Stop Bullying: Τα μέτρα για καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού – Η πλατφόρμα για καταγγελίες, οι αποβολές, τα κινητά, όλα όσα αλλάζουν

Η εθνική στρατηγική με στόχο την καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού ανακοινώθηκε σήμερα από τον υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκο Πιερρακάκη, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.


Σε «ένα συνολικό σχέδιο, το οποίο πρώτα απ’ όλα δεν διστάζει, όπως είπε ο Υπουργός, να μιλήσει ανοιχτά για το πρόβλημα. Δεν μπορούμε να το κρύψουμε κάτω από το χαλί, υπάρχει. Απασχολεί όλους μας, όχι μόνο την πολιτεία. Απασχολεί όλους τους θεσμούς, απασχολεί την Εκκλησία, απασχολεί τους γονείς, τους συλλόγους των γονέων», αναφέρθηκε ο κ. Μητσοτάκης και πρόσθεσε:

«Πρέπει, λοιπόν, πρώτα να το αναγνωρίσουμε και μετά να παρουσιάσουμε ένα συνολικό σχέδιο, πίσω από το οποίο, το πρώτο βήμα είναι να μπορεί κάποιος να μιλήσει. Και ποιος είναι αυτός ο οποίος μπορεί να μιλήσει; Μπορεί πρώτα απ’ όλα να μιλήσει και πρέπει να μιλήσει ο ίδιος ο θύτης.

Αυτή η διαδικτυακή πλατφόρμα μάς δίνει τη δυνατότητα πρώτα απ’ όλα να γνωρίσουμε το περιστατικό, με έναν τρόπο ο οποίος θα εξασφαλίζει σε πρώτη φάση και την διαφύλαξη της ανωνυμίας της καταγγελίας, αλλά κυρίως θα μας δώσει τη δυνατότητα να μπορούμε να παρέμβουμε, χρησιμοποιώντας διάφορα εργαλεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας.

Και βέβαια, το γνωρίζουμε καλά, το γνωρίζει και ο Υπουργός και το Υπουργείο, ότι η επιτυχία όλης αυτής της προσπάθειας τελικά θα κριθεί από την αποτελεσματικότητά μας στη διαχείριση των περιστατικών τα οποία θα καταγγελθούν. Όταν θα γίνει η καταγγελία, μετά θα πρέπει να είμαστε αποτελεσματικοί και με το σωστό τρόπο να αντιμετωπίσουμε το περιστατικό», τόνισε ο πρωθυπουργός.


Τα μέτρα κατά της σχολικής βίας
  • Η λειτουργία ψηφιακής πλατφόρμας καταγγελιών για περιστατικά εκφοβισμού στα σχολεία. Στην πλατφόρμα θα μπορούν οι μαθητές και οι γονείς τους, να υποβάλλουν αναφορές για περιστατικά τα οποία τους απασχολούν. Οι καταγγελίες στην πλατφόρμα θα είναι επώνυμες και ήδη οι γονείς έχουν λάβει ηλεκτρονικά μέσω του myschool τον αριθμό μητρώου των παιδιών τους ώστε να μπορεί να γίνει ταυτοποίηση του μαθητή που κάνει την καταγγελία. Η χρήση της πλατφόρμας θα είναι αρκετά απλή. Θα υπάρχουν ερωτήσεις αλλά και πεδία που θα μπορούν οι καταγγέλλοντες να γράφουν αναλυτικά το περιστατικό στο οποίο ήταν μάρτυρες ή θύματα.
  • Διαχείριση σε δύο επίπεδα. Σε πρώτο βαθμό θα ασχολείται το σχολείο και αν το περιστατικό αξιολογηθεί ως πολύ σοβαρό, τότε θα το διαχειρίζεται η διεύθυνση εκπαίδευσης: μια τετραμελής επιτροπή η οποία θα αποτελείται από ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό και δύο εκπαιδευτικούς.
  • Επανέρχεται η πενθήμερη αποβολή, καθώς αυτή τη στιγμή η υψηλότερη ποινή είναι η διήμερη αποβολή.
  • Επανέρχεται και ο διαχωρισμός των απουσιών σε αδικαιολόγητες και δικαιολογημένες 40 – 75.
  • Στις περιπτώσεις μαθητών, οι οποίοι έχουν προκαλέσει υλικές ζημιές στο σχολείο τότε οι γονείς θα επιβαρύνονται οικονομικά για την κάλυψη του κόστους της επιδιόρθωσης.
  • Επίσης θα ψηφιοποιηθεί το απουσιολόγιο, το βιβλίο ύλης και οι βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών, έτσι ώστε να μπορούν οι γονείς να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει στο σχολείο.
  • Η χρήση κινητών τηλεφώνων στο σχολείο παραμένει απαγορευτική και επιπλέον, όσοι μαθητές χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα για να εκθέσουν συμμαθητές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα έρχονται αντιμέτωποι με την αυστηρότερη ποινή που είναι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

