Τους ισχυρούς οικονομικούς και εμπορικούς δεσμούς Ελλάδας – Κίνας, τους λόγους για τους οποίους η χώρα μας αγκάλιασε την κινεζική πρωτοβουλία «Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος» (Belt and Road, BRI), αλλά και τα αποτελέσματα της μέχρι τώρα ελληνοκινεζικής συνεργασίας, αναδεικνύει με άρθρο του στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική» ο υφυπουργός Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια Κώστας Φραγκογιάννης.
Με αφορμή την παρουσία του στη Σαγκάη για την υποστήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων που συμμετείχαν στη Διεθνή Εμπορική Έκθεση της Κίνας China International Imports Expo-CIIE 23, ο κ. Φραγκογιάννης, επισήμανε τη σπουδαιότητα της οικονομικής διπλωματίας, τονίζοντας κατ’ αρχάς ότι η συνεργασία στο Ancient Civilizations Forum, σηματοδοτεί την ευθύνη, ως δύο λαοί με μεγάλη παγκόσμια κληρονομιά, για την μετατροπή του πολιτισμού σε πηγή ήπιας δύναμης και θεμελιώδες εργαλείο διπλωματίας.
Σε αυτό το πνεύμα, όπως λέει, αγκαλιάσαμε ως Ελλάδα με ενθουσιασμό την αρχική σύλληψη της κινεζικής πρωτοβουλίας, BRI, και είναι γεγονός ότι με την ένταξή μας οι διμερείς οικονομικές μας σχέσεις ενισχύθηκαν και δημιουργήθηκαν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης εμπορικών συνδέσεων.
Φέρνει δε ως παράδειγμα την κινεζική επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά, το οποίο έχει γίνει «ένας από τους μεγαλύτερους διαμετακομιστικούς λιμένες εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο και ο 5ος μεγαλύτερος της Ευρώπης» που «πέραν της συμβολής του στην ελληνική οικονομία, είναι και η συμβολή του στη σταθερότητα της περιφερειακής και παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας».
Ιδιαίτερη έμφαση δίνει ο κ. Φραγκογιάννης στην «ουσιαστική», «συνολική συνεργασία μας με την Κίνα στον τομέα της ναυτιλίας, με όρους οικονομικούς όσο και στρατηγικούς». Σε αυτό το σημείο επισημαίνει ότι «την τελευταία δεκαετία, τα μισά από τα ελληνικά νεότευκτα πλοία ναυπηγήθηκαν στην Κίνα, ενώ αυτή τη στιγμή Ελλάδα και Κίνα συνιστούν τις δύο ηγέτιδες δυνάμεις παγκοσμίως, όσον αφορά τους εμπορικούς τους στόλους. Επιπλέον, έχουν προχωρήσει διαπραγματεύσεις, ώστε οι ελληνικές κατασκευάστριες εταιρίες ναυτιλιακού εξοπλισμού να συμπεριληφθούν στους βασικούς προμηθευτές υλικών των κινεζικών ναυπηγείων».
Αναφερόμενος στα μεγάλα περιθώρια ενίσχυσης, κυρίως προς την κατεύθυνση της εξισορρόπησης του εμπορικού ισοζυγίου, της οικονομικής συνεργασίας μας με την Κίνα, τονίζει ότι προς αυτή την κατεύθυνση ήταν και «η παρουσία μας στη Διεθνή Εμπορική Έκθεση της Σαγκάης. Με το κλαδικό μας περίπτερο στον τομέα των τροφίμων, επιδιώξαμε την ενίσχυση της διείσδυσης των ελληνικών αγροτοδιατροφικών προϊόντων υψηλής ποιότητας στην κινεζική αγορά».
«Περαιτέρω» προσθέτει «στο εθνικό μας περίπτερο, το οποίο επιμελήθηκε η Enterprise Greece, παρουσιάσαμε στο διεθνές κοινό της Έκθεσης τις επενδυτικές ευκαιρίες που προσφέρονται στην Ελλάδα, όχι μόνο στη ναυτιλία, τις υποδομές, την εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και στον ενεργειακό τομέα, σε ανανεώσιμες και εναλλακτικές πηγές, στον τουρισμό, τη γεωργία, την υψηλή τεχνολογία».
Τέλος, αναφερόμενος στην στρατηγική της κυβέρνησης για την υπεράσπιση των εθνικών μας συμφερόντων, είπε ότι είναι μια «πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική που αξιολογεί τις εκάστοτε γεωπολιτικές εξελίξεις και αξιοποιεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας. Και συγκεκριμένα, την κληρονομιά της ως κοιτίδας πολιτισμού και δημοκρατίας, τον παραδοσιακό της ρόλο ως γέφυρας μεταξύ Ανατολής και Δύσης αλλά και το σύγχρονο ρόλο της ως αξιόπιστου εταίρου και ως πυλώνα πολιτικής σταθερότητας και οικονομικής ευημερίας στην ευαίσθητη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου».