Στα εγκαίνια της πρώτης φάσης του Περιμετρικού Αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας παρευρέθηκε, σήμερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, μετά από πρόσκληση του Έντιμου Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Αλέξη Βαφεάδη.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε πως «πέρα από τα προφανή οφέλη της αποσυμφόρησης των δρόμων της Λευκωσίας, της βελτίωσης των συνθηκών οδικής κυκλοφορίας και των θετικών εξωτερικοτήτων, η κατασκευή των νέων οδικών αξόνων θα συμβάλει στην αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας».
Επιπλέον, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε στη σημασία της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για την υλοποίηση έργων υψηλών προδιαγραφών, όπως ο Περιμετρικός Λευκωσίας, που συνδέει τη Λευκωσία με το Εθνικό Δίκτυο της Κύπρου και αποτελεί μέρος του Κεντρικού Δικτύου του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών. «Το γεγονός αυτό καταδεικνύει την ευρωπαϊκή διάσταση του έργου, σε μια περίοδο όπου η Ευρώπη αναζητεί εναλλακτικούς διαδρόμους για την υποστήριξη των εμπορευματικών μεταφορών και τη διασφάλιση της απρόσκοπτης τροφοδοσίας της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Κλείνοντας, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επεσήμανε ότι «η Ελλάδα και η Κύπρος θέλουν και μπορούν να αναπτύξουν δημιουργικές συνεργασίες στις γνώσεις, τις δεξιότητες, τις τεχνολογίες και τους σχεδιασμούς, για κατασκευές σύγχρονων, ασφαλών και ανθεκτικών υποδομών» και τόνισε πως έργα, όπως ο Περιμετρικός, συμβάλλουν όχι μόνο στην οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή, αλλά και στην ενίσχυση της γεωπολιτικής θέσης της Κύπρου.
Αναλυτικά:
«Είναι μεγάλη η τιμή που βρίσκομαι σήμερα στην Κύπρο, στα εγκαίνια ενός σημαντικού έργου υποδομής για τη Μεγαλόνησο.
Αυτού του Περιμετρικού Αυτοκινητόδρομου της Λευκωσίας.
Με την παράδοση της πρώτης φάσης του έργου αναμένονται σημαντικά οφέλη στον περιορισμό του κυκλοφοριακού προβλήματος στην είσοδο της πρωτεύουσας, ενώ θα δρομολογηθούν και τα έργα για τα επόμενα τμήματα.
Με την ολοκλήρωση του Περιμετρικού θα σχηματισθεί ένα δίκτυο αυτοκινητοδρόμων μήκους 32 χλμ., το οποίο θα συνδέει την πρωτεύουσα με το Εθνικό Δίκτυο αυτοκινητοδρόμων.
Πέρα από τα προφανή οφέλη της αποσυμφόρησης των δρόμων της Λευκωσίας, της βελτίωσης των συνθηκών οδικής κυκλοφορίας και των θετικών εξωτερικοτήτων, η κατασκευή των νέων οδικών αξόνων θα συμβάλει στην αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας.
Εξαιρετικά σημαντικό επίτευγμα, που δεν πρέπει να υποτιμάται, μεταφέροντας και την ελληνική εμπειρία, όπου, την προηγούμενη δεκαετία, η ολοκλήρωση των κύριων αυτοκινητοδρόμων ήταν από τους βασικούς παράγοντες που η Ελλάδα κατέγραψε τη μεγαλύτερη μείωση θυμάτων από τροχαία δυστυχήματα μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ελλάδα και Κύπρος, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι η συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Ένωση είχε και έχει ευεργετικά αποτελέσματα.
Έργα υψηλού προϋπολογισμού και τεχνικών απαιτήσεων δεν θα μπορούσαν να είχαν υλοποιηθεί χωρίς την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, χωρίς τους κοινοτικούς πόρους.
Το γεγονός ότι η συνδεσιμότητα βρίσκεται στην καρδιά της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Μεταφορών, κυρίως μέσα από την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, φέρνει Ελλάδα και Κύπρο πιο κοντά στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.
Άλλωστε, ο Περιμετρικός Αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας αποτελεί μέρος του εθνικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων της Κύπρου, αλλά και αναπόσπαστο τμήμα του Κεντρικού Δικτύου του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.
Αποτελεί, μάλιστα, το τελικό σημείο στο νότιο τμήμα δύο Ευρωπαϊκών Διαδρόμων, αυτών των Δυτικών Βαλκανίων – Ανατολικής Μεσογείου και της Βαλτικής Θάλασσας Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου Πελάγους.
Το γεγονός αυτό καταδεικνύει την ευρωπαϊκή διάσταση του έργου, σε μια περίοδο όπου η Ευρώπη αναζητεί εναλλακτικούς διαδρόμους για την υποστήριξη των εμπορευματικών μεταφορών και τη διασφάλιση της απρόσκοπτης τροφοδοσίας της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας.
Δρόμους ή και σιδηροδρομικά δίκτυα που να επιτρέπουν τη γρήγορη και ασφαλή μεταφορά εμπορευμάτων, να διασυνδέουν βιομηχανικές και γεωργικές περιοχές, να παρακάμπτουν οικιστικές ζώνες, να δημιουργούν αρτηρίες με τις πύλες εισόδου των χωρών και να ανθίστανται σε οποιαδήποτε κρίση.
Η Ελλάδα έχει αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες, σε αυτή την κατεύθυνση, σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Με τη βοήθεια της Διευκόλυνσης για την Ευρώπη, και σε συνεχή συνεργασία με την Επιτροπή, επενδύουμε, οικονομικά και αναπτυξιακά, στη δυναμική των διασυνοριακών συνδέσεων.
Προωθούμε την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης με Βουλγαρία και προγραμματίζουμε τις αντίστοιχες με τα Δυτικά Βαλκάνια.
Υλοποιούμε, έτσι, τους δύο Ευρωπαϊκούς Διαδρόμους, και δίνουμε έμφαση στην τεχνολογία και στα έξυπνα συστήματα.
Αναγνωρίζουμε τη σημασία της Κοινής Πολιτικής Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, παράλληλα, ενόψει της διαπραγμάτευσης για το νέο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο, καλούμε για χρηματοδότηση με δίκαιη κατανομή, ικανή να εξαλείψει ανισότητες κρατών-μελών και περιφερειών.
Στον στόχο της διασυνδεδεμένης, πολυτροπικής, διαλειτουργικής, πράσινης και έξυπνης Ευρώπης, καμία χώρα δεν μπορεί και δεν πρέπει να μένει πίσω ή να αποτελεί την εξαίρεση.
Θέλουμε κοινό βηματισμό, για κοινή αγορά υπηρεσιών μεταφορών.
Η Ελλάδα και η Κύπρος θέλουν και μπορούν να αναπτύξουν δημιουργικές συνεργασίες στις γνώσεις, τις δεξιότητες, τις τεχνολογίες και τους σχεδιασμούς, για κατασκευές σύγχρονων, ασφαλών και ανθεκτικών υποδομών, που θα ισχυροποιούν, διαρκώς, τις αδελφές χώρες.
Συμπερασματικά, υποδομές όπως ο Περιμετρικός της Λευκωσίας, βελτιώνουν το επίπεδο της οδικής ασφάλειας, τονώνουν την οικονομική δραστηριότητα, ενισχύουν την κοινωνική συνοχή και, κυρίως, ισχυροποιούν τη γεωπολιτική αξία της Κύπρου.