Νίκος Παπαθανάσης από τη Βουλή: «Κάθε άρθρο, κάθε παράγραφος του ν/σ για το νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι μια μεταρρύθμιση»

Με τον Αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Οικονομίας, Νίκο Παπαθανάση να δηλώνει ότι, κάθε άρθρο και κάθε παράγραφος είναι και μία μεταρρύθμιση με στόχο την καλύτερη, αποτελεσματικότερη και πιο στοχευμένη αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων και την Αντιπολίτευση να εκφράζει τις επιφυλάξεις της και να ζητά περαιτέρω διευκρινήσεις, ξεκίνησε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου με το «Νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων».


«Το νομοσχέδιο για το νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, μας φέρνει στον αιώνα που είμαστε γιατί έρχεται με μία ολιστική προσέγγιση να αντιμετωπίσει όλες τις προκλήσεις της σημερινής εποχής μας, οι οποίες δεν ήταν γνωστές το 1952 όταν είχε γίνει ο πρώτος αναπτυξιακός νόμος», τόνισε χαρακτηριστικά ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και πρόσθεσε:

«Κάθε άρθρο, κάθε παράγραφος αυτού του νομοσχεδίου έχει μεταρρυθμιστική χροιά. Θα έπρεπε να έχει έρθει νωρίτερα, έρχεται όμως μετά από μεγάλη διαβούλευση 2 ετών και θα αποτελέσει το βασικό εργαλείο για την επόμενη μέρα μειώνοντας την γραφειοκρατία και δίνοντας ουσιαστική στήριξη και στην ελληνική κοινωνία και στους νέους και στις νέες μας, μειώνοντας την ανεργία, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και βεβαίως κατ΄ ουσία στηρίζοντας το πολύ σοβαρό δημογραφικό πρόβλημα και την ελπίδα στα νέα παιδιά για να δημιουργήσουν την οικογένεια τους».

Ο κ. Παπαθανάσης μίλησε για «εμβαλωματικές παρεμβάσεις που γίνονταν μέχρι σήμερα χωρίς να υπάρχει ένα συγκεκριμένο, ολοκληρωμένο σχέδιο, για να μπορούμε να αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις της εποχής».

«Το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων είναι μια ομπρέλα η οποία καλύπτει όλο το σκέλος της πατρίδας μας. Από κάτω υπάρχουν οι ευρωπαϊκοί και οι εθνικοί πόροι. Οι ευρωπαϊκοί πόροι αυτή τη στιγμή μοιράζονται σε πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα, δεν είναι μόνο το ΕΣΠΑ, είναι και το Ταμείο Ανάκαμψης που είναι σε εξέλιξη. Η αλλαγή που γίνεται για να μαζευτούν οι πόροι σε ένα σημείο, μας δίνει και τη δυνατότητα να τους διαχειριστούμε καλύτερα και κατ’ ουσίαν να μην υπάρχει επικάλυψη των έργων καθώς επίσης και των επενδυτικών εργαλείων που στηρίζουν την επιχειρηματικότητα», επεσήμανε.


Έμφαση έδωσε στην πρόβλεψη τονίζοντας ότι «είναι ένα από τα βασικά στοιχεία αυτού του νόμου διότι πρέπει το κράτος να γνωρίζει ποιες είναι οι υποχρεώσεις του.

« Αυτό η χώρα δεν το είχε από το 1952 που ψηφίστηκε ο πρώτος αναπτυξιακός νόμος. Δεν πρέπει όμως αλήθεια να ξέρουμε αν το 2034 θα έχουμε τους πόρους για να συνεχιστεί το πρόγραμμα Φώφη Γεννηματά, αν θα έχουμε τη δυνατότητα να υποστηρίζουμε τα Κέντρα Υγείας; Δεν πρέπει να κλείνουμε τα μάτια στις υποχρεώσεις του κράτους και να μην ξέρουμε να απαντήσουμε αν θα υπάρχουν λεφτά μετά από 15 χρόνια να πληρώσουμε», ανέφερε.

Όπως είπε, «στη νέα νομοθετική πρωτοβουλία εξειδικεύονται και εκσυγχρονίζονται οι παλαιότεροι νόμοι, συστηματοποιούνται οι πληρωμές και διευκολύνεται έτσι η επιτάχυνση τους».

