Η τραγωδία στα Τέμπη συνεχίζει να πληγώνει τις καρδιές όλων στην Ελλάδα και να συγκλονίζει τους πάντες και το «γιατί» συνεχίζει να βρίσκεται στα χείλη όλων.
Το «Βήμα της Κυριακής» παρουσίασε σε ένα αποκαλυπτικό ρεπορτάζ τα τραγικά λάθη που έγιναν και οδήγησαν στο μοιραίο σιδηροδρομικό δυστύχημα, που κόστισε άδικα τη ζωή σε 57 συνανθρώπους μας.
Το κεντρικό πρόσωπο και εκείνο με τα πιο μοιραία λάθη είναι ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας. Δεν άλλαξε το μοιραίο κλειδί 118 και έβαλε την επιβατηγή αμαξοστοιχία στην γραμμή του εμπορικού τρένου, δεν μπόρεσε να προχωρήσει σε ηλεκτρονική χάραξη της πορείας του Intercity 62 κάτγι που θα εντόπιζε την αμαξοστοιχία στη λάθος γραμμή.
Ο μηχανοδηγός του επιβατικού τρένου φαίνεται ότι είχε πρόβλημα συνεννόησης με τον σταθμάρχη, αλλά δεν επικοινώνησε με τον συντονιστή μηχανοδηγό στα γραφεία της HELLENIC TRAIN που διέθετε πίνακα με ηλεκτρονικό σύστημα γεωεντοπισμού τρένων και θα τον πληροφορούσε πως υπάρχει στην ίδια γραμμή η εμπορευματική αμαξοστοιχία.
«Εάν ένας δεν εφαρμόσει τον κανονισμό κυκλοφορίας των τρένων, δε γίνεται ζημιά. Από τον δεύτερο και τον τρίτο γίνεται ζημιά», είπε στο MEGA συνταξιούχος μηχανοδηγός με τεράστια εμπειρία. Σύμφωνα με τον ίδιο, τρεις άνθρωποι θα μπορούσαν να διορθώσουν τα λάθη του σταθμάρχη: Ο μηχανοδηγός, ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας και ο κλειδούχος.
Το άλλο μοιραίο λάθος που έκανε ο μηχανοδηγός, είναι ότι δεν «έκανε εκφώνηση λέγοντας ότι αναχωρεί η αμαξοστοιχία 62 από τη Λάρισα με προορισμό τους Νέους Πόρους. Ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας έπρεπε να τραβήξει την αυτόματη πέδη ώστε να σταματήσει η αμαξοστοιχία διότι πηγαίνανε σε αντίθετο ρεύμα».
«Και ο κλειδούχος όμως δεν είναι άμοιρος ευθυνών, είναι δεξί χέρι του σταθμάρχη. Έπρεπε ο ίδιος να φωνάξει το τρένο αν δεν προλάβαινε να συνεννοηθεί με τον σταθμάρχη, και έτσι δε θα γινόταν τίποτα».
Η απουσία τηλεδιοίκησης από όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο ήταν άλλος ένας από τους λόγους που έφεραν την τραγωδία. Η Αρχή Διαφάνειας είχε προειδοποιήσει από τον Οκτώβριο του 2021 για την εγκατάλειψη του συστήματος τηλεδιοίκησης του σιδηροδρόμου, αλλά ουδείς την άκουσε…
Όπως αναφέρεται σε έγγραφο προς τον υπουργό Μεταφορών, από το 2015 ως το 2017 υπήρχε χαμηλή πρόοδος στην υλοποίηση του έργου εξαιτίας του αναδόχου, και στη συνέχεια, από το 2017 ως το 2021, υπήρξαν επίσης καθυστερήσεις με υπαιτιότητα της ΕΡΓΟΣΕ που αποζημιώνει μάλιστα για αυτές, παρανόμως, τον ανάδοχο.
Οι εργαζομένων είχαν προειδοποιήσει για τα θέματα ασφαλείας. Ταυτόχρονα, μηχανοδηγοί και σταθμάρχης, είχαν εντοπίσει τα κενά ασφαλείας για τα οποία είχαν συνταχθεί δύο τηλεγραφήματα πριν από 4 μήνες:
31 Οκτωβρίου 2022: «Σας γνωρίζουμε ότι όλα τα φωτοσήματα (είσοδος – έξοδος) στους Νέους Πόρους είναι τελείως σβηστά, με αποτέλεσμα την έντονη διαμαρτυρία των μηχανοδηγών».
Ακολούθησε ίδιο τηλεγράφημα στις 16 Νοεμβρίου με αριθμό 90, στο οποίο ο σταθμάρχης που το είχε συντάξει έλεγε ακριβώς τα ίδια πράγματα και ενημέρωνε και πάλι τους υπευθύνους για τη μη λειτουργία των φωτοσημάτων.
Κάθε κρίκος λοιπόν, της αλυσίδας της ασφάλειας των σιδηροδρόμων ήταν… σπασμένος και αν ένας ήταν γερός ίσως να μην γραφόταν αυτή η μαύρη σελίδα με την απώλεια των 57 αθώων ψυχών.