Το φράγμα Τσικνιά είναι το τρίτο μεγάλο έργο διαχείρισης υδάτινων πόρων που συμβασιοποιείται τις τελευταίες εβδομάδες, δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την υπογραφή της σύμβασης «Κατασκευή Φράγματος Τσικνιά, Ν. Λέσβου, Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Νερού και Δικτύων», που πραγματοποιήθηκε, σήμερα, στο Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου.
Παρόντες στην τελετή υπογραφής της Σύμβασης ήταν ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Κωνσταντίνος Μαγουλάς, οι βουλευτές Λέσβου της Νέας Δημοκρατίας Χαράλαμπος Αθανασίου και του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Παναγιώτης Παρασκευαΐδης, ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Κώστας Μουτζούρης, οι Δήμαρχοι Μυτιλήνης Παναγιώτης Χριστόφας και Δυτικής Λέσβου Ταξιάρχης Βέρρος, καθώς και ο Γενικός Διευθυντής Υδραυλικών, Λιμενικών και Κτιριακών Υποδομών, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Αντώνης Κοτσώνης.
«Η κατασκευή του Φράγματος Τσικνιά, προϋπολογισμού 113 εκατ. ευρώ, αφορά στην ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς συστήματος υδροδότησης από το φράγμα, με 24.000 κ.μ. την ημέρα πόσιμο νερό», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας, προσθέτοντας ότι το έργο εκτιμάται πως θα εξυπηρετεί περίπου 100.000 κατοίκους.
«Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει περάσει από τη θεωρία στην πράξη, όσον αφορά στην αξιοποίηση του υδάτινου πλούτου της πατρίδας μας», σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας, συμπληρώνοντας ότι το φράγμα Τσικνιά είναι το τρίτο μεγάλο έργο διαχείρισης υδάτινων πόρων που συμβασιοποιείται τις τελευταίες εβδομάδες, μετά τα εγγειοβελτιωτικά έργα Αμβρακίας – Αμφιλοχίας και Βάλτου και το νέο δίκτυο ύδρευσης από την Άρτα μέχρι τη Λευκάδα.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι το φράγμα κρίθηκε αναγκαίο για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων προβλημάτων, όπως η επάρκεια σε περιόδους αιχμής σε τουριστικές περιοχές, όπως στη Μυτιλήνη, την Αγία Παρασκευή και την Καλλονή, ενώ στα οφέλη του συγκαταλέγεται η αντιπλημμυρική προστασία πεδινών περιοχών της πεδιάδας Καλλονής.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο κ. Σταϊκούρας δήλωσε:
«Είναι η δεύτερη φορά που ερχόμαστε φέτος στη Μυτιλήνη για ένα μεγάλο έργο. Υπενθυμίζω ότι στις 19 Απριλίου πραγματοποιήθηκε η τελετή παράδοσης του οδικού άξονα Καλλονή – Σίγρι, έργο κομβικό για την ανάπτυξη σημαντικού τμήματος της Λέσβου, μαζί με την ολοκλήρωση του λιμένα Σιγρίου.
Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, αποδεικνύει, έτσι, τη σημασία που προσδίδει στην περιφερειακή ανάπτυξη, αλλά επιδεικνύει και ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Περιφέρεια του Βορείου Αιγαίου και τη Λέσβο».
Στο πλαίσιο της δικής του τοποθέτησης, Ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος δήλωσε:
«Σήμερα υπογράφουμε τη σύμβαση για την κατασκευή ενός εμβληματικού έργου για την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και συγκεκριμένα, για το νησί της Λέσβου.
Το φράγμα Τσικνιά αφορά στο βασικότερο αγαθό για όλους μας, το νερό, το οποίο πλέον έχει αρχίζει να λιγοστεύει στα νησιά μας. Η νέα αυτή πραγματικότητα δυσκολεύει την καθημερινότητα των μόνιμων κατοίκων, αλλά και των τουριστών που επισκέπτονται το νησί.
Αποτελεί πολιτική δέσμευση του ίδιου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να εξασφαλίσουμε για τους νησιώτες το πολύτιμο αυτό αγαθό. Για τον λόγο αυτό άλλωστε και το συγκεκριμένο έργο θα καλυφθεί με δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Το φράγμα Τσικνιά έρχεται να ολοκληρώσει ένα αυτοτελές και λειτουργικά ανεξάρτητο σύστημα για την υδροδότηση της πόλης της Μυτιλήνης και τους οικισμούς της Καλλονής και της Αγίας Παρασκευής, με 24.000 κυβικά μέτρα/ ημέρα πόσιμο νερό.
Στόχος μας είναι να βελτιώσουμε την ποιότητα του υπογείου νερού που χρησιμοποιείται για ύδρευση και άρδευση και να επιλύσουμε τα προβλήματα υφαλμύρωσης του νερού.
Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βασικός μας στόχος είναι η βελτίωση του επιπέδου ζωής των πολιτών και για τη Λέσβο, αυτό μεταφράζεται σε εξασφάλιση της κάλυψης των αναγκών σε νερό ύδρευσης παρέχοντας εξαιρετικής ποιότητας νερό ακόμη και σε περιόδους ξηρασίας και λειψυδρίας».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα
Είμαστε σε έναν εξαιρετικό χώρο, που συνδυάζει τη βιομηχανική αρχιτεκτονική με την ανάδειξη της σπουδαίας ελαιοπαραγωγικής ιστορίας της Λέσβου.