Το μεγαλύτερο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων των τελευταίων 14 ετών

«Το αναπτυξιακό πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι ο βασικός μοχλός ανάπτυξης. Μέσω του αναπτυξιακού προγράμματος τρέχει αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων των τελευταίων 14 ετών. Μέσω αυτού του νομοσχεδίου αυξάνεται κατά 900 εκ ευρώ -και από 12,2 δις ευρώ φτάνει στα 13,1 δις ευρώ-. Γιατί αυξάνεται; Γιατί μπορεί μια χώρα και αυξάνει τα χρήματα τα οποία ρίχνει στην κοινωνία και στην οικονομία; Γιατί ακριβώς έχει μία τέτοια αναπτυξιακή πολιτική που περισσεύει δημοσιονομικός χώρος για να γυρίσει πίσω τα λεφτά στην κοινωνία και στην οικονομία», επεσήμανε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και συνέχισε:

«Είχαμε τη μεγάλη ζημιά στη Θεσσαλία, δόθηκαν πάνω από 3,5 δις ευρώ, 600 εκ. ευρώ ήρθαν από το Ταμείο Ανάκαμψης, 1,1 δις ευρώ ήρθαν από το ΕΣΠΑ και τα υπόλοιπα χρήματα ήρθαν μέσα από το εθνικό σκέλος. Δεν μπορεί να μην έχουμε σωστή αναπτυξιακή πολιτική που να υποστηρίζουμε και να δημιουργούμε δημοσιονομικό χώρο, διότι υπάρχουν απρόβλεπτα γεγονότα πλέον που πρέπει να σηκώνουμε ως χώρα. Εμείς δεν θέλουμε να αφήσουμε τους συμπολίτες μας ακάλυπτους ούτε και τα προγράμματα που έχουν ξεκινήσει και έχουν τρέξει για την κρατική αγωγή.

Πρέπει να μπορέσουμε πολύ πιο γρήγορα να διοχετεύσουμε τα λεφτά για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα και αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς ένα σωστό προγραμματισμό».

Απαντώντας στις επισημάνσεις ότι καθυστέρησε πολύ να έρθει το νομοσχέδιο αντέτεινε ότι υπήρξε διάλογος που διήρκησε δύο χρόνια με πολλούς εμπλεκόμενους γιατί έπρεπε οι πόροι που εισρέουν στην Ελλάδα να πάνε στην ελληνική κοινωνία και να φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα».

Ο κ. Παπαθανάσης υποστήριξε ακόμα ότι «αυτό που παρουσιάζεται έντονο στη χώρα μας είναι οι πολύ μεγάλες επενδύσεις, διότι έχει δημιουργηθεί φιλικό προς την επιχειρηματικότητα περιβάλλον».

«Δεν πανηγυρίζουμε όμως διότι εμείς πιστεύουμε ότι ο αγώνας είναι διαρκής και θα πρέπει να παλεύουμε συνεχώς για την καθημερινότητα των πολιτών», τόνισε.

Επιφυλάξεις ως προς την νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, εξέφρασε από την πλευρά του, ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Θεόφιλος Ξανθόπουλος, σημειώνοντας ότι «υπάρχουν ερωτηματικά ως προς το ποιοι λόγοι επέβαλαν στην κυβέρνηση να προχωρήσει σε ένα νέο αναπτυξιακό σχέδιο χωρίς να απαντάει αν έκανε μία αποτίμηση για τα αποτελέσματα του προηγούμενου».

«Η τακτική της ΝΔ είναι επιμέρους αντιμετώπιση, βλέποντας και κάνοντας. Τα ίδια κάνει και σε άλλους τομείς. Λέει ότι κωδικοποιεί κα ψηφιοποιεί το σύνολο του αναπτυξιακού νόμου και στο τέλος θα αναγκαστεί να το ξανατροποποιήσει. Η αντιμετώπιση των επιμέρους προβλημάτων σας οδηγεί σε μία νομοθέτηση χωρίς ουσιαστικό βάθος και κυρίως χωρίς προοπτική», υποστήριξε ο κ. Ξανθόπουλος και συμπλήρωσε:

«Διανύουμε τον έκτο χρόνο διακυβέρνησης της ΝΔ και το οικονομικό της επιτελείο, με αυτή την πρωτοβουλία που σχετίζεται με το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, παρεμβαίνει και προσπαθεί να θεραπεύσει τα κακώς κείμενα. Όλες αυτές οι νομοθετικές παρεμβάσεις που διαμόρφωσε η ΝΔ όλα τα προηγούμενα χρόνια έχουν την ίδια συλλογιστική. Την αναμόρφωση, την επίλυση των δυσλειτουργιών και την ένταξη των νέων ψηφιακών διαδικασιών. Θυμίζω ότι από το 2019 η κυβέρνηση ονομάτισε το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ως αναπτυξιακό εργαλείο. Με ποιους όμως αυστηρούς όρους; ‘Ένα λογικό ερώτημα είναι αν αυτή η ολοκληρωμένη αναμόρφωση, όπως λέει, αποτελεί παραδοχή της πολυετούς αποτυχίας της κυβέρνησης να επιφέρει τις κρίσιμες αλλαγές για την ομαλή λειτουργία του Προγράμματος Επενδύσεων αλλά και παραδοχή για αποτυχία επενδυτικού σχεδίου και επιτυχή διαχείριση των έργων».

