Συνέντευξη στο Action24 και την εκπομπή Πρωινή Ζώνη με τους Δημοσιογράφους Γιώργο Κακούση και Άννα Λιβαθηνού παραχώρησε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης ο οποίος αναφερόμενος στην ακρίβεια τόνισε πως «είναι μεν εισαγόμενη από την άλλη είναι καθήκον της Κυβέρνησης να την αντιμετωπίσει γιατί είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα για το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας».
Σχολιάζοντας τις εξελίξεις στον ΣΥΡΙΖΑ είπε: «O πολακισμός, στον ΣΥΡΙΖΑ έχει γίνει πλέον η κύρια τάση».
Αναλυτικά η συνέντευξη του Παύλου Μαρινάκη:
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κινδυνεύετε να μπείτε σε μια φάση εφησυχασμού με τα όσα συμβαίνουν στην Αξιωματική Αντιπολίτευση. Σχολιάστε μας λίγο τα όσα συμβαίνουν στον ΣΥΡΙΖΑ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δε νομίζω ότι έχει κάποια αξία και δεν είναι και θεσμικά σωστό να μπούμε σε μια διαδικασία σχολιασμού για τα όσα συμβαίνουν στην Αξιωματική Αντιπολίτευση. Ούτε εμείς είμαστε αυτοί που μπορούμε να πούμε τι είναι το σωστό και το λάθος. Αυτό θα το πουν τα αρμόδια όργανα του κάθε κόμματος και πρέπει να υπάρχει σεβασμός μεταξύ των κομμάτων. Η κάθε παράταξη έχει τη δική της λογική, τη δική της φιλοσοφία. Σίγουρα το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι φαίνεται πώς μια από τις τάσεις, όπως λέγαμε όλα αυτά τα χρόνια ο πολακισμός, στον ΣΥΡΙΖΑ έχει γίνει πλέον η κύρια τάση. Αυτό φαίνεται σε όλα τα μήκη και τα πλάτη. Από εκεί και πέρα όμως τα μέλη, τα όργανα, οι προβλεπόμενες διαδικασίες του κάθε κόμματος είναι ξεχωριστές και εμείς δεν έχουμε καμία δουλειά να μπαίνουμε στο εσωτερικό των υπόλοιπων κομμάτων. Ως προς τη ρητορική που χρησιμοποιείται φαίνεται ότι είναι η κυρίαρχη τάση σε σχέση με τον τρόπο που κάνει αντιπολίτευση το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάποιοι μπορούν να πούνε ότι το τελευταίο διάστημα με τα όσα συμβαίνουν στον ΣΥΡΙΖΑ η Κυβέρνηση έχει μεγαλύτερη ασφάλεια γιατί δεν νιώθει την ανάσα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και έχει επαναπαυτεί. Είναι έτσι ή είναι μεγαλύτερη η ευθύνη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν ισχύει. Ισχύει το ακριβώς αντίθετο. Και δεν είναι νομίζω καλό για τον τόπο ότι δεν έχουμε μια αξιόπιστη και ισχυρή πολιτικά Αξιωματική Αντιπολίτευση και συνολικά η αντιπολίτευση που γίνεται είναι μηδενιστική. Αυτό όμως από τη μια είναι κακό συνολικά για το πολιτικό σύστημα, για τη χώρα αλλά καθιστά τη δική μας δουλειά ακόμη πιο σημαντική. Ακόμη πιο πιεστικά τα χρονοδιαγράμματα γιατί εμείς πρέπει να δίνουμε, όπως έχει καθήκον η κάθε κυβέρνηση, απαντήσεις… Και ξέρετε ο πήχης δεν καθορίζεται από την Αντιπολίτευση, καθορίζεται από τις καθημερινές δυσκολίες της εισαγόμενης κρίσης. Αυτό, το οποίο πολλές φορές μπορεί να ακούγεται ως κλισέ, είναι όμως η πραγματικότητα, ότι αντίπαλος αυτής της Κυβέρνησης και οποιασδήποτε Κυβέρνησης διαχειρίζεται μια περίοδο αλλεπάλληλων εισαγόμενων κρίσεων, είναι τα προβλήματα των πολιτών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βλέπουμε τον κ. Σκρέκα, Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή στα σούπερ μάρκετ, ενδιάμεσα τον Πρωθυπουργό, άρα το πρόβλημα της ακρίβειας εισαγόμενο