σημείο έναρξης των προθεσμιών στις εν λόγω περιπτώσεις θεωρείται η ημερομηνία της προσήκουσας γνωστοποίησης. Οι προθεσμίες που προβλέπονται στις παρ. 2, 3, 4, 4Α, 5 και 6 δεν εκκινούν, επίσης, στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) αν η γνωστοποίηση είναι λανθασμένη ή παραπλανητική, με αποτέλεσμα να μην μπορεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού να προβεί στην αξιολόγηση της γνωστοποιούμενης συγκέντρωσης, β) σε περίπτωση ανακοίνωσης από τις γνωστοποιούσες επιχειρήσεις ουσιωδών αλλαγών στα πραγματικά περιστατικά που περιέχονται στη γνωστοποίηση ή νέων πληροφοριών που καθίστανται γνωστές μετά την υποβολή της γνωστοποίησης, τις οποίες γνωρίζουν ή όφειλαν να γνωρίζουν οι γνωστοποιούσες επιχειρήσεις και θα ήταν ανακοινώσιμες, εφόσον ήταν γνωστές κατά τον χρόνο της υποβολής της γνωστοποίησης και οι οποίες δύνανται να επηρεάζουν σημαντικά την αξιολόγηση της συγκέντρωσης. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενημερώνει τις γνωστοποιούσες επιχειρήσεις εντός επτά (7) εργασίμων ημερών από την ημερομηνία κατά την οποία έλαβε γνώση της κατά την περ. α) λανθασμένης ή παραπλανητικής συγκέντρωσης ή από την ανακοίνωση των κατά την περ. β) ουσιωδών αλλαγών. Ως χρονικό σημείο έναρξης των προθεσμιών στις εν λόγω περιπτώσεις θεωρείται η ημερομηνία της υποβολής των ακριβών ή σχετικών πληροφοριών αντίστοιχα. Οι προθεσμίες που προβλέπονται στις παρ. 2,3, 4, 4Α, 5 και 6 δύνανται να παραταθούν, αν συμφωνήσουν οι γνωστοποιούσες επιχειρήσεις.».
– Υπολογισμός τέλους υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού επί της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 17 ν. 3959/2011
Στην παρ. 1 του άρθρου 17 του ν. 3959/2011 (Α΄ 93), περί εσόδων και προϋπολογισμού της Επιτροπής Ανταγωνισμού, προστίθενται εδάφια δεύτερο και τρίτο και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 1 του άρθρου 17 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Στις ανώνυμες εταιρείες που ιδρύονται ή αυξάνουν το μετοχικό τους κεφάλαιο, επιβάλλεται τέλος ύψους ένα τοις χιλίοις (1‰), υπολογιζόμενο επί του μετοχικού κεφαλαίου ή επί του ποσού της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου αντιστοίχως υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Ως μετοχικό κεφάλαιο κατά το προηγούμενο εδάφιο νοείται και το ποσό που προκύπτει από την έκδοση μετοχών υπέρ το άρτιο. Απαλλαγές από φόρους, τέλη, εισφορές, δικαιώματα ή άλλες επιβαρύνσεις υπέρ του Δημοσίου, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ή εν γένει τρίτων που τυχόν προβλέπονται σε αναπτυξιακούς νόμους ή λοιπές προνομιακές διατάξεις δεν καταλαμβάνουν το τέλος του πρώτου εδαφίου. Τα έσοδα αυτά εισπράττονται στο όνομα και για λογαριασμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού και κατατίθενται σε ειδικό τραπεζικό λογαριασμό, τη διαχείριση του οποίου έχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, σύμφωνα με τον Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισής της. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, καθορίζονται τα όργανα, ο τρόπος και η διαδικασία είσπραξης των πιο πάνω χρηματικών ποσών. Τα έσοδα της Επιτροπής Ανταγωνισμού πρέπει κατ` ελάχιστο να ανέρχονται για τα έτη 2021 και 2022 σε ποσό που αντιστοιχεί σε ύψος 0.0000368 του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ) του οικονομικού έτους 2019, όπως αυτό ορίζεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή («ελάχιστο όριο εσόδων»), ενώ για τα έτη από το 2023 και εφεξής σε ποσό που αντιστοιχεί σε ύψος 0.00004 (τέσσερα εκατοντάκις χιλιοστά) του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ) του