Ο κ. Ξανθόπουλος παρατήρησε ακόμα ότι «κατά την διαβούλευση το νομοσχέδιο είχε ελάχιστους σχολιασμούς, ενώ από τις 60 ρυθμίσεις οι 36 δεν ήταν ανοικτές προς σχολιασμό».

«Δεν το επιθυμείτε αυτό; Επιλέγετε μία ομερτά εντός του συστήματος δίνοντας μας το δικαίωμα να πούμε ότι η διαβούλευση είναι εξόχως ελλιπής», σημείωσε.

«Θεωρούμε ότι είναι άλλη μια παρέμβαση στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για να βελτιωθούν οι δυσλειτουργίες και να επιταχυνθεί η απορρόφηση που δεν πέτυχε στο αναπτυξιακό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Υπάρχουν όμως ερωτήματα. Ποια μεθοδολογία ακολουθήθηκε; από ποιους έγινε; Υπάρχει πληθώρα εξουσιοδοτικών ρυθμίσεων για την νέα δομή των επενδύσεων και φαίνεται να είναι προβληματική η διαδικασία του ετήσιου προγραμματισμού», ανέφερε ο κ. Ξανθόπουλος.

«Η κυβέρνηση νομοθετεί πιστή στη λογική της πάμε και όπου βγει. Ενοποιεί, καταργεί, κωδικοποιεί και ψηφιοποιεί, αλλά φαίνεται ότι στο τέλος θα ξανάτροποποιηθεί και αυτός ο νόμος γιατί δεν υπάρχει μια ενιαία στρατηγική για το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων», κατέληξε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ.

Κριτική στη κυβέρνηση για την οικονομική της πολιτική άσκησε από την πλευρά της η γενική εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Χριστίνα Σταράκα κατηγορώντας την για «έλλειψη πολιτικής βούλησης να στηρίξει τα ευάλωτα νοικοκυριά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις».

«Η κυβέρνηση διατείνεται ότι η Ελλάδα έχει την μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στον όγκο επενδύσεων στην Ευρώπη. Έχει ξεχάσει όμως να μας πει ότι η χώρα μας παραμένει τελευταία στις επενδύσεις στην ΕΕ και με μεγάλη διαφορά από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο.

Μην ξεχνάτε ότι η κυβέρνηση σας είχε λάβει τόσους πολλούς πόρους που καμία άλλη κυβέρνηση στην ιστορία της Ελλάδος δεν είχε. Πότε εμείς θα συγκλίνουμε με την Ευρώπη;» ανέφερε η κ. Σταράκα.

«Φέρνετε μία διάταξη για αύξηση του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων κατά 900 εκ ευρώ, έναν προϋπολογισμό που είχε αρχικές προβλέψεις για πάνω από 12 δις ευρώ. Το ερώτημα των πολιτών είναι που πάνε αυτά τα λεφτά; Είναι πασιφανές πλέον ότι ένα μεγάλο μέρος του συνεχίζει να καταλήγει σε μία παρασιτική και πελατειακή επιχειρηματική ελίτ. Είναι η καλύτερη χρηματοδότηση με την χειρότερη δυνατή διαχείριση και κυρίως με μηδενική λογοδοσία», τόνισε η εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ και κατέληξε:

«Υπό αυτό το πρίσμα το τεχνικό νομοσχέδιο για τις δημόσιες επενδύσεις είναι πολύ κατώτερο των περιστάσεων και των πραγματικών αναγκών της ελληνικής κοινωνίας».

Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, υποστηρίζοντας ότι «η κυβέρνηση θέλει να δείξει ότι κάνει αλλαγές ωστόσο δεν αλλάζει τον προσανατολισμό του αναπτυξιακού προγράμματος».

«Όχι μόνο δεν αλλάζετε αλλά ενισχύεται ο προσανατολισμός που έχετε και αφορά την ανάπτυξη της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων.

