Κυριάκος Μητσοτάκης: Πάτησε το κουμπί στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης και το έργο πήρε επίσημα πνοή: «Το είπαμε και το κάναμε, αρκετά με τα συμπλέγματα – Το Νοέμβριο του 2025 η επέκταση στην Καλαμαριά»


Παραδίδεται σήμερα στην πόλη της Θεσσαλονίκης το μεγάλο έργο του Μετρό, που αναμένεται να αλλάξει άρδην τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης. Ένα έργο που πέρασε από χίλια κύματα, έγινε ακόμα και πικρό ανέκδοτο και χρειάστηκε 38 χρόνια για να πάρει τελικά σάρκα και οστά σήμερα (30.11.2024) με τα εγκαίνια έγιναν στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.


Η τελετή  ξεκίνησε με τον αγιασμό λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι κι ενώ προηγήθηκε η άφιξη του Πρωθυπουργού και της Προέδρου της Δημοκρατίας. Πρώτος ανέβηκε στο βήμα ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Κουρέτας, ο οποίος ευχαρίστησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη για την πίστη του στην υλοποίηση του μεγάλου έργου.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μάλιστα πάτησε και το κουμπί στις 12:39 το μεσημέρι στην τελετή και το έργο πήρε πια και επίσημα σάρκα και οστά.

Ανεβαίνοντας στο βήμα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε: «Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν προσφέρεται για πολλά λόγια. Σήμερα μιλά από μόνο του το ίδιο το έργο, το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη. Είναι ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας. Και ένα έργο χειροπιαστό το οποίο έως και την τελευταία στιγμή, είμαι σίγουρος, ότι πολλοί στην πόλη δεν πίστευαν ότι θα γίνει. Να, όμως, που έγινε. Για να το πω διαφορετικά. Το είπαμε και το κάναμε. Ακούσαμε για τις αμέτρητες δυσκολίες που συνάντησε αυτό το έργο, για να αναδείξει τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του αυτός ο ιστορικός τόπος. Κρατώ τη δημόσια δέσμευση του κ. Εξάρχου πως η επέκταση στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025. Στην εμπειρία αυτού του έργου καθρεφτίζονται όλες οι παθογένειες της χώρας, που θέλουμε να αφήσουμε πίσω και αύξησαν το κόστος του έργου κοντά στα 3 δισ. ευρώ. Σήμερα, όσοι είχαν αμφιβολίες, θα αλλάξουν γνώμη όταν δουν το αποτέλεσμα. Σήμερα έχουμε μπροστά μας και το Μετρό και τα Αρχαία, που αποτελούν απάντηση στις αμφιβολίες κάθε Θεσσαλονικιού. Στέρεψαν τα λόγια. Γιορτάζουμε σήμερα ένα ορόσημο εμπιστοσύνης μεταξύ Πολιτείας και πολιτών. Είμαι περήφανος που παραδίδω αυτό το έργο, που είχε εντάξει στον προϋπολογισμό του 1976 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Όταν μειώνονται οι φυσικές αποστάσεις, μειώνονται και οι κοινωνικές αποστάσεις. Και στην Αθήνα προχωρά γρήγορα η γραμμή 4 και ενισχύονται οι στόλοι των λεωφορείων».

Μάλιστα, προανήγγειλε ότι τον Νοέμβριο του 2025 θα είναι έτοιμη η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά. «Είμαι περήφανος που λίγο πριν την ψήφιση Νωρίτερα, ο πρωθυπουργός επισκέφτηκε τον σταθμό Βενιζέλου. Περπάτησε στην περιοχή, συναντήθηκε με καταστηματάρχες, συζήτησε μαζί τους για τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η λειτουργία του Μετρό κι αντάλλαξε χειραψίες και με περαστικούς.