προηγούμενου οικονομικού έτους, όπως αυτό ορίζεται κατ` έτος από την Ελληνική Στατιστική Αρχή («ελάχιστο όριο εσόδων»). Εάν το ύψος των εσόδων της Επιτροπής Ανταγωνισμού από τα τέλη του προηγούμενου εδαφίου είναι χαμηλότερο του ελάχιστου ορίου εσόδων, η σχετική διαφορά συμπληρώνεται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατόπιν σχετικού αιτήματος του Προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατόπιν σχετικού αιτήματος του Προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού, τα έσοδα της Επιτροπής Ανταγωνισμού δύνανται να ενισχύονται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό κατ` ελάχιστο σε ύψος 0.00001 (ένα εκατοντάκις χιλιοστό) του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ) του προηγούμενου έτους, όπως αυτό ορίστηκε από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, εφόσον το συμβούλιο εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής Ανταγωνισμού των παρ. 3 και 4 του άρθρου 22, κρίνει, κατά απλή πλειοψηφία, ότι οι μεσοπρόθεσμοι στόχοι της Επιτροπής Ανταγωνισμού, βάσει της στοχοθεσίας της Επιτροπής, και ύστερα από μέτρηση βασικών δεικτών απόδοσης, έχουν επιτευχθεί. Η ενίσχυση των εσόδων της Επιτροπής με αυτό το ποσό πραγματοποιείται εντός του αμέσως επόμενου οικονομικού έτους».
– Πρακτική άσκηση φοιτητών και άσκηση δικηγόρων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού – Αντικατάσταση παρ. 8 και προσθήκη παρ. 8α στο άρθρο 21 του ν. 3959/2011
1. Στο άρθρο 21 του ν. 3959/2011 (Α΄ 93), περί οργάνωσης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η παρ. 8 αντικαθίσταται ως εξής: «8. Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού μπορούν να απασχολούνται φοιτητές που εκτελούν πρακτική άσκηση σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, καθώς και φοιτητές των οποίων το αντικείμενο σπουδών είναι σχετικό με τις αρμοδιότητες της Επιτροπής Ανταγωνισμού, για χρονική περίοδο που δεν μπορεί να υπερβαίνει τους εννέα (9) μήνες για τον καθένα. Ως φοιτητές νοούνται οι φοιτητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, προπτυχιακού και μεταπτυχιακού επιπέδου. Στις περιπτώσεις που δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 69 του ν. 4957/2022 (Α΄ 141), περί πρακτικής άσκησης φοιτητών, ο τρόπος επιλογής των ασκούμενων, ο χρόνος, ο τόπος και οι λοιπές συνθήκες εκτέλεσης της πρακτικής άσκησης καθορίζονται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Στις περιπτώσεις του προηγούμενου εδαφίου, η αμοιβή των ασκούμενων καθορίζεται με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού ως ποσοστό των αποδοχών νεοπροσλαμβανόμενου προσωπικού Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ). Αν η πρακτική άσκηση εμπίπτει στο άρθρο 69 του ν. 4957/2022, για τη δαπάνη αποζημίωσης εφαρμόζεται η παρ. 8 του ανωτέρω άρθρου 69, άλλως αυτή βαρύνει τον προϋπολογισμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Οι ασκούμενοι κατά τη διάρκεια της άσκησής τους δεν αποκτούν εργασιακά ή συνταξιοδοτικά δικαιώματα και ασφαλίζονται μόνο για περιπτώσεις ατυχήματος και ασθένειας.». 2. Στο άρθρο 21 του ν. 3959/2011, προστίθεται παρ. 8α ως εξής: «8α. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού μπορεί να απασχολεί μέχρι πέντε (5) ασκούμενους δικηγόρους σε αρμόδιες οργανικές μονάδες που άπτονται νομικών θεμάτων. Η διαδικασία επιλογής τους, ο χρόνος, ο τόπος, η αμοιβή της άσκησης, καθώς και οι λοιπές συνθήκες άσκησης των ασκούμενων δικηγόρων ρυθμίζονται με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο για τους ασκούμενους δικηγόρους. H Επιτροπή Ανταγωνισμού αναλαμβάνει τη σχετική δαπάνη.».