Το καινούργιο είναι ότι ενισχύετε τις προϋποθέσεις επιτάχυνσης, της απορρόφησης των πόρων, τους εντάσσεται πιο στενά προσδεμένους στο μεσοπρόθεσμο προγραμματισμό δημοσίων επενδύσεων πάντα όμως στο πλαίσιο της δημοσιονομικής πολιτικής που υποστηρίζουν αλλά και εφάρμοσαν και τα άλλα κόμματα ως κυβερνήσεις, και το οποίο φτωχοποιεί τον ελληνικό λαό», ανέφερε η κ. Μανωλάκου.

Όπως είπε «η κυβέρνηση ιεραρχεί ότι έχουν ανάγκη όλοι οι μεγάλοι όμιλοι το οποίο ενισχύει η ΕΕ».

« Είναι ένα νέο αντιλαϊκό νομοσχέδιο που εκσυγχρονίζει την διαδικασία, για καλύτερο αποτέλεσμα προς όφελος του κεφαλαίου και όχι του λαού. Οι νέες αλλαγές εξυπηρετούν την άμεση γρήγορη και προσηλωμένη κερδοφορία των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων για αυτό και το καταψηφίζουμε», κατέληξε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Πλεύσης, Βασίλης Βιλιάρδος, υποστήριξε ότι «και το σημερινό νομοσχέδιο αποτελεί ένα ακόμα εγχείρημα για επικοινωνιακή κατανάλωση από μια κυβέρνηση που έχει εξειδικευτεί στην επικοινωνιακή διαχείριση όλων των προβλημάτων της χώρας αντί να προσπαθεί να τα επιλύσει και από ένα υπουργείο που παρουσιάζει μία ρόδινη εικόνα για την οικονομία όταν τόσο η καθημερινότητα όσο και οι οικονομικοί δείκτες το διαψεύδουν».

«Ένα μεγάλο πρόβλημα που δεν λύνει το νομοσχέδιο είναι το τεράστιο επενδυτικό μας κενό που ήταν στο 13,9% του ΑΕΠ το 2023 έναντι 22,2 % του μέσου όρου της Ευρωζώνης. Εμάς τα πραγματικά προβλήματα μας ενδιαφέρουν και όχι τέτοια νομοσχέδια με τα οποία στην ουσία δρομολογούνται μεταρρυθμίσεις για τις μεταρρυθμίσεις, ενώ το αποτέλεσμα είναι η Ελλάδα, μετά από 14 χρόνια δήθεν μεταρρυθμιστικών μνημονίων, να έχει βυθιστεί στους δείκτες της οικονομικής ελευθερίας και να βρίσκεται στην 113η θέση», τόνισε ο κ. Βιλιάρδος.

Η ειδική αγορήτρια της Νέα Αριστεράς, Θεανώ Φωτίου, σημείωσε ότι «μπορεί η κυβέρνηση να διατείνεται ότι σκοπός του νομοσχεδίου είναι να διασφαλίσει την εύρυθμη διαχείριση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και να επιταχύνει την απορρόφηση των κοινοτικών πόρων, αποτυγχάνεται σε αυτή την απαίτηση.

Όπως υποστήριξε, «με το νομοσχέδιο δεν διαμορφώνεται ενιαίο και συνεκτικό νομοθετικό πλαίσιο αντίθετα αυξάνεται η πολυπλοκότητα του».

« Στόχευση σας είναι η δημιουργία «γκρίζων ζωνών», ώστε να μπορείτε να διαχειριστείτε αδιαφανώς, τα δεκάδες δις ευρώ των πόρων που είναι διαθέσιμα για τα επόμενα χρόνια. Είναι μείζον αναπτυξιακό έγκλημα να κατασπαταλήσετε τη μεγάλη ευκαιρία της χώρας να ανασυγκροτηθεί παραγωγικά. Συγκεντρώνεται στους υπουργούς κρίσιμες αρμοδιότητες για να διευκολύνετε τα πάσης φύσεως ρουσφέτια και να ελέγξετε τη ροή του δημοσίου χρήματος προς τους κομματικούς σας φίλους», ισχυρίστηκε η κ. Φωτίου.

Ο ειδικός αγορητής της ΝΙΚΗΣ, Ανδρέας Βορίλας, ανέφερε ότι «η κυβέρνηση καθυστέρησε υπερβολικά να προχωρήσει σε πραγματικές μεταρρυθμίσεις», σημείωσε ωστόσο ότι «οι αλλαγές είναι προς τη σωστή κατεύθυνση όμως δεν αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις διαχρονικές αδυναμίες του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων ώστε να αξιοποιηθούν σωστά τα εκατομμύρια κοινοτικών πόρων που έρχονται στη χώρα μας».

