Έξι αντικειμενικά σημεία που προκύπτουν από το νομοσχέδιο για τον νέο τρόπο καθορισμού του κατώτατου μισθού ανέδειξε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, στην ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής.
Πρώτο σημείο – Το νομοσχέδιο αυτό έρχεται σε μία περίοδο που έχει ήδη συντελεστεί σημαντικός μετασχηματισμός της αγοράς εργασίας.
Τα τελευταία 5,5 χρόνια:
Μειώθηκε η ανεργία κατά περίπου 50%, φτάνοντας στο χαμηλότερο -μονοψήφιο- ποσοστό ανεργίας από το 2009, όπου και παραμένει επί μήνες.
Δημιουργήθηκαν 500.000 νέες θέσεις εργασίας.
Ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί κατά 28%, από 650 σε 830€ και ο μέσος μισθός κατά 21%.
22 από τα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ έχουν νομοθετικά προβλεπόμενο κατώτατο μισθό, η Ελλάδα είναι στην 11η υψηλότερη θέση.
Οι νέοι που εργάζονται αυξήθηκαν κατά 28,9%.
Ομοίως και οι εργαζόμενες γυναίκες, κατά 24,6%. Με την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, αυξήθηκαν κατακόρυφα οι δηλωθείσες υπερωρίες – σε ορισμένους κλάδους ακόμη και κατά 61%.
Μειώθηκαν κατά 5,5 ποσοστιαίες μονάδες οι ασφαλιστικές εισφορές, προς όφελος τόσο των επιχειρήσεων όσο και των εργαζομένων.
Δεύτερο σημείο – Ο νέος κατώτατος μισθός συνιστά ασπίδα προστασίας για εργαζόμενους. Η απαγόρευση μείωσης του κατώτατου μισθού που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο παρέχει μία ασφάλεια που ως σήμερα δεν υφίσταται. Επιπλέον, εξασφαλίζει προβλεψιμότητα για εργαζόμενους και επιχειρήσεις, δίνοντας τη δυνατότητα για μεσο-μακροπρόθεσμο οικογενειακό προγραμματισμό και επιχειρησιακό σχεδιασμό.
Τρίτο σημείο – Ο νέος κατώτατος μισθός στηρίζεται σε αντικειμενικούς δείκτες άμεσα συνδεδεμένους με την καθημερινότητα των εργαζόμενων και την πορεία της οικονομίας. Λαμβάνει υπόψη την εξέλιξη των τιμών για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής, αλλά εξασφαλίζει και μέρισμα από την οικονομική ανάπτυξη στους εργαζομένους, συνδέοντας τις αμοιβές τους με τα κέρδη των επιχειρήσεων.
Τέταρτο σημείο – Ο νέος κατώτατος μισθός θα προστατεύει για πρώτη φορά και Δημοσίους Υπαλλήλους. Θα υπάρχει πλέον ένας κατώτατος μισθός στη χώρα, και θα καλύπτει όλους τους εργαζόμενους του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα.
Πέμπτο σημείο – Το νομοσχέδιο συζητήθηκε εκτενώς με τους κοινωνικούς εταίρους και ενσωματώνει σχόλιά τους:
Κατόπιν προτάσεων των κοινωνικών εταίρων:
Προβλέφθηκε η συμμετοχή στην Επιστημονική Επιτροπή του προέδρου του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων.
Προστέθηκε λόγος ενεργοποίησης της ρήτρας παρέκκλισης από τον μαθηματικό τύπο σε περιπτώσεις σημαντικής αύξησης του ποσοστού της ανεργίας.
Αποσαφηνίστηκε ότι ο συντελεστής που θα προκύπτει από τον μαθηματικό τύπο θα είναι δεσμευτικός για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού.
Συμπεριελήφθη το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΙΝΣΒΕ) στους επιστημονικούς/ερευνητικούς φορείς που καλούνται να συντάξουν εκθέσεις για την αξιολόγηση του κατώτατου μισθού.
Συμπεριελήφθη το Κοινωνικό Πολύκεντρο της ΑΔΕΔΥ στους επιστημονικούς/ερευνητικούς φορείς του άρθρου 6 και 15.
Έκτο σημείο – Το νομοσχέδιο σηματοδοτεί την εκκίνηση μίας σημαντικής περιόδου για την πλήρη αναμόρφωση του συλλογικού εργατικού δικαίου και την ενίσχυση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Με το νομοσχέδιο ενισχύεται ο ρόλος των κοινωνικών εταίρων, ενδεικτικά σε τρείς περιπτώσεις:
Με τη συγκρότηση ειδικού θεσμικού οργάνου των κοινωνικών εταίρων (και συνεπώς όχι πλέον δράση τους κατά μόνας) ήδη από τη μεταβατική διαδικασία καθορισμού από το 2025. Σε περίπτωση ενεργοποίησης της ρήτρας παρέκκλισης.
Κατά την κατάρτιση του Σχεδίου Δράσης για την ενίσχυση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
Στη συνέχεια η Υπουργός αναφέρθηκε σε ένα προβληματισμό της σχετικά με την στάση των κομμάτων της αντιπολίτευσης: «Αναρτιέμαι, λοιπόν, γιατί τα κόμματα να μην επιθυμούν αυτό το δίχτυ ασφαλείας; Ποια λογική υπάρχει στο να αντιτίθενται σε μία ρύθμιση που προστατεύει τον εργαζόμενο από την περίπτωση μη συμφωνίας ή χαμηλής συμφωνίας των κοινωνικών εταίρων για συλλογικές συμβάσεις εργασίας; Γιατί οι εργαζόμενοι να μην έχουν αύξηση στον κατώτατο μισθό τους, εάν οι διαπραγματεύσεις για συλλογικές συμβάσεις εργασίας καθυστερούν να καταλήξουν; Και εάν κάποια στιγμή η συλλογική σύμβαση εργασίας οδηγήσει σε μείωση του μέχρι τότε κατώτατου μισθού, ποια η θέση συγκεκριμένα του ΠΑΣΟΚ;»
Τέλος η κα Κεραμέως δήλωσε: «Έχουμε δρόμο μπροστά μας. Είναι όμως ένα ακόμη σημαντικό βήμα μαζί με πολλά προηγούμενα. Συνεχίζουμε και θα συνεχίζουμε την εντατική προσπάθεια για καλύτερες αμοιβές, υψηλότερες συντάξεις, περιορισμό των επιπτώσεων από τις διεθνείς κρίσεις. Πρόκειται για μία εθνική προσπάθεια και θέλω να πιστεύω ότι η αντιπολίτευση θα συμπλεύσει τελικά με τη λογική, θα αποφύγει τη στείρα άρνηση του όχι σε όλα, και θα επιδείξει την υπευθυνότητα που δικαιούνται εργαζόμενοι και επιχειρήσεις, και που απαιτούν οι καιροί μας.»