Αναζητώντας νέους πόρους ενόψει της παρουσίασης του προϋπολογισμού, η βρετανική κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να επιβάλει έναν φόρο στα ηλεκτρικά οχήματα. Στόχος της είναι να χρηματοδοτούνται τα έργα στο οδικό δίκτυο από όλους τους οδηγούς και όχι μόνο από όσους χρησιμοποιούν ντιζελοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα.
«Ο φόρος καυσίμων αφορά τη βενζίνη και το ντίζελ, αλλά δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θέλουμε ένα πιο ισορροπημένο σύστημα για όλους τους οδηγούς», εξήγησε εκπρόσωπος της κυβέρνησης στο Γαλλικό Πρακτορείο. «Είναι δίκαιο να αναζητήσουμε ένα φορολογικό σύστημα με το οποίο θα χρηματοδοτούνται από όλους εξίσου οι δρόμοι, οι υποδομές και οι δημόσιες υπηρεσίες», πρόσθεσε.
Το σχέδιο για τον «Χιλιομετρικό Φόρο»
Σύμφωνα με την εφημερίδα Daily Telegraph, η υπουργός Οικονομικών, Ρέιτσελ Ριβς, η οποία θα παρουσιάσει τον προϋπολογισμό στις 26 Νοεμβρίου, εξετάζει το ενδεχόμενο επιβολής φόρου ύψους 3 πενών (3,5 λεπτά του ευρώ) για κάθε μίλι (1,6 χλμ.) που διανύει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
- Εφαρμογή: Το μέτρο θα μπορούσε να τεθεί σε εφαρμογή το 2028, έπειτα από δημόσια διαβούλευση.
- Κόστος & Έσοδα: Το μέτρο θα στοίχιζε κατά μέσο όρο 250 στερλίνες ετησίως στους οδηγούς και θα απέφερε 1,8 δισεκ. λίρες ετησίως στις αρχές της επόμενης δεκαετίας.
Αντιδράσεις και Εναλλακτικές
Η SMMT, η ομοσπονδία που εκπροσωπεί τη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία, αντιτίθεται στο σχέδιο: «Η εισαγωγή ενός τόσο σύνθετου και δαπανηρού συστήματος, που θα στόχευε οχήματα τα οποία οι κατασκευαστές ήδη δυσκολεύονται να πουλήσουν, θα ήταν στρατηγικό λάθος», υποστηρίζοντας ότι θα αποθάρρυνε τους καταναλωτές. Σήμερα, περίπου ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα που πωλούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι 100% ηλεκτρικό, κυρίως χάρη στις κρατικές επιχορηγήσεις.
Το βρετανικό Γραφείο με Αρμοδιότητα τον Προϋπολογισμό (OBR) υπολογίζει ότι οι φόροι καυσίμων θα αποφέρουν 24,4 δισεκ. λίρες το 2025-26, δηλαδή το 2% των κρατικών εσόδων.
Ο βρετανικός Τύπος αναφέρει ότι η Ριβς δέχεται ισχυρές πιέσεις για την εξισορρόπηση των δημόσιων οικονομικών. Εκτός από τον χιλιομετρικό φόρο, εξετάζεται επίσης η αύξηση των φόρων εισοδήματος ή του ΦΠΑ, φόροι που οι Εργατικοί είχαν δεσμευτεί να μην αλλάξουν.
Σημειώνεται ότι χώρες όπως η Ισλανδία και η Νέα Ζηλανδία έχουν ήδη εφαρμόσει έναν «χιλιομετρικό φόρο» για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Επιμέλεια: Συντακτική ομάδα