Υποστήριξε ακόμα ότι «καθώς το Αναπτυξιακό Επενδυτικό πρόγραμμα θα λειτουργήσει στο πλαίσιο του μεσοπρόθεσμου, δεν θα λύσει προβλήματα αντίθετα θα δημιουργήσει επενδυτικά έργα δύο ταχυτήτων».

Για «παραπλανητικό τίτλο του νομοσχεδίου», μίλησε ο ειδικός αγορητής των Σπαρτιατών, Θανάσης Χαλκιάς σημειώνοντας «ότι οι αλλαγές αφορούν το διαχειριστικό, διοικητικό σκέλος των Δημοσίων Επενδύσεων αναπτυξιακού χαρακτήρα», και πρόσθεσε ότι «προκύπτουν σειρά ερωτημάτων τόσο ως προς τον έλεγχο υλοποίησης των επενδύσεων όσο και ως προς την αποτελεσματικότητα τους».

Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας, Ελένη Καραγεωργοπούλου, κατηγόρησε την κυβέρνηση για «προσπάθεια δημιουργίας μιας πλασματικής εικόνας ευημερίας, ενώ την ίδια ώρα η χώρα χειμάζεται και είναι πρωτελευταία στην κατάταξη της ΕΕ».

Από την πλευρά του, ο βουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας, Αλέξανδρος Καζαμίας, ανέφερε ότι, ένα τέτοιο νομοσχέδιο, που έχει στόχο την επιτάχυνση, την απορρόφηση και την εκταμίευση κονδυλίων από τα προγράμματα ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάπτυξης, θα έπρεπε να είχε έρθει προ πολλού για να βοηθήσει στην βέλτιστη αξιοποίηση τους και στην αποτελεσματικότητα των επενδύσεων.

Από την πλευρά του, ο γενικός εισηγητής της ΝΔ, Δημήτρης Μαρκόπουλος, υπογράμμισε ότι «πρόκειται για την πρώτη οργανωμένη προσπάθεια σε τέτοιο βάθος μετά από πάρα πολλά χρόνια».

«Το αναπτυξιακό σχέδιο για τα αναπτυξιακά προγράμματα Δημοσίων Επενδύσεων πρωτοεμφανίστηκε το 1952 με νομοθετική ρύθμιση. Η ρύθμιση του 2014 που ήρθε να θεραπεύσει σειρά προβλημάτων δεν είχε την ολιστική προσέγγιση που παρουσιάζει το παρόν νομοσχέδιο», ανέφερε ο κ. Μαρκόπουλος και πρόσθεσε:

« Όλοι αναγνωρίζουμε την ανάγκη στήριξης της οικονομίας μέσα από ένα γενναίο αναπτυξιακό, πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων που θα οδηγήσει τη χώρα στη νέα απαιτητική εποχή μέσα από ένα συνεκτικό σχέδιο που θα απαντά στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις. Στοίχημα της κυβέρνησης είναι ο πολυδύναμος εκσυγχρονισμός και σε αυτό απαντά ακριβώς το νομοσχέδιο. Σε αυτή την πολιτική κατεύθυνση κινείται. Ενοποιεί, κωδικοποιεί, ψηφιοποιεί και στο τέλος εκσυγχρονίζει την ισχύουσα νομοθεσία. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα νόμο ο οποίος μετά το 1952 φέρνει τη χώρα μας στον παρόντα οικονομικό αιώνα».

«Πρόκειται για ένα συμμάζεμα με οραματικό όμως χαρακτήρα, γιατί δημιουργείται ένα συνεκτικό σχέδιο ρυθμίσεων που αποσκοπεί στην παρακολούθηση και αξιολόγηση όλων των κύκλων ζωής των έργων. Με τρόπο οργανωμένο και στρατηγικό θα μπορούν όλοι οι πολίτες, όλοι οι ενδιαφερόμενοι, να γνωρίζουν τον κύκλο των έργων που αφορούν την χώρα μας και την αναπτυξιακή της προσπάθεια. Ο εκσυγχρονισμός ενός νόμου του 1952, φέρνει τη χώρα στον παρόντα χρόνο», επεσήμανε ο κ. Μαρκόπουλος.

Η συζήτηση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής θα συνεχιστεί την ερχόμενη Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου με την ακρόαση αρμόδιων εξωκοινοβουλευτικών φορέων.

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *