Στην αγορά 15 τρένων υδρογόνου, ύψους 195 εκατ. ευρώ, προχωρεί η ΓΑΙΑΟΣΕ εντός του 2022. Tο 60% της χρηματοδότησης θα προέλθει από το ελληνικό Δημόσιο και το 40% από ευρωπαϊκούς πόρους. Παράλληλα, εντός του Ιανουαρίου υπογράφεται η σύμβαση για τις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές (ΥΔΥ) με την οποία το συνολικό όφελος του ελληνικού Δημοσίου αναμένεται να αγγίξει το 1 δισ. ευρώ.
Τα παραπάνω περιγράφονται σε νομοσχέδιο, με επισπεύδον το υπουργείο Υγείας, που κατατέθηκε αργά προχθές το βράδυ, περιλαμβάνοντας τέσσερις διατάξεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Το κόστος κάθε τρένου υδρογόνου υπολογίζεται σε 12-13 εκατ. ευρώ και η συνολική αγορά θα χρηματοδοτηθεί περίπου κατά 60% από τη ΓΑΙΑΟΣΕ και 40% από την Ε.Ε.
Το πλάνο αγοράς τρένων υδρογόνου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ξεδιπλώθηκε εν μέρει και κατά τη διάρκεια ημερίδας που διοργάνωσε το Ελληνογαλλικό Εμπορικό Επιμελητήριο. Από το βήμα του συνεδρίου εκπρόσωπος της εταιρείας Alstom αναφέρθηκε στα τρένα με την τεχνολογία υδρογόνου.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το σχέδιο αυτό έχει ξεκινήσει να συζητείται από το καλοκαίρι και όπως όλα δείχνουν παίρνει σάρκα και οστά.
Με την οριστικοποίηση του πλάνου, θα αποφασιστεί ανάλογα με τη διαθεσιμότητα της αγοράς πώς θα προχωρήσει η διαδικασία της προμήθειας αυτών των προηγμένων τρένων μέσα στο 2022. Η παραγγελία τους, σύμφωνα με αυτό το χρονοδιάγραμμα, θα διαρκέσει από 2 έως 4 χρόνια. Δηλαδή, μπορεί υπό προϋποθέσεις τα πρώτα τρένα να φτάσουν στην Ελλάδα το 2024. Στόχος είναι να μισθωθούν από τη ΓΑΙΑΟΣΕ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και μαζί με τα τρένα που θα δρομολογηθούν από τις αρχές του 2022 να δημιουργήσουν έναν σύγχρονο στόλο.
Η τεχνολογία των τρένων υδρογόνου είναι σε αρκετά πρώιμο στάδιο σε παγκόσμιο επίπεδο. Σήμερα στην Ευρώπη τρένα υδρογόνου έχουν δρομολογηθεί σε δύο γραμμές, σε Γερμανία και Γαλλία. Πρόκειται για τα βραβευμένα Alstom Coradia iLint, τα οποία εκτελούν δρομολόγια σε περιφερειακά δίκτυα των δύο χωρών. Πιο πρόσφατο μοντέλο είναι το Alstom Coradia Polyvalent.
Η σύμβαση ΥΔΥ
Εν τω μεταξύ, σύντομα υπογράφεται η νέα, πολυετής σύμβαση Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ). Σήμερα οι Υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (δηλαδή τα αποκαλούμενα «άγονα δρομολόγια») καθορίζονται από τη συμφωνία που υπογράφηκε στις 17.12.2015 και παρατάθηκε κατά ένα έτος με τον 3891/2010. Η σύμβαση είχε συναφθεί μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ πριν από την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, το 2017.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ξεκινήσει τις διαπραγματεύσεις για την υπογραφή της νέας σύμβασης, σκοπός της οποίας θα αποτελεί η εξασφάλιση προσφοράς υπηρεσιών που θα είναι -μεταξύ άλλων- πολυπληθέστερες, ασφαλέστερες, υψηλότερης ποιότητας ή λιγότερο δαπανηρές, από εκείνες που θα μπορούσαν να προσφέρουν από μόνες τους οι δυνάμεις της αγοράς.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, η προτεινόμενη νέα σύμβαση, μάλιστα, θα εισαγάγει για πρώτη φορά πρόβλεψη ουσιαστικών επενδύσεων στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές, ενώ τροποποιεί τον μηχανισμό αποζημίωσης δίνοντας έμφαση στην αποτελεσματικότητα, παρέχοντας κίνητρα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.