«Παρουσιάζουμε σήμερα μία εθνικής κλίμακας καμπάνια, για ένα εθνικό θέμα το οποίο πρέπει να μας ενώνει όλους και όχι να μας χωρίζει: την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό. Θα ήθελα αρχικά να ευχαριστήσω τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη που με την παρουσία του σήμερα τονίζει την έμφαση που δίνουμε στην αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου. Και θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω από καρδιάς το Ίδρυμα Ωνάση με την πολύτιμη υποστήριξη στον σχεδιασμό και την υλοποίηση της καμπάνιας.


Ο στόχος που θέτουμε σήμερα είναι να εξαλείψουμε το σχολικό εκφοβισμό και τη βία στα σχολεία. Και, για να τον πετύχουμε, παρεμβαίνουμε με όλα τα μέσα και σε όλα τα επίπεδα. Καθιερώνουμε το πρόγραμμα δράσεων ενεργού πολίτη και εισάγουμε την οριζόντια εκπαίδευση των μαθητών σε δεξιότητες ζωής από το Νηπιαγωγείο μέχρι και την Α΄ Λυκείου. Επιπλέον, από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο τίθεται σε ισχύ ο νέος Κανονισμός Λειτουργίας των Σχολείων, σαφείς κανόνες συμπεριφοράς και συνεπειών για κάθε παράπτωμα. Και, τέλος, θέτουμε σε λειτουργία την πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, μέσω της οποίας ένας γονιός ή ένα παιδί του Γυμνασίου και του Λυκείου θα μπορούν να καταγράψουν λεπτομερώς περιστατικά εκφοβισμού, ώστε να ξεκινήσει η διερεύνηση και η αντιμετώπισή του σύμφωνα με συγκεκριμένους κανόνες που έχουν διαμορφωθεί από ειδικούς. Δεν βάζουμε τίποτα κάτω από το χαλί. Όλοι μαζί πρέπει να μιλήσουμε, όλοι μαζί πρέπει να δράσουμε», δήλωσε από την πλευρά του ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης.

«Stop-bullying.gov.gr», η πλατφόρμα καταγραφής και παρακολούθησης της διαχείρισης περιστατικών βίας και εκφοβισμού

Σε ό,τι αφορά την ψηφιακή πλατφόρμα στην ιστοσελίδα stop-bullying.gov.gr ο υπουργός εξήγησε ότι «είναι μια πλατφόρμα όπου καθένας θα μιλήσει, θα μοιραστεί μια εμπειρία […], έχει συστήματα αποτύπωσης των περιστατικών, συστήματα διαχείρισης των περιστατικών από τα σχολεία και τις διευθύνσεις εκπαίδευσης, έχει διαλειτουργικότητα, ενημερωτικό και επιμορφωτικό υλικό».

Στην πλατφόρμα θα μπορούν να γίνονται επώνυμες αναφορές από μαθητές και γονείς. Η είσοδος σε αυτήν θα γίνεται με τη δημιουργία προσωπικού λογαριασμού -για τους γονείς με τους κωδικούς taxis, και για τους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, με τους κωδικούς τους που διαθέτουν στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.

«Υπάρχει ένα ερωτηματολόγιο της καταγραφής του περιστατικού ενδοσχολικής βίας, όπου ζητούνται κάποια συγκεκριμένα στοιχεία και περιλαμβάνει και μια αποτύπωση του είδους της βίας που έχει υποστεί κανείς, σωματική, ψυχολογική, διαδικτυακή. Όλα αυτά τα στοιχεία, μαζί και με πρόσθετες πληροφορίες, τις οποίες μπορεί κανείς να μοιραστεί, ενδεχομένως και με άλλο υλικό, με κάποια φωτογραφία και οτιδήποτε άλλο αποτελεί κομμάτι αυτής της πλατφόρμας. Και αμέσως μετά για την αναφορά που έχει υποβληθεί, υπάρχει χρονοσήμανση, δηλαδή παρακολουθούμε το πόσο γρήγορα διαχειρίζεται κανείς το συγκεκριμένο περιστατικό», σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης.


Ο υπουργός επισήμανε ότι η αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας δεν έχει να κάνει μόνο με μια πλατφόρμα γιατί «μια πλατφόρμα δεν είναι μία ολοκληρωμένη πολιτική» και μίλησε για τις επιτροπές που έχουν συσταθεί υπό τον πρωθυπουργό και με συναρμόδια υπουργεία, για τα πρωτόκολλα και επίπεδα διαχείρισης των περιστατικών (σε επίπεδο σχολείου, τετραμελών ομάδων στις διευθύνσεις εκπαίδευσης, υπουργείου), καθώς και για την ενίσχυση των σχολικών μονάδων με μεγάλο αριθμό ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών.

Δράσεις ενεργού πολίτη ακόμη και στις σχολικές εκδρομές

Σε ό,τι αφορά την πολιτική πρόληψης ο υπουργός ανέφερε πως θα γίνουν δράσεις εντός του σχολείου με αλλαγές στα μαθήματα και στα προγράμματα σπουδών, καθώς και ένα νέο πλαίσιο κανόνων και συνηθειών. «Πρέπει να καλλιεργήσουμε ακόμη περισσότερο μια κουλτούρα κοινωνικού κεφαλαίου, σεβασμού, αποδοχής και αλληλεγγύης μέσα στα σχολεία», είπε, εξηγώντας ότι από τον Σεπτέμβριο «εντάσσουμε στα σχολεία τις λεγόμενες δράσεις ενεργού πολίτη, από το νηπιαγωγείο μέχρι και την Α’ Λυκείου, οι οποίες αφορούν σε θέματα που έχουν να κάνουν με το πώς δουλεύουμε σε ομάδες, με το πώς αναπτύσσουμε εθελοντικές δράσεις στο πλαίσιο του σχολείου μας, της κοινότητάς μας, της πόλης μας και είναι μια επίσης οριζόντια μαθησιακή παρέμβαση». Οι δράσεις αυτές, όπως πρόσθεσε, θα ενταχθούν στη σχολική καθημερινότητα και θα συνδεθούν ακόμη και με τις σχολικές εκδρομές.

Τι αλλάζει με τις απουσίες, τις αποβολές και τα κινητά τηλέφωνα

Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που θα εφαρμοστούν στο σχολείο ο κ. Πιερρακάκης επισήμανε ότι από τον Σεπτέμβριο οι γονείς όλων των μαθητών θα πρέπει να υπογράψουν τους κανονισμούς λειτουργίας του σχολείου. «Αυτό είναι πάρα πολύ βασικό για να διαμορφώσουμε την κουλτούρα ότι το προνόμιο πάει μαζί με την υποχρέωση. Και πρέπει να αναπτυχθεί σεβασμός απέναντι στον θεσμό, στον πολιτισμό μας και στον χώρο στον οποίο αλληλεπιδρούμε με άλλους», υπογράμμισε, διευκρινίζοντας ότι ο κανονισμός θα έχει ολοκληρωθεί το καλοκαίρι πριν από την εκκίνηση της σχολικής χρονιάς.

Επίσης, από τον Σεπτέμβριο μέσα από την νέα πλατφόρμα «e-parents» ψηφιοποιείται η καταγραφή των απουσιών, ώστε «η οικογένεια του μαθητή να παρακολουθεί τους βαθμούς, τις απουσίες του μαθητή, να υπάρχει μία άμεση ψηφιακή ενημέρωση της οικογένειας».

Επίσης, αυστηροποιείται η δυνατότητα διαγραφής απουσιών στο τέλος της χρονιάς. «Είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να εξαλειφθεί. Ακριβώς γι αυτόν τον λόγο αυτό θα απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών με πολύ συγκεκριμένες ρητές εξαιρέσεις – για παράδειγμα ιατρικοί λόγοι, όπως επίσης θα γίνει επαναφορά στο παλαιότερο καθεστώς και οι 114 απουσίες δεν θα είναι πλέον αδικαιολόγητες, θα επανέλθουν και οι δικαιολογημένες απουσίες, και η προσμέτρηση για καθυστέρηση, ενώ οι γονείς θα μπορούν να δικαιολογούν έως δύο ημέρες απουσιών και μετά θα χρειάζεται ιατρική γνωμάτευση», είπε.

Ο υπουργός σημείωσε ακόμη ότι οι εκπαιδευτικοί ομονοούν στο ότι ζητούν εργαλεία για να μπορέσουν να διαχειριστούν δύσκολες καταστάσεις στο σχολικό περιβάλλον και στο πλαίσιο αυτό ανακοίνωσε ότι θα επανέλθει η δυνατότητα επιβολής πενθήμερης αποβολής, ενώ επιπλέον ο σύλλογος διδασκόντων θα μπορεί να κάνει αλλαγή τμήματος σε ένα παιδί, και παράλληλα θα γίνει πολύ πιο εύκολη γραφειοκρατικά η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

«Όλα αυτά τα εργαλεία μας έχουν ζητηθεί από την κοινότητα των δασκάλων των καθηγητών και άμεσα από αυτή την εβδομάδα θα υπογραφεί σχετική υπουργική απόφαση», διευκρίνισε ο κ. Πιερρακάκης. Επίσης, γνωστοποίησε ότι στις περιπτώσεις που κάποιος μαθητής κάνει ηθελημένα ζημιά στις υποδομές του σχολείου, θα υπάρχει μία ρητά διατυπωμένη διαδικασία, ώστε το κόστος των επισκευών να επιβαρύνει την οικογένεια του μαθητή.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τη χρήση των κινητών τηλεφώνων, σημειώνοντας ότι στα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού «σηκώνονται ξαφνικά πολλά κινητά τηλέφωνα», είπε ότι ο σύλλογος μπορεί να επιβάλλει αποβολή έως πέντε ημέρες ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού, ενώ σε περιστατικά καταγραφής ευαίσθητων προσωπικών στιγμών παιδιών που δεν θα έπρεπε ποτέ να αναπαράγονται στο διαδίκτυο «αν υπάρξει διαρροή προσωπικών δεδομένων παιδιών σε ευαίσθητες στιγμές, τότε υποχρεωτικώς θα υπάρχει ακαριαία αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος και αυτό ακριβώς αποτυπώνεται και στην υπουργική απόφαση».

«Τα μέτρα αυτά έχουν παιδαγωγικό χαρακτήρα και όλα από κοινού πιστεύουμε ότι έχουν τις προϋποθέσεις να ξεκινήσουν να σπάνε αυτό το απόστημα», κατέληξε ο υπουργός. Στα στοιχεία για τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού αναφέρθηκε η υφυπουργός Παιδείας , Ζέττα Μακρή, παρατηρώντας ότι η προσέγγιση της αντιμετώπισής τους δεν αφορά μόνο τον αριθμό τους και το πόσο έχουν αυξηθεί, αλλά και τη φύση και την έντασή τους. Τόνισε ότι μπορεί να βγαίνουν πλέον περιστατικά bullying στη επιφάνεια, αλλά τα περισσότερα μένουν στη σιωπή και μένουν αεπούλωτα τα τραύματα των παιδιών και αυτό είναι κάτι που μέσα από τα μέτρα που λαμβάνονται θα πρέπει να αλλάξει. Τα μέτρα, όπως εξήγησε, στοχεύουν να προλαμβάνουν συμπεριφορές, να ανιχνεύουν περιστατικά, αλλά και να τα αντιμετωπίζουν με εχεμύθεια, διακριτικότητα και ασφάλεια.

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *