Αυτό το Σαββατοκύριακο θα πραγματοποιηθεί ο 70ος αγώνας που μετράει για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών Formula 1 (από το 1950).
Στην πραγματικότητα, υπήρξαν έντεκα αγώνες νωρίτερα, δέκα πριν την καθιέρωση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος ως την κορυφαία κατηγορία αγώνων και ένας το 1952, όταν το Grand Prix διεξήχθη με σπορ αγωνιστικά αυτοκίνητα με καλυμμένους τροχούς.
Φέτος το μεγάλο ερώτημα όλων είναι αν ο Charles Leclerc καταφέρει να πετύχει τη νίκη. Ο Μονεγάσκος έχει καταφέρει να πετύχει δύο φορές την pole position αλλά δεν έχει κερδίσει ποτέ τον αγώνα στις έξι εκκινήσεις του στο Πριγκιπάτο.
Όπως πάντα, η επιλογή της Pirelli για τα σλικ ελαστικά στο Μονακό είναι οι πιο μαλακές διαθέσιμες γόμες της γκάμας: Η C3 θα είναι η σκληρή γόμα, η C4 θα είναι η μεσαία γόμα και η C5 η μαλακή γόμα.
Όπως συμβαίνει γενικά όταν χρησιμοποιούνται δημόσιοι δρόμοι, η διαδρομή έχει ιδιαίτερα λεία επιφάνεια, αφού είναι ανοικτή στην κυκλοφορία. Οπότε τα ελαστικά πρέπει να παρέχουν όσο το δυνατόν περισσότερη πρόσφυση. Στο Μονακό, τα ελαστικά υπόκεινται σε ασυνήθιστα χαμηλές φορτίσεις καθώς η μέση ωριαία ταχύτητα στη διαδρομή των 3.337m είναι πολύ χαμηλή. Ωστόσο, αυτό το χαμηλό επίπεδο πίεσης, εξισορροπείται από το γεγονός ότι, με 78 γύρους αγώνα την Κυριακή, κάθε φαινόμενο που μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά των ελαστικών, εμφανίζεται πολύ πιο συχνά από συνήθως, ειδικά όσον αφορά στα επίπεδα ενέργειας που αναπτύσσονται όπου απαιτείται ελκτική πρόσφυση.
Ένας άλλος παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη σχετικά με τα ελαστικά, είναι η τοπική παραμόρφωση λόγω υπερθέρμανσης, ειδικά τις πρώτες δύο ημέρες του Grand Prix, θα μπορούσε να αποδειχθεί ένα δυσάρεστο πρόβλημα.
Σε μια διαδρομή όπου το περιθώριο λάθους είναι πρακτικά ανύπαρκτο, ένας παράγοντας που επηρεάζει το πόσο γρήγορα βελτιώνονται οι χρόνοι γύρων ενός οδηγού, είναι η αυτοπεποίθηση που αποκτά σταδιακά, ανεξάρτητα από το πόσο καλά γνωρίζει τη διαδρομή, ενόσω αντιμετωπίζει τις 19 στροφές και όλους τους άλλους κινδύνους, που αυτή εγκυμονεί.
Day in the life, @LewisHamilton style with @SAP 👏
Find out how we're bringing out our best together 👇
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) May 21, 2024
Ο οδηγός πρέπει να πιέσει για να βρει τις καλύτερες γραμμές, πλησιάζοντας όλο και πιο κοντά στα προστατευτικά, συχνά αγγίζοντάς τα, με το πλάι των ελαστικών. Η πρόκληση είναι να το πετύχει χωρίς να σπάσει τίποτα στο μονοθέσιο, αυτό είναι το κλειδί για την εξασφάλιση μιας καλής θέσης εκκίνησης, απαραίτητη σε έναν αγώνα όπου οι προσπεράσεις είναι σχεδόν αδύνατες, ακόμη και όταν υπάρχει διαφορά επιδόσεων μεταξύ των μονοθεσίων που μπορεί να ανέρχεται σε δευτερόλεπτα ανά γύρο.
Οι κατατακτήριες δοκιμές θα είναι ακόμα πιο κρίσιμες, καθώς φέτος έχουμε δει πως η σειρά με την οποία τα μονοθέσια, παρατάσσονται στην εκκίνηση, κρίνεται στα χιλιοστά του δευτερολέπτου. Σε μια διαδρομή σαν αυτή, η εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας είναι σχεδόν αναπόφευκτη, τα στατιστικά του παρελθόντος, την τοποθετούν στο 77% κατά μέσο όρο, σχεδόν δύο φορές ανά αγώνα. Παρόλα αυτά ο αγώνας πέρυσι κύλησε ομαλά χωρίς διακοπές από αυτοκίνητο ασφαλείας. Υπάρχει ουσιαστικά μόνο μία επιλογή στρατηγικής και αυτή είναι η μια αλλαγή ελαστικών όσο πιο αργά γίνεται, για να επωφεληθεί κανείς από τυχόν παρουσία του αυτοκινήτου ασφαλείας, ελαχιστοποιώντας έτσι τον χαμένο χρόνο στα pits.
Το Grand Prix του Μονακό με αριθμούς
- 70η διοργάνωση. Από το 1955 ο αγώνας ήταν πάντα μέσα στο ημερολόγιο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος (εκτός από το 2020 λόγω Covid)
- 55 φορές έχει ανέβει στο podium η ομάδα της Ferrari
- 50 km/h αυτή είναι η ταχύτητα διέλευσης σε κάποιες από τις στροφές
- 36 Τα προσπεράσματα που έγιναν πέρυσι
- 30% του γύρου τα μονοθέσια κινούνται με τέρμα γκάζι
- 30η επέτειος του θανάτου του Ayrton Senna αυτό το μήνα. Η McLaren στο Μονακό έχει βάψει τα μονοθέσιά της στο χρώμα του κράνους του Βραζιλιάνου.