Οι Έλληνες κατέχουν τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο με 5.500 πλοία, ωστόσο τα ναυπηγεία της χώρας έχουν χάσει έδαφος έναντι των ανταγωνιστών αλλού και μέχρι τώρα, οι προσπάθειες ιδιωτικοποίησης είχαν σταματήσει ή είχαν αποτύχει.
Η προσέλκυση πλοιοκτητών σημαίνει ότι μπορούν να δημιουργήσουν επιχειρήσεις επισκευάζοντας τα δικά τους πλοία στην Ελλάδα – αντί στην Τουρκία, την Ασία ή τη Ρουμανία.
Κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια με την πώληση του ναυπηγείου Σκαραμαγκά στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου πέρυσι, αλλά και την πώληση μετοχών της ελληνικής κυβέρνησης στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου, από το 2019, σημειώνει το Reuters.
Τα σχέδια για επέκταση
Η αυξημένη δραστηριότητα έχει ήδη διπλασιάσει τη συνεισφορά των ναυπηγείων στο ΑΕΠ της χώρας στο 1,5%, δήλωσε ο Πάνος Ξενοκώστας, ιδιοκτήτης της ΟΝΕΧ που αγόρασε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου από το κράτος το 2020 και το 2018 αντίστοιχα. Θέλει να την αυξήσει στο 2,5% μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Οι ετήσιες επισκευές στα δύο ναυπηγεία του έχουν εκτιναχθεί από μερικές δεκάδες την τελευταία δεκαετία σε 220 το 2024, είπε ο κ. Ξενοκώστας, ο οποίος σχεδιάζει να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε ναυπήγηση πλοίων και πλατφόρμες γεώτρησης και να επισκευάζει εξειδικευμένους φορείς μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
«Η έκρηξη δραστηριότητας στα ναυπηγεία επαναφέρει την Ελλάδα στο παιχνίδι ως επισκευαστικό κόμβο στη Μεσόγειο», δήλωσε ο ειδικός σε ζητήματα ναυτιλίας Γιώργος Ξηραδάκης.
«Δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα μεγάλα τουρκικά και ασιατικά ναυπηγεία, αλλά μπορούν να αποσπάσουν ένα σημαντικό μερίδιο δραστηριότητας».
Αξίζει να σημειωθεί πως η Ελλάδα κατασκεύαζε και επισκεύαζε εκατοντάδες πλοία τις δεκαετίες του 1960 και του 70, πριν μεγάλο μέρος της βιομηχανίας περάσει στα χέρια του κράτους κατά τη διάρκεια μιας οικονομικής επιβράδυνσης τη δεκαετία του 1980.