Υπεγράφη σήμερα, στο Μέγαρο Μαξίμου η συμφωνία συνεργασίας για τη μεταφορά τεχνογνωσίας σε θέματα σιδηροδρόμων μεταξύ του Έλληνα υπουργού Επικρατείας Γιώργου Γεραπετρίτη, αρμόδιου για θέματα μεταφορών, με τον Γάλλο υπουργό Μεταφορών Κλεμάν Μπον.
Η εν λόγω συμφωνία θα εξειδικευτεί στη συνέχεια με ειδικότερες συμφωνίες μεταξύ των αρμοδίων φορέων, ιδίως της Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) και του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ).
Η σημερινή συμφωνία κατατείνει:
-στην πρόληψη σιδηροδρομικών ατυχημάτων,
-στη ρύθμιση ζητημάτων ευθύνης των σιδηροδρομικών φορέων,
-στην οργάνωση και επίβλεψη σιδηροδρομικών μεταφορών στον τομέα της ασφάλειας,
-στην εκπαίδευση και επιμόρφωση του προσωπικού,
-στην οργάνωση κέντρων ελέγχου σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, και
-στην οργάνωση επιτροπών και την καθιέρωση διαδικασιών για τη διερεύνηση σιδηροδρομικών δυστυχημάτων.
Ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης στην εισαγωγική τοποθέτηση αναφέρθηκε αρχικά στην μακραίωνη φιλία και συνεργασία των δυο χωρών. Μίλησε για τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών επισημαίνοντας ότι είναι αμετακίνητη η θέση της ελληνικής κυβέρνησης να διερευνηθούν τα αίτια και οι συνθήκες του δυστυχήματος μέχρι τέλους.
«Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζεται με ταχείς ρυθμούς η δικαστική έρευνα, ενώ πριν από μερικές εβδομάδες κατατέθηκε διοικητικό Πόρισμα από ad hoc ανεξάρτητη Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που ανέδειξε διεξοδικά τα ανθρώπινα λάθη αλλά και τις συστημικές πλημμέλειες του ελληνικού σιδηροδρόμου, πολλές εκ των οποίων έχουν διαχρονικό χαρακτήρα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός ενώ μίλησε και για την «ασφαλή επανεκκίνηση του ελληνικού σιδηροδρόμου».
Η εισαγωγική τοποθέτηση του υπουργού Επικρατείας:
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Αγαπητέ Clement,
Είναι μεγάλη η χαρά και η τιμή να σας υποδεχόμαστε σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου, την έδρα της ελληνικής κυβέρνησης, και να επισφραγίζουμε για μια ακόμη φορά τη μακραίωνη φιλία και συνεργασία που οι χώρες μας διατηρούν σε επίπεδο, μεταξύ άλλων, ιστορικό, πολιτισμικό, αξιακό και στρατηγικό.
Στην αντιμετώπιση δε των προκλήσεων, είχαμε διαχρονικά κοινή κατανόηση και στενή συνεργασία, πρακτική που επιβεβαιώθηκε και στην πολύ πρόσφατη ιστορία μας με την αντιμετώπιση, με τρόπο κοινό, των προκλήσεων που δημιουργήθηκαν από τις σύγχρονες κρίσεις στην υγεία, στην ενέργεια, στα διεθνή γεωπολιτικά γεγονότα αλλά και στα εθνικά μας θέματα.
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, την 28η Φεβρουαρίου, ήταν μια πρωτοφανής εθνική τραγωδία η οποία μας σημάδεψε όλους. Και ακριβώς λόγω του μεγέθους της τραγωδίας αυτής, του άδικου χαμού 57 συνανθρώπων μας, η οδύνη εξακολουθεί να μας βαραίνει όλους.
Η αμετακίνητη θέση της ελληνικής κυβέρνησης είναι να διερευνηθούν τα αίτια και οι συνθήκες του δυστυχήματος μέχρι τέλους. Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζεται με ταχείς ρυθμούς η δικαστική έρευνα, ενώ πριν από μερικές εβδομάδες κατατέθηκε διοικητικό Πόρισμα από ad hoc ανεξάρτητη Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που ανέδειξε διεξοδικά τα ανθρώπινα λάθη αλλά και τις συστημικές πλημμέλειες του ελληνικού σιδηροδρόμου, πολλές εκ των οποίων έχουν διαχρονικό χαρακτήρα. Ήδη έχουμε προχωρήσει στην επανεκκίνηση της λειτουργίας του σιδηροδρόμου με αναβαθμισμένο επίπεδο ασφάλειας ενώ μεριμνούμε ώστε τα νέα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα να ολοκληρωθούν έγκαιρα. Στον στόχο αυτό συμβάλουν ενεργά και γαλλικές εταιρείες που έχουν αναλάβει σημαντικό μέρος της αναβάθμισης αυτής.
Ωστόσο, η ουσιαστική και ποιοτική αναβάθμιση της λειτουργικότητας και της ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρόμου απαιτεί τακτική επαναξιολόγηση και προσαρμογή με βάση τα δεδομένα της εκάστοτε εποχής. Για τον σκοπό αυτό είναι αναγκαίο να εφαρμόζονται καλές διεθνείς πρακτικές με τη μεταφορά τεχνογνωσίας αλλά και ανθρώπινου δυναμικού. Στο πλαίσιο αυτό, το γαλλικό υπουργείο μεταφορών με την εμπειρία του και ο γαλλικός σιδηρόδρομος με το υψηλό διεθνές κύρος του και την εξειδίκευσή του μας είναι πολύτιμοι αρωγοί.
Μετά από τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν ο Γάλλος Πρόεδρος και ο Έλληνας πρωθυπουργός, συναντηθήκαμε, κύριε Υπουργέ, στις αρχές του περασμένου μήνα και είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε τρόπους ουσιαστικής συνεργασίας.
Σήμερα, μετά από δημιουργική προετοιμασία, βρισκόμαστε στην εξαιρετικά ευχάριστη θέση να υπογράφουμε συμφωνία συνεργασίας μεταξύ των δύο υπουργείων, η οποία θα εξειδικευτεί στη συνέχεια με ειδικότερες συμφωνίες μεταξύ των αρμοδίων φορέων, ιδίως της Société nationale des chemins de fer français (SNCF) και του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ).
H σημερινή μας συμφωνία κατατείνει:
* στην πρόληψη σιδηροδρομικών ατυχημάτων,
* στη ρύθμιση ζητημάτων ευθύνης των σιδηροδρομικών φορέων,
* στην οργάνωση και επίβλεψη σιδηροδρομικών μεταφορών στον τομέα της ασφάλειας,
* στην εκπαίδευση και επιμόρφωση του προσωπικού,
* στην οργάνωση κέντρων ελέγχου σιδηροδρομικής κυκλοφορίας
* και στην οργάνωση επιτροπών και την καθιέρωση διαδικασιών για τη διερεύνηση σιδηροδρομικών δυστυχημάτων.
Με την ελπίδα η συμφωνία αυτή να αποτελέσει την αρχή μιας μακράς και ωφέλιμης συνεργασίας που θα βελτιώσει το επίπεδο των σιδηροδρομικών μεταφορών, σας ευχαριστώ θερμά κύριε Υπουργέ, καθώς και όλα τα μέλη της γαλλικής αντιπροσωπείας.
Μια σκέψη για “Υπογραφή συμφωνίας Γεραπετρίτη – Μπον για τη μεταφορά τεχνογνωσίας σε θέματα σιδηροδρόμων: «Θα διερευνηθούν μέχρι τέλους τα αίτια του δυστυχήματος στα Τέμπη»”
Ας μας δώσουν τα φώτα τους μπας και…