ή όχι είναι υπαρκτό. Τελειώνει ο χρόνος έχουν μείνει 40 ημέρες μέχρι τα Χριστούγεννα. Θα υπάρξει κάποια βοήθεια στον κόσμο; Ποια είναι η δυνατότητα και ποιοι είναι αυτοί που θα μπορούσαν να μπουν στο ραντάρ σας ώστε να ενισχυθούν ενόψει των γιορτών;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η ακρίβεια είναι μεν εισαγόμενη από την άλλη είναι καθήκον της Κυβέρνησης να την αντιμετωπίσει γιατί είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα για το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Η Κυβέρνηση κινείται σε τρεις άξονες, ο πρώτος είναι η σταθερή αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος -αποτυπώνεται και στα επίσημα στατιστικά στοιχεία. Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά έχουμε αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος μετά φόρων και υποχρεώσεων των πολιτών. Έχουμε αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων, αύξηση του αφορολόγητου, έχουμε μια σειρά από παρεμβάσεις στους συνταξιούχους, και γενικά μια σειρά από παρεμβάσεις της Κυβέρνησης που αυξάνουν έμμεσα ή άμεσα το εισόδημα- επίκειται αύξηση του κατώτατου μισθού- σε συνέχεια όσων έγιναν την προηγούμενη τετραετία. Γιατί είναι το πιο σημαντικό; Γιατί αυτές οι παρεμβάσεις μένουν όταν η κρίση και οι συνέπειές της αρχίζουν να υποχωρούν. Το δεύτερο είναι οι πολλοί έλεγχοι. Έχω σημειώσει περίπου 20.000 (19.557) ελέγχους από την ΔΙΜΕΑ από την αρχή της χρονιάς, έχουν καταλογιστεί πάνω από 1.500 πρόστιμα που φτάνουν στα 7 εκατ. ευρώ ενώ έχουν εισπραχθεί περίπου 4,3 εκατ. ευρώ εξ αυτών. Και η τρίτη κατεύθυνση είναι οι στοχευμένες παρεμβάσεις, η σταθερή μείωση τιμής τουλάχιστον 5% για έξι μήνες, το καλάθι του νοικοκυριού που συνεχίζεται, όλα τα μέτρα όπως η ανακοίνωση των τιμών λιανικής των οπωροκηπευτικών. Αυτό που έχει πει ο Πρωθυπουργός είναι ότι πάντοτε εξαντλούμε τις δυνατότητες που έχουμε με βάση τις εισηγήσεις του υπουργείου Οικονομικών και όταν υπάρχει το οτιδήποτε, τότε ανακοινώνεται αρμοδίως. Δεν γνωρίζω κάτι να σας πω, αλλά θα σας πω το εξής. Όποια κίνηση και να γίνει προφανώς γίνεται πάντα κατόπιν μιας ασφαλούς εισήγησης γιατί η Ελλάδα έχει καταφέρει ταυτόχρονα δύο πράγματα, δεν είναι να τα πετάμε, και αναγνωρίζονται πλέον σε όλες τις χώρες. Και έχει καταφέρει και έχει δώσει συναρτήσει του ΑΕΠ της τα περισσότερα χρήματα που μειώνουν τις συνέπειες σε μια πολύ μεγάλη εισαγόμενη κρίση και είναι πρωταθλήτρια στη μείωση του χρέους. Και αυτό είναι σημαντικό γιατί δεν υποθηκεύει με την πολιτική της, όπως έγινε από άλλους πολιτικούς χώρους στο παρελθόν, τις επόμενες γενιές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ακούμε για την επιταγή ακρίβειας ότι θα δοθεί μέχρι τέλος του έτους. Θα δοθεί, ποιους αφορά, για τι αριθμό μιλάμε και πότε θα δουν τα χρήματα αυτά οι δικαιούχοι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ δεν γνωρίζω αυτή τη στιγμή για κάποια συγκεκριμένη κίνηση. Και ούτε μπορώ να σας ανακοινώσω και ούτε θέλω να καλλιεργούμε συγκεκριμένες προσδοκίες. Όταν και εφόσον υπάρχει κάτι συγκεκριμένο θα το ακούσετε από τα αρμόδια χείλη. Εγώ μπορώ να σας πω ότι σε μια σειρά από πολύ μεγάλα ερωτήματα για την καθημερινότητα των πολιτών η Κυβέρνηση προσπαθεί να δώσει τις