– Επιβολή προστίμου σε περιπτώσεις άρνησης, δυστροπίας, καθυστέρησης παροχής πληροφοριών, άρνησης παροχής προφορικών εξηγήσεων ή παροχής ανακριβών, παραπλανητικών ή ελλιπών πληροφοριών – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 38 ν. 3959/2011
Στην περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 38 του ν. 3959/2011 (Α΄ 93), περί παροχής πληροφοριών, μετά από τις λέξεις «με απόφαση της,» προστίθενται οι λέξεις «πρόστιμο που δεν υπερβαίνει το ένα τοις εκατό (1%) του συνολικού παγκόσμιου κύκλου εργασιών της προηγούμενης της απόφασης οικονομικής χρήσης, καθώς και» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής: 3. Σε περίπτωση άρνησης, δυστροπίας ή καθυστέρησης παροχής πληροφοριών ή άρνησης παροχής προφορικών επεξηγήσεων ή παροχής ανακριβών, παραπλανητικών ή ελλιπών πληροφοριών, κατά περίπτωση, στο πλαίσιο εφαρμογής των παρ. 1 και 2 ή σε περίπτωση παροχής ανακριβών, παραπλανητικών ή ελλιπών πληροφοριών, στο πλαίσιο εφαρμογής των παρ. 1Α και 2Β και με την επιφύλαξη των ποινικών κυρώσεων του άρθρου 44, η Επιτροπή Ανταγωνισμού μπορεί, όταν πρόκειται για: α) επιχειρήσεις ή ενώσεις επιχειρήσεων να επιβάλει, με απόφασή της, πρόστιμο που δεν υπερβαίνει το ένα τοις εκατό (1%) του συνολικού παγκόσμιου κύκλου εργασιών της προηγούμενης της απόφασης οικονομικής χρήσης, καθώς και χρηματική κύρωση ανά ημέρα μη συμμόρφωσης, η οποία καθορίζεται αναλογικά προς τον μέσο ημερήσιο συνολικό παγκόσμιο κύκλο εργασιών της επιχείρησης ή της ένωσης επιχειρήσεων κατά την προηγούμενη της έκδοσης της απόφασης οικονομική χρήση, με ανώτατο όριο το τρία τοις εκατό (3%) αυτού του κύκλου εργασιών και υπολογίζονται από την ημερομηνία που ορίζει η οικεία απόφαση της Αρχής, ατομικώς δε στους διευθυντές και υπαλλήλους τους να επιβάλει πρόστιμο από δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) έως τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ ανά ημέρα μη συμμόρφωσης, β) δημόσιους υπαλλήλους ή υπαλλήλους νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ή υπαλλήλους Ο.Τ.Α. να αναφέρεται αρμοδίως, προκειμένου να κινηθεί πειθαρχική δίωξη για τις πιο πάνω παραβάσεις οι οποίες συνιστούν πειθαρχικό παράπτωμα.».
