Η Mazda επέλεξε τη μαγευτική χώρα της φωτιάς και του πάγου, την Ισλανδία για μία ξεχωριστή ξενάγηση με οδηγό το MX-30 e-Skyactiv R-EV, επέλεξε η Mazda
Το ιδιαίτερο σε αυτό το οδοιπορικό είναι πως η Mazda, αρχικά δεν επέλεξε την «κλασική» κυκλική διαδρομή στο Νότιο τμήμα της, αλλά, αντίθετα επελέγη η πιο άγνωστη διαδρομή προς τα διάφορα φιόρδ του Βόρειου τμήματος της χώρας.
Η διαδρομή μήκους περίπου 1.300 χλμ, είναι επιρρεπής στις καιρικές συνθήκες, που ειδικά αυτή την εποχή μεταβάλλονται συνεχώς, με το χιόνι και τον πάγο να εμφανίζεται ανά πάσα στιγμή, μαζί με ισχυρούς ανέμους, ξαφνικές καταιγίδες και ομίχλη.
Στη διαδρομή θα συναντήσετε κοιλάδες από… λάβα, αχανείς εκτάσεις και πεδιάδες, ατμούς ν’ αναβλύζουν από τα έγκατα της γης σε πάρα πολλά σημεία, ενώ σχεδόν πουθενά δεν θα δείτε… συστάδες δέντρων, καθώς τα είχαν απαλλοτριώσει οι Βίκινγκς πριν πολλά χρόνια για την κατασκευή πλοίων.
Αυτό που επίσης δεν θα δείτε, είναι πινακίδα ορίου ταχύτητας, με τιμή μεγαλύτερη των… 90 χλμ/ώρα, καθώς στο οδικό δίκτυο του νησιού, με τις ατέλειωτες ευθείες και την άπλετη ορατότητα, τα 90 χλμ/ώρα είναι η ανώτατη επιτρεπτή ταχύτητα, με την ισλανδική αστυνομία να μην αστειεύεται, καθώς διαθέτει ραντάρ τελευταίας τεχνολογίας.
Η Ισλανδία διαθέτει το «προνόμιο» να βρίσκεται στο σημείο που ενώνονται η ευρασιατική με την βορειομερικανική τεκτονική πλάκα. Εκεί φιλοξενούνται και περίπου… 35 ενεργά ηφαίστεια που μπορούν να εκραγούν ανά πάσα στιγμή, όπως συνέβη και πρόσφατα στην περιοχή του Γκρίνταβικ.
Τα ηφαίστεια δεν είναι άκρως επικίνδυνα μόνο για την Ισλανδία, αλλά και την υπόλοιπη Ευρώπη, καθώς δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια από την έκρηξη του Eyjafjallajokull, το 2010, που επηρέασε την ευρωπαϊκή Ήπειρο, λόγω των της στάχτης που ταξίδεψε πολλά χιλιόμετρα νότια κι άλλαξε τα σχέδια πτήσεων πολλών αεροπορικών εταιρειών.
Από την άλλη πλευρά, τα ηφαίστεια για την Ισλανδία είναι πηγή ενέργειας και μάλιστα με χαμηλό κόστος. Σε πάρα πολλά μέρη αναβλύζουν αέρια με τη χαρακτηριστική οσμή και φυσικά υπάρχουν εγκατεστημένα και πολλά εργοστάσια παραγωγής ρεύματος και θερμού νερού που εκμεταλλεύονται τη γεωθερμία.
Γεγονός είναι πως η Ισλανδία είναι πρωτοπόρα στην καθαρή ενέργεια, όχι μόνο εκμεταλλευόμενη τη γεωθερμία, αλλά και τη δύναμη του νερού, με τόσα ποτάμια και καταρράχτες στο εσωτερικό της. Το 73% της ηλεκτρικής ενέργειας της Ισλανδίας, παράγεται από υδροηλεκτρικούς σταθμούς, με το μόλις 25% να παράγεται από τη γεωθερμία.
Η τελευταία ωστόσο χρησιμοποιείται για τη θέρμανση, αφού το 90% του πληθυσμού, θερμαίνεται με ζεστό νερό προερχόμενο από τη γεωθερμία, με τους σωλήνες μάλιστα να είναι εξωτερικοί, ώστε να μειώνεται η… πολύ υψηλή θερμοκρασία του νερού, πριν φτάσει στις οικίες.
Η Mazda έχει στρέψει το ενδιαφέρον της στην ηλεκτροκίνηση, ειδικά όταν αυτή προέρχεται από ανανεώσιμες και καθαρές πηγές ενέργειας, όπως συμβαίνει στην Ισλανδία. Στόχος της ιαπωνικής εταιρείας είναι να κατασκευάζει από το 2030 μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια πως θα σταματήσουν να κυκλοφορούν και συμβατικά.
Γι’ αυτό το μεταβατικό στάδιο, η Mazda επενδύσει στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στα καύσιμα που προέρχονται από αυτές, καθώς ήταν η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που έγινε μέλος στης «Συμμαχίας eFuels» που στοχεύει στην παραγωγή καυσίμων με μηδενικό αποτύπωμα CO2, όπως το υδρογόνο, ώστε να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων που οφείλονται στις μεταφορές.
Το MX-30 είναι το μοναδικό plug-in hybrid μοντέλο που χρησιμοποιεί τον θερμικό κινητήρα, όχι για να μεταδίδει την κίνηση στους τροχούς, αλλά να τον χρησιμοποιεί ως γεννήτρια για την παραγωγή ρεύματος που φορτίζει τις μπαταρίες. Το δεύτερο καινοτομικό του στοιχείο, είναι πως ο θερμικός κινητήρας, δεν είναι συμβατικός με κυλίνδρους, αλλά περιστροφικός Wankel, με περιορισμένες διαστάσεις και βάρος.