Σταϊκούρας: «Βιώνουμε ιστορικές στιγμές»

Στην ομιλία του για το μεγάλο έργο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας είπε: «Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι εδώ, σήμερα βιώνουμε ιστορικές στιγμές. Το εμβληματικό αυτό έργο έχει μακρά διαδρομή, αποτέλεσε αντικείμενο σφοδρών πολιτικών και όχι μόνο αντιπαραθέσεων που προκάλεσαν καθυστερήσεις. Απέναντι σε αυτή τη δυσάρεστη πραγματικότητα, εργάστηκαν πολλοί άνθρωποι για να κάνουν πραγματικότητα αυτό το έργο, πίστεψαν και συνέβαλαν στην πραγματοποίησή του. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί απτή απόδειξη πως η κυβέρνηση της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη υπηρετεί αυτή την πραγματικότητα με πράξεις και όχι με λόγια. Η Θεσσαλονίκη αποκτά και Μετρό και Αρχαία όπως ακριβώς είχαμε δεσμευτεί. Παραδίδουμε ένα από τα μεγαλύτερα τεχνικά έργα στην Ελλάδα, η Θεσσαλονίκη αποκτά από τα πιο σύγχρονα Μετρό της Ευρώπης. Μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης στην Καλαμαριά, στο τέλος του 2025, προβλέπεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 340.000 επιβάτες. Η Θεσσαλονίκη αλλάζει σελίδα, η σημερινή είναι η ημέρα της αυτοπεποίθησης για την πόλη».

«Σήμερα είναι συνειδητή επιλογή της πόλης να κλείσει το κεφάλαιο της δυσπιστίας για όσα προηγήθηκαν ή πλήγωσαν την πόλη. Η Θεσσαλονίκη κοιτάζει μπροστά με αυτοπεποίθηση, αισιοδοξία κι αποφασιστικότητα… Η Θεσσαλονίκη πάνω στις ράγες του Μετρό τολμά την επανεκκίνησή της», δήλωσε από την πλευρά του ο δήμαρχος της πόλης, Στέλιος Αγγελούδης.

«Το έργο αυτό ξεκίνησε με κυβέρνηση ΝΔ και πρωθυπουργό τον Κώστα Καραμανλή και τελείωσε με κυβέρνηση ΝΔ και πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη», τόνισε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, δηλώνοντας συγκινημένος που ξεκινά τη θητεία του Ευρωπαίου Επιτρόπου, υπεύθυνου για τις Μεταφορές, με τα εγκαίνια του Μετρό. 

«Είχα πει ότι θα συγκινηθώ και συγκινήθηκα», είπε ο υφυπουργός Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, εκφράζοντας ένα μεγάλο «ευχαριστώ» στον Κυριάκο Μητσοτάκη που του εμπιστεύτηκε αυτή τη θέση. «Πρόκειται για το τέλος μίας περιπέτειας… έχουμε και μετρό κι αρχαία», πρόσθεσε. 

«Το Μετρό αποτελεί απτή απόδειξη ότι η κυβέρνηση της ΝΔ υπηρετεί με πράξεις, σχέδιο, σεμνότητα κι αφοσίωση στη συλλογική προσπάθεια… Το εγχείρημα ήταν δύσκολο και δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί χωρίς ισχυρή πολιτική και υψηλή τεχνογνωσία», είπε από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας. «Αλλάζει ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης», πρόσθεσε, για να υπογραμμίσει ότι «η Θεσσαλονίκη αναβαθμίζεται, γίνεται πιο ελκυστική και φιλική».

Λίγο πριν τις 12 το μεσημέρι, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τη σύζυγό του, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κι άλλα πρόσωπα από την εγχώρια πολιτική σκηνή ξεκίνησαν να προσέρχονται στα εγκαίνια. 

Η παράδοση του έργου του Μετρό γίνεται στο αμαξοστάσιο Πυλαίας, όπου βρίσκεται εγκατεστημένο και το υπερσύγχρονο κέντρο ελέγχου της ασφαλούς λειτουργίας του.