καλύτερες δυνατές απαντήσεις. Είτε αυτό το ερώτημα είναι για την ενέργεια, για την αυξημένη ακρίβεια, έχει δώσει τα περισσότερα χρήματα από οποιαδήποτε άλλη χώρα και για τα τρόφιμα που είναι η πιο επίμονη επιμέρους ακρίβεια, ο πληθωρισμός των τροφίμων, και το λέω ξανά. Η πολιτική μας, ναι, έχει στοχευμένες παρεμβάσεις, μην τις υποτιμούμε. Και όταν υπάρχει κάτι θα ανακοινωθεί σε όλες τις επιμέρους περιπτώσεις, όπως ήρθαν και οι μόνιμες παρεμβάσεις. Και είναι οι πιο σημαντικές και είναι αυτές που θα αρχίσουμε να τις βλέπουμε και στην πράξη τις περισσότερες, έχουν ήδη ψηφιστεί κατά 50%, από το νέο έτος και είναι αυτές οι οποίες θα ανεβάσουν και άλλο το επίπεδο στην ελληνική οικονομία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή αυτές θα τις δούμε και θα τις καταγράψουμε εν καιρώ ενώ την ακρίβεια την βλέπουμε τώρα στο ράφι. Για ποιο λόγο δεν χρησιμοποιείται τον καταναλωτή ως ένα κομμάτι του μηχανισμού πίεσης προς αυτούς «που κάνουν τη χώρα μπανανία» και μας πωλούν εδώ τα προϊόντα τρεις και τέσσερις φορές ακριβότερα. Στις αποδείξεις μας κάνατε συμμέτοχους με το appodixi app στον έλεγχο των φορολογικών εσόδων του κράτους. Γιατί δεν κάνετε το ίδιο και στο ράφι; Γιατί δεν μας λέτε ότι η τάδε εταιρεία με το τάδε προϊόν της μας έκλεβε.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πολύ εύλογα τα ερωτήματά σας. Θέλω να πω δυο τρία πράγματα γιατί πρέπει να καταλάβουν και οι πολίτες πόσο σημαντική είναι η διαδικασία και τι συμβαίνει στη χώρα μας.
Η Ελλάδα μέχρι το 2019 ουσιαστικά δεν είχε εισπρακτικό ελεγκτικό μηχανισμό για την αισχροκέρδεια. Μέχρι το 2019 δηλαδή, την προηγούμενη διακυβέρνηση, τα πρόστιμα και οι έλεγχοι ήταν μηδέν. Γιατί δεν εμφανίστηκε η αισχροκέρδεια με την εισαγόμενη κρίση. Πλέον έχουμε μια οργανωμένη υπηρεσία τη ΔΙΜΕΑ, με το προσωπικό συνεχώς να αυξάνεται, με συνεχείς ελέγχους, τα νούμερα σας τα είπα πριν, περίπου 20.000 έλεγχοι στον χρόνο. Να πούμε ότι όταν υπάρχουν πρόστιμα αυτά δημοσιοποιούνται. Γιατί δημοσιοποιούνται τα πρόστιμα και οι εταιρείες; Γιατί προφανώς αυτή η συμπεριφορά είτε αφορά εικονικές εκπτώσεις είτε αφορά παραβίαση του νόμου που ψήφισε η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, για το μέγιστο περιθώριο κέρδους, για να γνωρίζουν οι καταναλωτές τις εταιρείες αυτές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα προϊόντα γιατί δεν μας λέτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αλλά, προφανώς αυτό είναι μια διαδικασία. Πάμε λίγο στα προϊόντα. Καταρχάς, να πούμε ότι στις περιπτώσεις που επιβάλλεται ένα πρόστιμο έχει παρατηρηθεί μείωση τιμής μέχρι και 25% στη συνέχεια. Άρα, αποδίδει και αυτό το μέτρο. Κανένα από μόνο του δεν λύνει το πρόβλημα, όλα έχουν τη σημασία τους. Υπάρχει τώρα ένα νέο μέτρο της Κυβέρνησης, που στοχευμένα πηγαίνει στα προϊόντα. Αυτό είδε και ο Πρωθυπουργός στην επίσκεψη που έκανε και έχει ο ίδιος άμεση εποπτεία συνολικά σε όλο το project αυτό, όπως σε όλα τα σημαντικά projects, όπως φαντάζεστε. Σε αυτά, λοιπόν, σε αυτές τις περιπτώσεις ανακοινώνουν οι εταιρείες κάποια προϊόντα που θα έχουν σταθερή μείωση τιμής. Είναι υποχρεωμένες να έχουν την αντίστοιχη μείωση τιμής, τουλάχιστον 5% για έξι μήνες. Και σε περίπτωση που δεν τηρηθεί κάτι τέτοιο, θα έχουμε νέα εξειδικευμένα πρόστιμα ανά ετικέτα, όπου δεν τηρείται αυτή η δέσμευση. Γιατί είναι σημαντικό αυτό; Γιατί πολλές φορές στο όνομα της ακρίβειας, στο όνομα μιας πραγματικά εισαγόμενης και μεγάλης κρίσης, κάποιοι αισχροκερδούν και, μάλιστα, αισχροκερδούν αποκλειστικά στις πλάτες των πολιτών. Είναι πάρα πολύ σημαντικό, λοιπόν. Εννοείται υπάρχουν και τα μέσα και, μάλιστα, θα προστεθούν και άλλα εργαλεία καταγγελιών ή ελέγχου των τιμών από τους πολίτες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ρωτήσω άλλη μια φορά. Τα προϊόντα γιατί δεν μας τα λέτε; Εγώ θέλω να ξέρω σε ποιο μαλακτικό μας έκλεβαν. Γιατί; Γιατί δεν θέλω να το ξαναγοράσω. Θέλω να περάσω κι εγώ ως καταναλωτής το μήνυμά μου.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η προβλεπόμενη διαδικασία, επειδή ο έλεγχος γίνεται σε μια σειρά από ετικέτες, προφανώς, όταν μπαίνει ένα πρόστιμο σε μία εταιρεία -δεν είμαι και υπάλληλος της ΔΙΜΕΑ, αλλά αντιλαμβάνομαι γιατί συμβαίνει αυτό- γίνονται μια σειρά από έλεγχοι σε μια σειρά από κωδικούς εταιρειών. Όταν, λοιπόν, επιβάλλεται ένα πρόστιμο, προφανώς παρατηρείται μια συνολική συμπεριφορά των προϊόντων αυτής της εταιρείας, η οποία παράγει συγκεκριμένα προϊόντα. Το πρόστιμο μπαίνει, βεβαιώνεται και εισπράττεται, εκτός αν υπάρχουν κάποιες ενστάσεις. Σας είπα και τα στατιστικά με τα έσοδα, αλλά, προφανώς, στο τέλος της ημέρας, εφόσον δεν υπάρχει κάτι που δικαιώνει την εταιρεία, εισπράττεται πλήρως το πρόστιμο από το Κράτος. Σε αυτές, λοιπόν, τις περιπτώσεις, τα προϊόντα αυτά -δεν είναι ένα και δύο, αντιλαμβάνομαι- δεν μπαίνουν, δηλαδή, για ένα προϊόν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, είναι πάρα πολλά.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ θα μεταφέρω το εξειδικευμένο ερώτημά σας, γιατί νομίζω είναι μια διαδικαστική ερώτηση, η οποία έχει μια αξία. Αλλά, το ξαναλέω: Οι έλεγχοι είναι συνεχείς και δεν γίνονται σε μια ετικέτα. Για να μπαίνουν, λοιπόν, σε πολυεθνικές, γιατί είπατε μια φράση την οποία χρησιμοποίησε ο Πρωθυπουργός.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπανανία.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δυστυχώς, θα έπρεπε να είναι αυτονόητο, αλλά πόσες αριστερές και κεντροαριστερές δυνάμεις έχουν έρθει να σώσουν τον τόπο και κάτι πολύ κοινωνικό – είναι βαθιά κοινωνική πολιτική- και να αυξάνεις το εισόδημα και να κάνεις έκτακτες παρεμβάσεις υπέρ των πολιτών, αλλά και να ελέγχεις πότε κάποιοι αισχροκερδούν κατά των πολιτών. Αναρωτιέμαι, λοιπόν, όλοι αυτοί που τα θεωρούν αυτά τόσο εύκολα, γιατί δεν τα είχανε κάνει; Για αυτό, λοιπόν, εμείς λέμε κάνουμε όσα κάνουμε, δεν θεωρούμε ότι λύνουμε το πρόβλημα, δεν θεωρούμε ότι έχουμε βρει εμείς το κουμπί που λύνει μέσα σε μία μέρα την ακρίβεια. Κανείς δεν θα το βρει αυτό. Όποιος το λέει, εξαπατά τους πολίτες και θα κάνουμε ακόμη περισσότερα συνεχώς. Όλο και περισσότερα προϊόντα σε αυτή τη λογική, όλο και περισσότεροι έλεγχοι και συνεχείς παρεμβάσεις με βάση το πρόγραμμά μας και τα δημοσιονομικά της χώρας για την τόνωση του εισοδήματος των πολιτών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε σ’ αυτό το οποίο είπατε, κ. Υπουργέ. Συγκράτησα πριν από λίγο αυτό το οποίο είπατε: Θα προστεθούν νέα εργαλεία καταγγελιών για τους καταναλωτές. Εξηγείστε μας λιγάκι ποια είναι αυτά τα νέα εργαλεία και πότε να τα περιμένουμε.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχει μιλήσει ο Υπουργός Ανάπτυξης για μία εφαρμογή, η οποία θα κάνει ακόμη πιο απλή αυτή την διαδικασία. Θα είναι, νομίζω, το συντομότερο δυνατό διαθέσιμη στους πολίτες. Ήδη, το e-katanalotis είναι ένα πολύ χρήσιμο ηλεκτρονικό εργαλείο, το οποίο χρησιμοποιείται. Και όλες οι υπόλοιπες διαδικασίες που μπορούν οι πολίτες στις αρμόδιες Υπηρεσίες, γιατί δεν είναι μόνο -πέφτουμε τώρα πάνω στα φαινόμενα αδικαιολόγητων κερδών, αλλά υπάρχουν κι άλλες παραβατικές συμπεριφορές μειοψηφίας, το ξαναλέω. Μην τσουβαλιάζουμε ούτε τους επιχειρηματίες, ούτε τα σούπερ – μάρκετ, ούτε τις αλυσίδες τροφίμων. Είναι λάθος αυτή η λογική και όποιος την ακολουθεί, νομίζω, πετυχαίνει τα αντίθετα αποτελέσματα. Ο στόχος ποιος είναι; Ο στόχος είναι σε μία διαρκή μάχη να βλέπουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα τις τρύπες που υπάρχουν, με τους ελέγχους που γίνονται και τα σχετικά, να τις κλείνουμε και, βέβαια, να επιστρέφει όλο αυτό στους πολίτες. Το ξαναλέω: Είναι σημαντικά τα πρόστιμα, γιατί φέρνουν έσοδα στο Κράτος, τα οποία επιστρέφουν στους πολίτες με τις παρεμβάσεις αυτές, αλλά έχουν κι έναν χαρακτήρα δημιουργίας χαμηλότερων τιμών μετά από τους ελέγχους που είδατε και την επιβολή των προστίμων σε αυτούς τους κωδικούς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Μαρινάκη, αυτά τα πρόστιμα πότε θα εισπραχθούν από τις πολυεθνικές εταιρείες;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τα στατιστικά στοιχεία λένε 6.900.000 είναι συνολικά το ποσό, το οποίο έχει επιβληθεί ως πρόστιμο και μπορεί σήμερα να είναι και περισσότερο. Είναι με τα τελευταία στοιχεία. Έχουν βεβαιωθεί ή εισπραχθεί τα 1.300 από τα 1.500 πρόστιμα, δηλαδή 4.400.000 ευρώ, οπότε το υπόλοιπο ποσό, περίπου 2.500.000 είναι υπό ένσταση. Μόλις καταλήξει και η διαδικασία της ένστασης, προφανώς, θα ακολουθήσουν τη διαδικασία της βεβαίωσης της οφειλής και, κατ’ επέκταση, της είσπραξης της οφειλής. Αυτό είναι μια διαδικασία που, προφανώς, προβλέπεται από τον νόμο και δεν μπορεί να παρακαμφθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάντως τα 27 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία επέβαλλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού τον περασμένο Φλεβάρη σε μία από τις δύο εμπλεκόμενες εταιρείες που ανακοινώθηκαν, ακόμη δεν έχουν εισπραχθεί. Ούτε ευρώ. Άλλα πρόστιμα αυτά, της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν μπορώ να μιλήσω εξ ονόματος της Επιτροπής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία. Το καταλαβαίνω, απλά το βάζω στο τραπέζι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ ήθελα να ρωτήσω μετά τα πρόστιμα που μας είπατε ότι έχουν επιβληθεί, πείτε μου πότε αυτές οι εταιρείες θα πρέπει να μειώσουν τις τιμές. Δηλαδή, πότε θα δούμε τη μείωση της τιμής στο ράφι; Σε τι διάστημα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, υπάρχουν δύο διαφορετικά πράγματα που «τρέχουν» ταυτόχρονα. Το ένα είναι η μόνιμη μείωση τιμής. Από τη στιγμή που έχουν ανακοινώσει ότι ένα προϊόν μπαίνει σε…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το ταμπελάκι, αυτό λέτε.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με τη διακριτική ετικέτα, που πρέπει να βλέπουν οι καταναλωτές. Εκεί ο έλεγχος γίνεται καθημερινά, αν πράγματι σταθερά για τουλάχιστον ένα εξάμηνο, τουλάχιστον 5% έχουμε μείωση αυτού του προϊόντος. Στα υπόλοιπα, δηλαδή, που είναι ο νόμος για το μέγιστο περιθώριο κέρδους, εφόσον υπάρχει μία παράβαση, είτε για μια εικονική έκπτωση, είτε για αυτό τον νόμο, τότε επιβάλλεται ένα πρόστιμο. Αυτό δεν σημαίνει ότι στη συνέχεια οι εταιρείες αυτές είναι εκτός ελέγχου. Ελέγχονται ξανά. Αν, λοιπόν, παρατηρηθεί ξανά ότι παραβιάζουν μία από τις διατάξεις, που ισχύει για όλες τις εταιρείες, σε όλη τη χώρα -είναι η νομοθεσία της χώρας μας- τότε έχουμε νέα πρόστιμα και η διαδικασία συνεχίζεται. Και το ξαναλέω δεν ξεκίνησαν ούτε θα σταματήσουν οι έλεγχοι όσο έχουμε εισαγόμενη ακρίβεια. Η αισχροκέρδεια, όπως και πολλές άλλες παραβατικές συμπεριφορές μειοψηφιών, ήταν, είναι και θα είναι εδώ. Ποιος είναι ο στόχος; Ποιο είναι το ζητούμενο; Το ζητούμενο είναι το Κράτος να επεμβαίνει όταν αντιλαμβάνεται κάτι τέτοιο και να επιβάλλει όσα προβλέπει ο νόμος. Και για να εισπράττει το Κράτος και να επιστρέφονται τα χρήματα αυτά και για να έχουμε μείωση των τιμών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το 5% μπορεί να γίνει 7%, 8%; Να το δούμε αυτό το επόμενο διάστημα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να σας πω κάτι τέτοιο. Ο στόχος είναι να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για τους πολίτες. Και το έχουμε αποδείξει. Πάνω από 40 δισεκατομμύρια δόθηκαν για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, πάνω από 13 δισεκατομμύρια για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, δίνονται συνεχώς χρήματα σε στοχευμένες παρεμβάσεις στους πολίτες, όσο πιο δίκαια και όσο πιο άμεσα και στοχευμένα, αλλά και με μόνιμες αυξήσεις. Ξέρετε, προφανώς, εχθρός του καλού είναι το καλύτερο και όσο υπάρχει μια τέτοια ανάγκη, κανείς δεν μπορεί να πει ότι φτάνει μια παρέμβαση. Όμως, είναι ένα πλέγμα παρεμβάσεων, όπως αντιλαμβάνεστε, που όλες μαζί έχουν καταφέρει να μειώσουν τις συνέπειες ενός πολύ μεγάλου προβλήματος για όλο τον κόσμο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το άλλο μεγάλο θέμα το οποίο έχει συζητηθεί τις τελευταίες ημέρες είναι οι αλλαγές στην φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών και εσείς, ως εκ του επαγγέλματος, το καταλαβαίνετε πάρα πολύ καλά ότι έχει πέσει πάρα πολύ γκρίνια. Οι δικηγόροι είναι σε αποχή. Θεωρούν ότι το μέτρο με τα τεκμαρτά εισοδήματα είναι άδικο και μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να είναι κιόλας. Εσείς εξετάζετε κάποιες αλλαγές πάνω σε αυτό; Δηλαδή, είστε σε μια φάση να τους ακούσετε ξανά στο πλαίσιο της διαβούλευσης και να κάνετε κάποιες διορθωτικές παρεμβάσεις σε αυτό το οποίο ξέρουμε μέχρι τώρα ότι είναι η πρόθεσή σας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να πούμε, καταρχάς, ότι είναι ένα φορολογικό νομοσχέδιο που ένα μέρος του είναι η παρέμβαση για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Είναι πολλές άλλες και σημαντικές οι παρεμβάσεις και σκεφτείτε ότι ο στόχος ο δημοσιονομικός είναι πάνω από 3 δισεκατομμύρια. Φιλόδοξος στόχος. Και η παρέμβαση για τους ελεύθερους επαγγελματίες είναι ένα μέρος αυτής. Κάτω από περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ. Εγώ και ως ελεύθερος επαγγελματίας, αλλά και ως ένας άνθρωπος που έχει βαρεθεί από διάφορους μια λογική ισοπέδωσης και τσουβαλιάσματος, θα σας πω ότι το τελευταίο πράγμα που θέλει η Κυβέρνηση είναι να στοχοποιήσει μια επαγγελματική ομάδα και να θεωρήσει συλλήβδην φοροφυγάδες εν προκειμένω, τους ελεύθερους επαγγελματίες. Ξεκινάμε από μια παραδοχή, ότι δεν γίνεται το 71% των ελεύθερων επαγγελματιών να δηλώνει κάτω από τον κατώτατο μισθό των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα. Και κάνει μια παρέμβαση για μια δικαιότερη φορολόγηση, ένα δικαιότερο φορολογικό σύστημα. Κάτω από τα 10.000, κ. Κακούση, και απαντώ στην ερώτηση που μου κάνατε για τις σημειακές παρεμβάσεις ή κάποια σημεία που είναι σημαντικό να τα αναδείξουμε για να έχει καθαρή εικόνα ο κόσμος τι πάμε να κάνουμε. Κάτω από τις 10.000 ευρώ εισόδημα είναι και ένας ιδιοκτήτης επιχείρησης, καφέ, φούρνου, οτιδήποτε που έχει πέντε – δέκα εργαζόμενους με τον κατώτατο μισθό και δηλώνει έσοδα κάτω από τους εργαζόμενους του. Αυτό δεν μπορεί να είναι λογικό. Εκεί, λοιπόν, ναι: Είναι σημαντική, δίκαιη και αναγκαία η παρέμβαση αυτή. Όμως, κάτω από 10.000 είναι και ένας νέος δικηγόρος, ένας νέος γιατρός, ο οποίος τα τρία πρώτα χρόνια εξαιρείται. Και μέχρι τα πέντε, ουσιαστικά, έχει πολύ μεγάλη μείωση. Και, βέβαια, σε όλους αυτούς έχουμε μείωση 50% ή 25%, αναλόγως με το πόσο δηλώνουν τέλος επιτηδεύματος, ή ένας εργαζόμενος – ελεύθερος επαγγελματίας με μπλοκάκι μέχρι συγκεκριμένο αριθμό εργοδοτών, που κι αυτός εξαιρείται. Υπάρχουν, όμως, και περιπτώσεις, για αυτό και είμαστε ανοιχτοί στον διάλογο και, όπως πάντα, σεβόμαστε την πολύ σημαντική διαδικασία της διαβούλευσης να συζητήσουμε σημειακές παρεμβάσεις στην κατεύθυνση αυτή, χωρίς να παρεκκλίνουμε από την κεντρική φιλοσοφία του νομοθετήματος, για να μην παρεξηγηθώ, είμαστε εδώ να ακούσουμε τους φορείς, τους επιστημονικούς φορείς, τα υπόλοιπα κόμματα, την κοινωνία των πολιτών. Το ξαναλέω: Δεν στοχοποιούμε τους ελεύθερους επαγγελματίες. Προσωπικά, είναι για εμένα ό,τι πιο ιερό, προφανώς μετά την οικογένειά μας, αυτό το οποίο κάνουν οι άνθρωποι αυτοί, όπως και όλοι οι εργαζόμενοι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι βελτιώσεις ποιες θα είναι, λοιπόν, για να καταλάβω κι εγώ;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εμείς αυτό που θέλουμε να δούμε είναι, χωρίς να παρεκκλίνουμε από την κεντρική φιλοσοφία του νομοθετήματος, περιπτώσεις με συγκεκριμένα παραδείγματα απ’ αυτούς οι οποίοι θα τις καταθέσουν, ανθρώπων οι οποίοι, ενώ δηλώνουν κάτω από 10.000 στο πλαίσιο του μαχητού τεκμηρίου, όπως έχουμε πει – και το εννοούμε αυτό – πράγματι, δικαιολογημένα μπορούν αυτό το πράγμα, τέλος πάντων, να το δικαιολογήσουν. Δεν θέλω να μπω σε μια εξειδικευμένη συζήτηση, γιατί υπάρχουν οι καθ’ ύλην αρμόδιοι, που είναι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών.
Γνωρίζω ότι θα ακούσουμε περιπτώσεις ανθρώπων, ενώ ήδη έχουμε εξαιρέσεις – το ξαναλέω – τους νέους, αυτούς οι οποίοι δουλεύουν με μπλοκάκι σε συγκεκριμένους εργοδότες, αυτοί δεν εμπίπτουν σε αυτή την παρέμβαση. Είναι σημαντικό αυτό γιατί υπάρχει μία σπέκουλα, γιατί υπάρχουν αυτοί οι οποίοι διαμαρτύρονται και ακούμε με πολύ μεγάλο σεβασμό τις διαμαρτυρίες τους και υπάρχουν κι αυτοί οι οποίοι κραυγάζουν και το μόνο που θέλουν είναι στις πλάτες των ελεύθερων επαγγελματιών να κάνουν «επαναστατική» γυμναστική. Μειοψηφία. Οι δεύτεροι, λοιπόν, σου λένε: «Δεν μπορεί ένας νέος δικηγόρος να πληρώνει…». Συμφωνώ. Εξαιρείται ένας νέος ελεύθερος επαγγελματίας. Δεν μπορεί ένας ο οποίος δουλεύει με μπλοκάκι σε έναν ή δύο ή και τρεις εργοδότες να πληρώνει. Εξαιρείται. Αυτοί δεν εμπίπτουν σε αυτή τη διάταξη. Δεν έχουν τον κίνδυνο να πληρώσουν παραπάνω απ’ αυτό που πραγματικά βγάζουν, γιατί η φιλοσοφία του νομοσχεδίου δεν είναι εκδικητική. Είναι καλό, λοιπόν, να ακούσουν οι πολίτες το πάμε να κάνουμε, να δουν συνολικά τις παρεμβάσεις. Δεν απευθυνόμαστε μόνο σε ελεύθερους επαγγελματίες. Η παρέμβαση για τα POS, η παρέμβαση για τα ακίνητα, η παρέμβαση για τη χρήση των μετρητών και την αυστηροποίηση των προστίμων αφορά το σύνολο της κοινωνίας. Δεν θεωρούμε ότι φοροδιαφεύγει μια επαγγελματική ομάδα. Αλίμονο αν το θεωρούσαμε αυτό. Έχουμε καταφέρει να μειώσουμε κατά πολύ το κενό ΦΠΑ, από 23 στα 15 δις. Είναι πολύ σημαντικό αυτό να το κάνουμε ακόμα περισσότερο, γιατί είναι μια παρέμβαση αναγκαία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σωστά. Και πάμε λίγο πριν κλείσουμε να μας πείτε, επειδή ακούσαμε ότι χθες στο Μέγαρο Μαξίμου υπήρξαν τριάντα σωματεία ΑμΕΑ, για τη συγκρότηση εθνικής στρατηγικής, μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία από το Υπουργείο Οικογένειας και μάλιστα ότι στις αρχές Δεκεμβρίου θα υπάρξει η παρουσίαση αυτής της δράσης, αυτής της πρωτοβουλίας. Δώστε μας περισσότερες πληροφορίες πάνω σε αυτό.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια από το 2019, από την προηγούμενη τετραετία, και συνεχίζεται τώρα και από το αρμόδιο Υπουργείο, με την εμπλοκή κι άλλων αρμοδίων φορέων και Υπουργείων, για να υπάρχει μια εθνική στρατηγική για τα άτομα με αναπηρία, η οποία έχει να κάνει με το εισόδημά τους, με τον σεβασμό των δικαιωμάτων τους, με το να μην πηγαίνουν ξανά και ξανά στα ΚΕΠΑ για να βεβαιώνουν μία αναπηρία και μάλιστα μια βαριά αναπηρία, για τον Προσωπικό Βοηθό. Είναι ένα πλέγμα παρεμβάσεων κι είναι σημαντικό ό,τι κάνεις να έχει διάρκεια. Να μην κάνεις μια μεμονωμένη κίνηση, μια μεμονωμένη παρέμβαση, με όση αξία έχει αυτή, αλλά αυτό να έχει να εντάσσεται σε μια συνολική στρατηγική. Υπήρχαν, δυστυχώς, περίοδοι, και αυτό είναι ντροπή που το λέμε και έχουμε όλοι τη δική μας ευθύνη. Πρέπει, ξέρετε, πολλές φορές να αναλαμβάνουμε και ευθύνες όταν έχουμε ένα δημόσιο αξίωμα, που πολλές φορές μπορεί να μην μας αναλογούν, αλλά έχουμε καθήκον να δούμε τις παθογένειες και να πάμε να τις αντιμετωπίσουμε. Όλα αυτά, λοιπόν, ξεδιπλώνονται. Υπάρχουν πολλά ακόμη τα οποία μπορούν και πρέπει να γίνουν. Και αυτό το μεγάλο στοίχημα, είναι ένα στοίχημα, νομίζω, που δεν έχει ούτε κομματική απόχρωση ούτε πρέπει να μας κάνει να διαφωνούμε. Πρέπει να πέσουμε όλοι πάνω, να εξασφαλίσουμε και όσα εξαγγέλλονται θα γίνουν και θα ανακουφιστούν οι άνθρωποι αυτοί, να ζήσουν αξιοπρεπώς και ισότιμα. Αυτό είναι το σημαντικότερο.