Και ο σκοπός της παρουσίας μας, εδώ, είναι η υπογραφή της Σύμβασης κατασκευής του Φράγματος Τσικνιά.
Ένα έργο που συνδυάζει, επίσης, τις δυνατότητες που προσφέρει η Μηχανική για να εξασφαλίσουμε το πολυτιμότερο φυσικό αγαθό, το νερό.
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων έχει αναχθεί, πλέον, σε μείζων ζήτημα.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει αναλάβει σημαίνοντα ρόλο σε αυτή την προσπάθεια, υλοποιώντας μεγάλα και πολλά μικρότερα έργα σε όλη την Επικράτεια, με αντικείμενο την αξιοποίηση και την ορθολογική χρήση του νερού.
Το φράγμα Τσικνιά είναι το τρίτο μεγάλο έργο διαχείρισης υδάτινων πόρων που συμβασιοποιείται τις τελευταίες εβδομάδες, μετά τα εγγειοβελτιωτικά έργα Αμβρακίας – Αμφιλοχίας και Βάλτου, την προηγούμενη Πέμπτη, και το νέο δίκτυο ύδρευσης από την Άρτα μέχρι τη Λευκάδα, που υπογράψαμε στις 5 Ιουλίου.
Έργα υψηλού προϋπολογισμού, που καταδεικνύουν ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει περάσει από τη θεωρία στην πράξη, όσον αφορά στην αξιοποίηση του υδάτινου πλούτου της πατρίδας μας.
Κυρίες και κύριοι,
Η κατασκευή του Φράγματος Τσικνιά, προϋπολογισμού 113 εκατ. ευρώ, αφορά στην ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς συστήματος υδροδότησης από το φράγμα, με 24.000 κ.μ. την ημέρα πόσιμο νερό.
Το φράγμα κρίθηκε αναγκαίο για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων προβλημάτων:
– Επάρκεια σε περιόδους αιχμής σε τουριστικές περιοχές, όπως στη Μυτιλήνη, την Αγία Παρασκευή και την Καλλονή.
– Απώλεια νερού στο υδροδοτικό σύστημα.
– Εξάντληση των υφιστάμενων πηγών υδροδότησης.
– Υποβάθμιση του υπόγειου υδροφόρου από την υπεράντληση για να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες.
Εκτιμάται πως το έργο θα εξυπηρετεί περίπου 100.000 κατοίκους, ενώ στα οφέλη του συγκαταλέγονται:
– Η εξασφάλιση επαρκούς και υψηλής ποιότητας νερού ύδρευσης, με δυνατότητα ταμίευσης σε περιόδους ξηρασίας και λειψυδρίας.
– Η αναβάθμιση των υποδομών ύδρευσης του νησιού.
– Η προστασία των υπογείων υδάτων από υπερεκμετάλλευση.
– Η παροχή νερού για χρήση άρδευσης, με πρόσθετα έργα.
– Η δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης των έργων για την ενίσχυση της ύδρευσης σε άλλες περιοχές της Λέσβου.
– Τέλος, πολύ σημαντικό, η αντιπλημμυρική προστασία πεδινών περιοχών της πεδιάδας Καλλονής.
Η προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι 60 μήνες από σήμερα, τρία έτη κατασκευαστικές εργασίες, ενάμιση έτος μέγιστη διάρκεια πλήρωσης του φράγματος και έξι μήνες δοκιμαστική λειτουργία.
Μετά τη λήξη της δοκιμαστικής λειτουργίας, ο Ανάδοχος θα συντηρεί και θα λειτουργεί το έργο για δύο χρόνια.
Εξασφαλίζεται, δηλαδή, όχι μόνο η περάτωση, αλλά και η ορθή λειτουργία και συντήρηση του έργου.
Είμαι σίγουρος ότι η Ανάδοχος Εταιρεία «ΆΚΤΩΡ» θα παραδώσει έγκαιρα, ένα ακόμη ποιοτικό έργο.
Είναι η δεύτερη φορά που ερχόμαστε φέτος στη Μυτιλήνη για ένα μεγάλο έργο. Υπενθυμίζω ότι στις 19 Απριλίου πραγματοποιήθηκε η τελετή παράδοσης του οδικού άξονα Καλλονή – Σίγρι, έργο κομβικό για την ανάπτυξη σημαντικού τμήματος της Λέσβου, μαζί με την ολοκλήρωση του λιμένα Σιγρίου.
Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, αποδεικνύει, έτσι, τη σημασία που προσδίδει στην περιφερειακή ανάπτυξη, αλλά επιδεικνύει και ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Περιφέρεια του Βορείου Αιγαίου και τη Λέσβο.
Με τη σημερινή ευκαιρία, επιτρέψτε μου να επαναλάβω ότι με την ίδια σπουδή, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε, μεθοδικά και εντατικά, ώστε να δημιουργούμε υποδομές που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των συμπολιτών μας, υποστηρίζουν την περιφερειακή ανάπτυξη και, εν τέλει, ειδικά όταν αφορούν τη νησιωτική Ελλάδα, ισχυροποιούν την πατρίδα μας.