Δωρεάν οι μετακινήσεις μέχρι τις 3 Δεκεμβρίου

Μετά την ολοκλήρωση της τελετής οι πύλες του Μετρό θα ανοίξουν για το κοινό και μέχρι και την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου οι μετακινήσεις των επιβατών θα είναι δωρεάν.

Από την Τετάρτη 4/12 θα ισχύει εισιτήριο 0,60 ευρώ, το ίδιο για το Μετρό και τα αστικά λεωφορεία, το οποίο είναι μειωμένο κατά 30 λεπτά από τα 0,90 ευρώ που στοιχίζει σήμερα στα αστικά. Το κόστος της μηνιαίας κάρτας διαδρομών θα ανέρχεται σε 16 ευρώ.

Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, που παραδίδεται σήμερα, έχει μήκος 9,6 χιλιομέτρων, από τον νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία, με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 13 σταθμούς και ολόκληρη η διαδρομή διαρκεί 17 λεπτά. H εκτίμηση είναι ότι θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες ημερησίως.

Διαθέτει 18 υπερ – αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό, και αυτόματες θύρες.

Στα τέλη του 2025 θα παραδοθεί σε χρήση η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά, με επιπλέον 5 σταθμούς, ενώ στους σχεδιασμούς είναι και η επέκταση προς τις δυτικές και βόρειες συνοικίες της Θεσσαλονίκης.

Επισκέφθηκε τον σταθμό Βενιζέλου ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό επισκέφθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, πριν αναχωρήσει για το αμαξοστάσιο Πυλαίας όπου θα γίνει η τελετή για την έναρξη λειτουργίας του έργου.

Ο πρωθυπουργός περπάτησε στην περιοχή γύρω από τον σταθμό Βενιζέλου, συναντήθηκε με καταστηματάρχες και συζήτησε μαζί τους για τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η λειτουργία του Μετρό.

Οι καταστηματάρχες εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την ολοκλήρωση του έργου και τον ευχαρίστησαν.

Ο κ. Μητσοτάκης αντάλλαξε χειραψίες και με περαστικούς οι οποίοι ήταν χαρούμενοι για το Μετρό και ρωτούσαν από ποια ώρα θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν.

Δείτε την ομιλία του Κυρ. Μητσοτάκη και την τελετή εγκαινίων:

Αναλυτικά η ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην εκδήλωση για την παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης:

«Κυρία Πρόεδρε της Ελληνικής Δημοκρατίας, Παναγιώτατε, φίλε Απόστολε, αυριανέ Επίτροπε Μεταφορών της Ευρώπης, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στην κυβέρνηση, στη Βουλή, κύριε Δήμαρχε, κύριοι Δήμαρχοι, συμπολίτες μου της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής,

Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν πιστεύω ότι προσφέρεται για πολλά λόγια. Σήμερα, άλλωστε, μιλάει από μόνο του το ίδιο το έργο, το ίδιο το Μετρό, το πιο σύγχρονο της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη. Ένα έργο χειροπιαστό, το οποίο ως και την τελευταία στιγμή είμαι σίγουρος ότι πολλοί στην πόλη δεν πίστευαν ότι θα γίνει. Να, όμως, που έγινε. Και να το πω διαφορετικά: το είπαμε και το κάναμε. Ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας.

Ακούσαμε ήδη πόσο το Μετρό θα διευκολύνει τη μετακίνηση των πολιτών, τα σύγχρονα τεχνικά χαρακτηριστικά τα οποία διαθέτει. Ακούσαμε για τις αμέτρητες δυσκολίες που το έργο αυτό συνάντησε, θέλοντας παράλληλα, όπως ήταν υποχρέωσή μας, να αναδείξει τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του αυτός ο ιστορικός τόπος.

Κι ακόμα όλοι αναγνωρίσαμε τη σημασία που η επέκτασή του θα φέρει, αναβαθμίζοντας τη ζωή στις συνοικίες από τις οποίες θα περνά. Με την ευκαιρία αυτή να επαναλάβω κι εγώ με τη σειρά μου, και να κρατήσω τη δημόσια δέσμευση του κ. Εξάρχου, έστω και αν ήταν ένα lapsus, ότι η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025.

