Τα αρνητικά σχόλια είναι συχνά απαραίτητα για την αξιολόγηση της απόδοσης της εργασίας σας. Ο προϊστάμενός σας μπορεί επίσης να σας μιλήσει οποιαδήποτε στιγμή κατά τη διάρκεια της εργάσιμης ημέρας για να σας επισημάνει λάθη.
Ο τρόπος με τον οποίο ανταποκρίνεστε μπορεί να κάνει τη διαφορά.
Είτε δέχεστε εποικοδομητική κριτική στο σπίτι είτε στη δουλειά, εσείς αποφασίζετε πώς σας επηρεάζει. Η μετατροπή αυτών των αρνητικών σχολίων σε εργαλείο μάθησης απαιτεί προσωπική ικανότητα και ωριμότητα. Ακολουθούν μερικές συμβουλές που πρέπει να λάβετε υπόψη όταν δέχεστε κριτική.
1. Κάντε ένα βήμα πίσω για μερικά δευτερόλεπτα
Όταν κάποιος σας επικρίνει, είναι μια φυσική απάντηση να ξεσπάτε αμέσως με αυτοάμυνα. Μπορεί να συμβεί στο σπίτι ή στη δουλειά, κατά τη διάρκεια μιας αξιολόγησης απόδοσης. Να θυμάστε ότι τα λόγια και οι πράξεις σας είναι πιο αποτελεσματικά όταν κάνετε παύση πριν μιλήσετε.
Αντί να κατακρίνετε το άτομο που σας ασκεί κριτική, προσπαθήστε να το ακούσετε. Πάρτε μια ανάσα και σκεφτείτε τι έχετε ακούσει. Θα σας δώσει αρκετό χρόνο για να απαντήσετε στην κριτική ήρεμα και ορθολογικά.
2. Σκεφτείτε τα αρνητικά σχόλια
Μπορεί να μην καταλαβαίνετε πλήρως μια κριτική που σας κάνει κάποιος επειδή πιέζει πολλά συναισθηματικά… κουμπιά στο μυαλό σας. Συχνά είστε έτοιμοι να μπείτε σε μια έντονη συζήτηση χωρίς να γνωρίζετε τα points και τις προθέσεις του άλλου. Παρόλο που είναι δύσκολο, προσπαθήστε να είστε ενεργός ακροατής.
Αφού ακούσετε τις επικρίσεις και κάνετε μια παύση για προβληματισμό, ζητήστε από το άτομο να διευκρινίσει τις απόψεις του με παραδείγματα. Aν πιστεύει ότι δεν κάνατε την καλύτερη δυνατή προσπάθεια, ρωτήστε τον πώς κατέληξε σε αυτό το συμπέρασμα. Ίσως καταλάβετε γιατί σας επέκριναν και αν είναι εφοδιασμένοι με αντικειμενικά στοιχεία.
3. Αποφύγετε να μπείτε σε αμυντική λειτουργία
Η άμυνα χρησιμεύει ως τρόπος για να προστατεύσετε τον χαρακτήρα και τις ικανότητές σας. Περιλαμβάνει πολύ έντονο συναίσθημα, ιδιαίτερα θυμό. Ωστόσο, ο Δρ. Χέντρικσεν προειδοποιεί ότι μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ για εσάς, εάν είστε αμυντικοί όταν αντιμετωπίζετε αρνητικά σχόλια.
4. Κρατήστε την ψυχραιμία σας όταν λαμβάνετε αρνητικά σχόλια
Πόσες φορές είχατε μια εκρηκτική αντίδραση προς κάποιον και αργότερα το μετανιώσατε; Ένας θυμωμένος, αμυντικός τρόπος αντίδρασης, μπορεί να βλάψει την προσωπική και επαγγελματική σας ζωή. Μπορεί να σας απομακρύνει από τον προϊστάμενό σας, τους συναδέλφους σας ή τον συνεργάτη σας. Τέτοιες εκρήξεις σε κάνουν να φαίνεσαι ανώριμος και ασταθής.
5. Βρείτε το θετικό
Όταν οι άνθρωποι κριτικάρουν τα λόγια, τις πράξεις ή τα επιτεύγματά σας, μπορεί να σας δώσει αυτόματα όραμα. Αν το μόνο που μπορείτε να ακούσετε είναι η αρνητικότητα, αγνοείτε τυχόν θετικά σημεία στη συζήτηση. Οι ψυχολόγοι αποκαλούν αυτό το φαινόμενο μεροληψία αρνητικότητας.
Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Psychological Bulletin από την Amrisha Vaish εξηγεί ότι η αρνητικότητα είναι η τάση σας να επηρεάζεστε από αρνητικά πράγματα περισσότερο από τα θετικά. Ενώ οι ειδικοί της ψυχολογίας πιστεύουν ότι αυτή η προκατάληψη αναπτύσσεται από την παιδική ηλικία μέχρι την ενήλικη, υπάρχουν πολλές πληροφορίες που είναι ακόμα άγνωστες. Προσπαθήστε λοιπόν να βρείτε τα θετικά στοιχεία.