– Χρήση τεχνολογικών εργαλείων και ηλεκτρονικών εφαρμογών από την Επιτροπή Ανταγωνισμού – Εξουσιοδοτική διάταξη – Προσθήκη άρθρου 38Α στον ν. 3959/2011
Στον ν. 3959/2011 (Α΄ 93), προστίθεται άρθρο 38Α ως εξής: «’Αρθρο 38Α Χρήση τεχνολογικών εργαλείων και ηλεκτρονικών εφαρμογών από την Επιτροπή Ανταγωνισμού – Εξουσιοδοτική διάταξη 1. Στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων της, η Επιτροπή Ανταγωνισμού δύναται να χρησιμοποιεί τεχνολογικά εργαλεία και ηλεκτρονικές εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένων συστημάτων, εργαλείων, εφαρμογών και μεθόδων τεχνητής νοημοσύνης, και ιδίως να προβαίνει: α) στη χρήση μεθόδων εξόρυξης δεδομένων, που είναι δημοσίως διαθέσιμα στο διαδίκτυο, β) στη διασύνδεση με πληροφοριακά συστήματα φορέων του δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), γ) στη διασύνδεση με πληροφοριακά συστήματα, που τελούν υπό τη διαχείριση τρίτων, κατόπιν συναίνεσής τους. 2. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, αποκτά απευθείας πρόσβαση στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα – Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων (ΟΠΣ- ΕΣΗΔΗΣ).».
– Επιβολή προστίμου σε περιπτώσεις άρνησης, παρεμπόδισης ή δυσχέρανσης ερευνών – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 39 ν. 3959/2011
Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 5 του άρθρου 39 του ν. 3959/2011 (Α΄ 93), περί διεξαγωγής ερευνών, μετά από τις λέξεις «με οποιονδήποτε τρόπο», προστίθενται οι λέξεις «πρόστιμο που δεν υπερβαίνει το ένα τοις εκατό (1%) του συνολικού παγκόσμιου κύκλου εργασιών της προηγούμενης της απόφασης οικονομικής χρήσης, καθώς και να επιβάλει», και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής: «5. Με την επιφύλαξη των ποινικών κυρώσεων που προβλέπονται στο άρθρο 44, η Επιτροπή Ανταγωνισμού επιβάλλει με απόφασή της, στις επιχειρήσεις και στις ενώσεις επιχειρήσεων που αρνούνται να υποβληθούν ή παρεμποδίζουν ή δυσχεραίνουν τις έρευνες των παρ. 1, 2 και 3 με οποιονδήποτε τρόπο, πρόστιμο που δεν υπερβαίνει το ένα τοις εκατό (1%) του συνολικού παγκόσμιου κύκλου εργασιών της προηγούμενης της απόφασης οικονομικής χρήσης, καθώς και να επιβάλει χρηματική κύρωση ανά ημέρα μη συμμόρφωσης. Αυτή, όσον αφορά στις επιχειρήσεις και στις ενώσεις επιχειρήσεων, καθορίζεται αναλογικά προς τον μέσο ημερήσιο συνολικό παγκόσμιο κύκλο εργασιών της δυστροπούσας επιχείρησης ή ένωσης επιχειρήσεων κατά την προηγούμενη της έκδοσης της απόφασης οικονομική χρήση με ανώτατο όριο το τρία τοις εκατό (3%) αυτού του κύκλου εργασιών και υπολογίζονται από την ημερομηνία που ορίζει η οικεία απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Περαιτέρω, η Επιτροπή Ανταγωνισμού μπορεί να επιβάλει σε οποιονδήποτε άλλο επιδεικνύει την ως άνω συμπεριφορά, χρηματική κύρωση τουλάχιστον δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) έως δύο εκατομμυρίων (2.000.000) ευρώ και στους υπαλλήλους των ως άνω επιχειρήσεων ή ενώσεων επιχειρήσεων που επιδεικνύουν την ως άνω συμπεριφορά, πρόστιμο τουλάχιστον πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ έως δύο εκατομμυρίων (2.000.000) ευρώ. Εφόσον είναι δυνατόν να υπολογιστεί το ύψος του οικονομικού οφέλους από την παράβαση, το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου δεν μπορεί να είναι μικρότερο από αυτό, ακόμα και αν υπερβαίνει το ανώτατο ποσό που ορίζεται στο τρίτο εδάφιο. Κατά την επιμέτρηση των ανωτέρω λαμβάνονται ιδίως υπόψη η σοβαρότητα της εξεταζόμενης υπόθεσης, η απαξία των πράξεων και η επίπτωσή τους στην έκβαση της έρευνας».