Και βέβαια, να επαναλάβω για ακόμα μία φορά την προσωπική μου δέσμευση ότι το Μετρό θα επεκταθεί και στη Δυτική Θεσσαλονίκη, όπως έχουμε πει επανειλημμένως.

Θα ήθελα πολύ σύντομα να μείνω σε δύο σχόλια, με πρώτο την παρατήρηση ότι αυτή η πολυετής, δεκαετής εμπειρία της κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης, σε αυτή την εμπειρία καθρεφτίζονται όλες οι παθογένειες της Ελλάδας που θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας: της γραφειοκρατίας, της πολιτικής ατολμίας, των καθυστερήσεων, που ανέβασαν το κόστος κατασκευής κοντά στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά και τη χώρα της κομματικής μικρότητας, της μιζέριας, των εύκολων συνθημάτων.

Είμαι σίγουρος ότι πολλοί συμπολίτες μας είχαν καλοπροαίρετες επιφυλάξεις. Σήμερα πιστεύω ότι όταν θα δουν το αποτέλεσμα της εργασίας μας θα αλλάξουν γνώμη. Σήμερα έχουμε μπροστά μας και το Μετρό και τα αρχαία της Θεσσαλονίκης. Και αυτή πιστεύω ότι είναι μια διπλή απάντηση στους δισταγμούς και στην καχυποψία κάθε Θεσσαλονικιού απέναντι στα πολλά λόγια τα οποία άκουγε επί χρόνια.

Το νιώθω και επειδή νιώθω πως στέρεψαν και τα λόγια, απαντώ με το χειροπιαστό γεγονός το οποίο γιορτάζουμε σήμερα. Ένα ορόσημο το οποίο ελπίζω να γίνει μια στέρεη γέφυρα αλήθειας και εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτείας και πολιτών.

Είμαι περήφανος, λοιπόν, καθώς λίγο πριν την ψήφιση του Προϋπολογισμού του 2025 παραδίδω ως Πρωθυπουργός ένα έργο το οποίο είχε εντάξει στον Προϋπολογισμό, προσέξτε, του 1976 για πρώτη φορά, επίσης ως Πρωθυπουργός, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής.

Είμαι περήφανος αλλά είμαι και έτοιμος και πιο αποφασισμένος να μην αφήσω να χαθούν άλλες ευκαιρίες. Αρκετά με την ηττοπάθεια, αρκετά με τα συμπλέγματα. Γιατί όσα βλέπουμε τώρα γύρω μας, είναι αυτά τα οποία θέλουμε, είναι αυτά τα οποία μπορούμε.

Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι, το δεύτερο σχόλιό μου αφορά το τριπλό μήνυμα το οποίο εκπέμπει σήμερα το Μετρό. Από τη μία πλευρά, αφορά τον βραχίονα ενός ενιαίου, μεγάλου προγράμματος, κύριε Δήμαρχε, που αλλάζει ριζικά την εικόνα στη μητρόπολη της Μακεδονίας, σε συνδυασμό με τα πολλά νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, με τις συνδέσεις της Εγνατίας, με το εμβληματικό Flyover, το οποίο και αυτό θα είναι έτοιμο πριν τα μέσα του 2027, με τις εγκαταστάσεις της νέας ΔΕΘ, με τις δεκάδες τοπικές αναπλάσεις.

Από την άλλη πλευρά, το σύγχρονο απόκτημα της πόλης δηλώνει πολλά και για τον πολιτικό και κοινωνικό προσανατολισμό αυτής της κυβέρνησης, και κυρίως για το ενδιαφέρον της ειδικά για τη Βόρεια Ελλάδα, από τον Έβρο μέχρι τα Γρεβενά, από την Πιερία μέχρι τους νομούς που απλώνονται στα βόρεια σύνορά μας, με βάση ένα σχέδιο που θέλει την Ελλάδα να αναπτύσσεται ισοδύναμα, ισόρροπα, τόσο στα κέντρα όσο και στην περιφέρειά της.

Τα σημερινά εγκαίνια, τέλος, έχουν και τη σφραγίδα του γνήσιου λαϊκού χαρακτήρα της Νέας Δημοκρατίας, της μεγάλης παράταξης της οποίας έχω την τιμή να ηγούμαι, όχι μόνο γιατί δηλώνουν τη φροντίδα τη δική μας ώστε ο πολίτης να μετακινείται φθηνά, γρήγορα, με ασφάλεια, πολιτισμένα, αλλά γιατί αυτοί οι νέοι συρμοί σταδιακά θα ενώσουν το κέντρο της πόλης με τις συνοικίες της και ξέρουμε όταν μειώνονται οι φυσικές αποστάσεις, τελικά μειώνονται και οι κοινωνικές αποστάσεις.

Για εμάς, άλλωστε, η στήριξη των μέσων μαζικής μεταφοράς αποτελεί μία πολιτική επιλογή με έντονο κοινωνικό πρόσημο. Αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα αυτής της κυβέρνησης, ως κεντρικό στοιχείο της καθημερινότητας των πολλών.

Στην Αθήνα προχωράει με μεγάλη ταχύτητα η Γραμμή 4 και μίλησα ήδη για την πολύ μεγάλη έμφαση την οποία δίνουμε στην αναβάθμιση και στην ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Μία άλλη εικόνα, μία άλλη ζωή.

Κλείνω, ευχαριστώντας ξεχωριστά την καθεμία και τον καθένα που εργάστηκαν για να γίνει αυτό το έργο σήμερα πραγματικότητα. Δεν θα αναφερθώ εξαντλητικά σε όλους όσοι έπαιξαν αυτόν τον κρίσιμο ρόλο για να φτάσουμε εδώ που βρισκόμαστε σήμερα, τις ηγεσίες, τη σημερινή και την προηγούμενη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Ξεχωριστή μνεία νομίζω ότι έγινε, αγαπητή μου Λίνα, από όλους τους προλαλήσαντες στον πολύ σημαντικό ρόλο που έπαιξες εσύ προσωπικά αλλά και όλες οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού για αυτό το θαύμα πραγματικά το οποίο θα δουν οι πολίτες σε λίγο στον σταθμό της «Βενιζέλου», αλλά όχι μόνο, δεν ήταν ο σταθμός της «Βενιζέλου» ο μόνος σταθμός στον οποίο βρέθηκαν αρχαία τα οποία έπρεπε να προστατευθούν.

Στην «Ελληνικό Μετρό», στους αναδόχους που έφεραν εις πέρας αυτό το ξεχωριστό έργο, αλλά θέλω να αναφερθώ ειδικά σε όλους όσοι εργάστηκαν για να γίνει πράξη το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Νομίζω σας αξίζει το πιο δυνατό χειροκρότημα. Κάθε φορά που θα μπαίνετε στο Μετρό, θα θυμάστε ότι βάλατε και εσείς το δικό σας λιθαράκι για να γίνει πράξη αυτό το τόσο σπουδαίο, αυτό το τόσο μοναδικό έργο.

Και είμαι σίγουρος ότι όλοι οι Θεσσαλονικείς θα δουν ότι τελικά άξιζε αυτή η ταλαιπωρία μέχρι που να ολοκληρωθεί η προσπάθεια και είμαι σίγουρος ότι θα αγαπήσουν, θα χαρούν, αλλά και θα προστατεύσουν οι ίδιοι αυτόν τον σπάνιο θησαυρό τους.

Εύχομαι να είναι ασφαλή, γρήγορα και καλοτάξιδα τα δρομολόγια του νέου Μετρό και να αυξάνονται συνεχώς ώστε να μας οδηγούν ολοένα και πιο γρήγορα στο μέλλον.

Σας ευχαριστώ».

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *